Wojewoda podlaski, Bohdan Paszkowski podpisał w piątek, 27 stycznia zezwolenie na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie obwodnicy Suwałk. Jak powiedział prezydent Suwałk, Czesław Renkiewicz w przyszłym tygodniu planowane jest przekazanie firmie Budimex – wykonawcy inwestycji placu budowy przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Prezydent Suwałk tuż po wydaniu ZRiD zwołał konferencję prasową w suwalskim Urzędzie Miasta. – Obwodnica staje się faktem. 27 stycznia to data, która pewnie przejdzie do historii naszego miasta. Jeśli czeka się na coś 30 lat, jak było w przypadku obwodnicy Suwałk, to jest to bardzo znaczące wydarzenie – powiedział Czesław Renkiewicz, dodając, że specjalny tryb wydania specustawy drogowej otwiera możliwość realizacji inwestycji bez czekania na uprawomocnienie decyzji. Prezydent podziękował też za współpracę i pomoc wszystkim, którzy przyczynili się do zakończenia wieloletniej walki o drogę.
Wyłoniony w przetargu wykonawca – firma Budimex wkrótce przystąpi do pierwszych prac – wycinki drzew i robót ziemnych. Zaplecze budowy będzie zlokalizowane za suwalskim Przedsiębiorstwem Gospodarki Odpadami.
Zgodnie z harmonogramem inwestycji, zakończenie budowy nastąpi w kwietniu 2019 roku. Budimex nie wyklucza jednak, że już pod koniec roku 2018 droga będzie gotowa. Środki w wysokości niemal 300 mln złotych na realizację obwodnicy są zabezpieczone. Budowa drogi, po przekazaniu placu budowy, powinna rozpocząć się w połowie lutego.
Niemal 13-kilometrowa obwodnica Suwałk jest kolejnym – po obwodnicy Augustowa – fragmentem drogi ekspresowej S61 popularnej Via Baltici. Obwodnica Suwałk zaczynać się będzie na styku z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa – na węźle „Suwałki Południe” (dawniej „Lotnisko”). Następnie ominie miasto od zachodu i północy, a następnie połączy się z istniejącą drogą krajową nr 8 (Suwałki – Budzisko).
Obwodnica Suwałk, to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny, drogi serwisowe. Droga przewidziana jest do realizacji w nawierzchni cementowej – będzie to pierwsza tego typu „eska” w regionie, przystosowana do najcięższego ruchu KR7, dopuszczalny nacisk– 115 kN / oś.
Parametry techniczne obwodnicy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2×2), szerokość pasa ruchu – 3,5 m, szerokość pasów awaryjnych – 2,5 m, szerokość nawierzchni – 10 m, szerokość pasa rozdzielającego – 5 m, nośność – 115 kN/oś (źródło danych szczegółowych na temat obwodnicy – GDDKiA).