Reklama

Szampan i Strauss! Premiera „Zemsty nietoperza” w OiFP

Data:

- Reklama -

– W piątek 9 grudnia 2016 roku Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku przygotowała premierę jednej z najpiękniejszych kompozycji Johanna Straussa, syna – mówi Damian Tanajewski, dyrektor OiFP.

Najnowsza inscenizacja to barwne przedstawienie kostiumowe, budowane w oparciu o współczesne środki wyrazu, zrealizowane z rozma­chem i dbałością o detal. Reżyser spektaklu, Andrzej Bubień, w mistrzowski sposób odtwarza klimat XIX-wiecznego Wiednia. Lekką dłonią uchyla kurtynę i wprowadza na pełne przepychu salony wiedeńskich elit. Porywające walce Johanna Straussa pod kierownictwem muzycznym Grzegorza Berniaka mienią się bogactwem melodii, doskonale oddając charakter karnawałowych zabawi nastroju beztroski. Na szczególną uwagę zasługuje również warstwa wizualna – akcja operetki rozgrywa się bowiem w efektownych scenografiach nawiązu­jących do secesji wiedeńskiej. Główną inspiracją projektów scenograficznych, stworzonych na potrzeby spektaklu przez Pawła Dobrzyckiego, stały się prace jednego z najznamienitszych i najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli se­cesji – Gustava Klimta.

„Zemsta nietoperza” uznana została za jedną z najsłynniejszych wiedeńskich operetek. Skomponowana w rekordowo szybkim czasie, bo w ciągu sześciu tygodni, po premierowym wystawieniu na scenie Theater an der Wien zdobyła wszechświatową sławę. Niejednokrotnie nazywa się „Zemstę nietoperza” jednym wielkim tańcem, muzyka jest tu bowiem przepojona rytmem tanecznym, chociaż walce dawkował Strauss oszczędnie. Królestwem walca jest akt II. Polska wersja „Zemsty nietoperza” posiada dodatkowy atut w postaci znakomitego, błyskotliwego przekładu Juliana Tuwima.

Akcja operetki została osadzona w XIX-wiecznym podwiedeńskim kurorcie. Wzięty finansista, skazany przez sąd na karę więzienia – Gabriel von Eisenstein, postanawia ostatni dzień swojej wolności spędzić na balu wydanym przez księcia Orłowskiego. Zarówno on, jak i jego żona Rosalinda oraz ich pokojówka Adela zostają wciągnięci w intrygę misternie zaplanowaną przez doktora Falka – przyjaciela Eisensteina. Impreza jest w istocie pretekstem do ośmieszenia Eisensteinia, który rok wcześniej podczas zabawy karnawałowej porzucił Falka w centrum Wiednia, zmuszając go do powrotu do domu w stroju nietoperza…

Zabawna historia intrygi zyska na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej nietypową oprawę. Reżyserii podjął się Andrzej Bubień, wieloletni dyrektor artystyczny Teatru na Wasiljewskiej  w Sankt Petersburgu. Scenografię na potrzeby spektaklu zaprojektował prof. Paweł Dobrzycki, znany białostockiej publiczności z realizacji spektakli „Straszny dwór”, „Korczak”, „Upiór w operze”, „Skrzypek na dachu” i „Traviata”. Akcja operetki rozegra się w efektownych scenografiach nawiązujących do secesji wiedeńskiej, które w pełni oddadzą bogactwo i przepych XIX-wiecznych salonów wiedeńskich. Główną inspiracją projektów scenograficznych stały się prace jednego z najznamienitszych i najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli secesji – Gustava Klimta. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Grzegorz Berniak, dyrygent na stałe współpracujący z Operą i Filharmonią Podlaską, dyrygujący m.in. operami „Traviata”, „Czarodziejski flet” i „Carmen” oraz musicalami „Upiór w operze” i „Skrzypek na dachu”. Choreografię przygotował Jarosław Staniek, słynący z realizacji takich hitów musicalowych, jak „Jesus Christ Superstar”, „Chicago” czy „Hair”. Magiczną scenografię dopełnią kostiumy autorstwa Anity Bojarskiej, artystki współpracującej z Teatrem Rozrywki. Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowała prof. Violetta Bielecka, kierownik artystyczny Chóru.

– Partytura „Zemsty nietoperza” jest dziełem wybitnym, to jedna z najlepiej napisanych partytur z jakimi kiedykolwiek miałem do czynienia, jest perfekcyjna – mówi Grzegorz Berniak, kierownik muzyczny. – Didaskalia rozpisano w sposób niezwykle precyzyjny, tak naprawdę wystarczy tylko precyzyjnie i wiernie odczytać tę partyturę. Natomiast, oczywiście, każdy ma jakieś wzorce i takim wzorcem dla mnie jest „Zemsta nietoperza” pod batutą Carlosa Kleibera z Bawarską Operą Narodową, uważam tę interpretację za jedno z najlepszych wykonań. Chciałbym publiczności przedstawić geniusz Johanna Straussa (syna); jego niezwykłą wyobraźnię, lekkie pióro, ogromne poczucie humoru, a przede wszystkim niesamowity kunszt kompozytorski. Pozyskaliśmy wspaniałych śpiewaków operowych – Adama Zdunikowskiego, Evę Ve­sin, Katarzynę Trylnik, Tomasza Raka, Rafała Bartmińskie­go czy Annę Bernacką – ci soliści swój kalendarz mają za­pełniony z wyprzedzeniem rocznym lub dwuletnim. Mając w obsadzie artystów „najwyższego rzędu”, otrzymujemy dużo większy wachlarz interpretacyjny.  Przy wspaniałej współpracy z solistami, Orkiestrą i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej mamy szansę stworzyć piękny, lekki, dowcipny i różnobarwny obraz muzyczny.

– Słuchając „Zemsty nietoperza” podziwiamy nie tylko muzykę – mówi Andrzej Bubień, reżyser. – Libretto Haffnera i Genée bawiło, ale miało także wydźwięk satyryczny. Ostrze satyry może być aktualne także dzisiaj. Co prawda nie ma już kawalerów gotowych do poświęceń dla honoru damy, ale ileż wokół przebierańców? Z łatwością i dziś znajdziemy Eisensteinów przekonanych o mocy pieniądza, chytre Adele, chcące wygrać każdy casting, ekscentrycznych bogaczy podobnych Orłowskiemu czy żądnych zemsty Falków. Należy uważać, z kim bawimy się na balu, bo strata zegarka może być zaledwie drobnostką, a zbyt pochopne przejście na „ty” zrodzić może wiele przykrości. Dzisiejszy świat coraz bardziej przypomina operetkę Straussa, granice między rzeczywistością a fikcją, czy zmyśleniem zacierają się nie do poznania. Żyjemy w świecie gry pozorów i eleganckiej obłudy, w świecie głęboko ukrywanych rządz i potrzeb – skrytych pod płaszczykiem pseudo salonowej kurtuazji. Nasze przedstawienie nie będzie zbytnio odbiegać od oryginału. Gramy wszystkie trzy akty bez skrótów i przestawień scen. Nieco zmieniamy miejsce akcji, przenosząc historię w okres wiedeńskiej secesji. To nam daje możliwość większego bawienia się podtekstami sztuki i pozwala zbudować na scenie świat na pograniczu fantazji i rzeczywistości.

– Scenografia do „Zemsty nietoperza” jest połączeniem z jednej strony tradycyjnie pojętej dekoracji z współczesnym użyciem wyrafinowanej projekcji przy pomocy znakomitego systemu multimedialnego OIFP – mówi Paweł Dobrzycki, scenograf.  – Osadzona w stylu secesji, czy raczej współczesnego przetworzenia stylu fin de siecle lekko surrealna scenografia ma być bliższa dzisiejszej wrażliwości widowni i przenieść opowiadana historię w nasze czasy, zachowując jej urok i poczucie humoru.

Libretto: Richard Genée i Karl Haffner wg wodewilu „Le Réveillon” Henri Meilhaca i Ludovica Halévy’ego 
Prapremiera: 5 kwietnia 1874, Theater an der Wien, Wiedeń
Premiera polska: 6 października 1877, Warszawa
Premiera inscenizacji w Operze i Filharmonii Podlaskiej: 9 grudnia 2016

Kierownictwo muzyczne Grzegorz Berniak
Reżyseria Andrzej Bubień
Scenografia Paweł Dobrzycki
Kostiumy Anita Bojarska
Choreografia Jarosław Staniek
Reżyseria multimediów Maria Porzyc
Reżyseria świateł Mateusz Łukaszuk
Współpraca muzyczna | II dyrygent Adam Banaszak
Przygotowanie chóru Violetta Bielecka
Współpraca choreograficzna Katarzyna Zielonka
Pianista-korepetytor | Opieka wokalna Tetyana Dranchuk
Produkcja Damian Tanajewski i Opera i Filharmonia Podlaska

Przekład polski libretta Julian Tuwim

Autor plakatu Paweł Iwaniuk 

Czas trwania: 3 godz., w tym 2 przerwy po 25 min 

Obsada:

Rozalinda Ewa Vesin | Katarzyna Trylnik |Agnieszka Dondajewska

Adela Maria Rozynek-Banaszak | Anna Wolfinger | Magdalena Masiewicz

Eisenstein Tomasz Rak | Rafał Bartmiński

Alfred Adam Zdunikowski | Przemysław Borys

książę Orłowski Anna Bernacka | Monika Ziółkowska | Joanna Krasuska-Motulewicz

Frank Grzegorz Szostak | Dariusz Machej

dr Falke Arkadiusz Anyszka | Maciej Nerkowski | Taras Kuzmych

dr Blind Tomasz Piluchowski | Tomasz Madej | Rafał Supiński

Ida Karolina Kuklińska | Magdalena Masiewicz | Monika Sasinowska

Frosch Ryszard Doliński | Andrzej Beja-Zaborski

Adiutant Rafał Supiński | Jacek Borowski | Roman Chumakin

Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Z regionu: Rail Baltica – coraz bliżej wygodnych podróży z Białegostoku i Łap

Szybkie i bezpieczne podróże pociągiem oraz lepszy dostęp do...

Sylwester w Suwalskim Ośrodku Kultury; Zaczarowany Świat Operetki  – foto

Wieczór w Zaczarowanym Świecie Operetki spędziła w sobotę, 31...

Sylwester z muzyką? Obowiązkowo! W Suwalskim Ośrodku Kultury

Opera na wesoło, czyli koncert sylwestrowy skierowany do miłośników...