Zużyte amortyzatory? Wiesz, kiedy nadają się do wymiany?

amortyzator, mechanik

Jeździsz autem? A czy wiesz, kiedy amortyzatory twojego auta nadają się do wymiany? A może myślisz, że jazda z wyrobionymi amortyzatorami jest całkiem bezpieczna?

Auto z wyrobionymi amortyzatorami można poznać po charakterystycznym “bujaniu”. Większość kierowców uznaje, że takim autem spokojnie da się jeździć. Tymczasem zadaniem sprawnych amortyzatorów jest tłumienia drgań kół, drgań zawieszenia oraz karoserii. Jeśli są niesprawne, auto zaczyna prowadzić się po prostu źle, a dodatkowo, zaczyna wydłużać się znacznie droga hamowania. Oczywiście, przekłada się to na bezpieczeństwo jazdy.

Polskie drogi  – zabójcze dla amortyzatorów

Polskie drogi, jakie są, każdy widzi. Pełne dziur, nierówności i kolein. Dla amortyzatorów to nie lada wyzwanie, zwłaszcza, że ich głównym zadaniem jest utrzymanie kontaktu kół z nawierzchnią. Auto z niesprawnymi amortyzatorami odbija się od drogi, a kierowca traci kontrolę nad nim w momencie, w którym opona traci kontakt z powierzchnią drogi. Auto, które traci kontakt z nawierzchnią, nie możesz ani skręcić, ani zahamować.

Stopniowa degradacja sprawności

Jako, że amortyzatory niszczą się stopniowo, to kierowca powoli przyzwyczaja się do nowych właściwości samochodu i nie zauważa, że auto stało się zbyt miękkie, nie zwraca też uwagi na delikatne popiskiwanie kół podczas hamowania i pokonywania zakrętów. A jest to już objaw kół oderwanych od podłoża.

Regularna kontrola

Stan amortyzatorów należy kontrolować co 20 tysięcy kilometrów. Takie wytyczne pochodzą od producentów samochodów, którzy jednak nie znają specyfiki polskich wertepów. Usterki amortyzatorów są wyłapywane głównie podczas przeglądów na stacji diagnostycznej. Podczas kontrolnych przeglądów w serwisie mechanicznym, dobrze przypomnieć mechanikom, aby również ocenili stan amortyzatorów.

Kiedy sprawdzić amortyzatory? Wówczas, gdy auto popiskuje na łukach, ABS włącza się nie tylko podczas hamowania, a auto bardzo się kołysze na nierównej drodze. Zimą, zużyty amortyzator, do którego dostała się woda i zamarzła, może powodować, że auto staje się bardziej twarde niż dotychczas. Koszt sprawdzenia auta na szoktesterze to kilkadziesiąt złotych, co wydaje się być niewygórowaną ceną.

Należy pamiętać, że w amortyzatorach hydrauliczno – gazowych, oprócz oleju znajduje się sprężony gaz. Od oleju oddzielony jest dodatkowym tłokiem. Najczęstszą przyczyną niesprawności amortyzatorów jest ich rozszczelnienie. Amortyzatory gazowe są nieco droższe, a ich konstrukcja nieco bardziej skomplikowana. Jeśli producent auta przewidział zastosowanie w aucie konkretnych amortyzatorów, gazowych lub gazowo – olejowych, to w tym wypadku nie należy ich zmieniać, gdyż do ich charakterystyki dopasowane są inne elementy zawieszenia.

Uszkodzonych amortyzatorów się nie naprawia. Po prostu wymienia się je na nowe, zgodne z zaleceniami producenta auta. Warto jednak pamiętać, że trwałość i żywotność amortyzatorów uzależniona jest od producenta części.

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez firmę Autoserwis Fast-Trans z Poznania specjalizującej się w pomocy drogowej i naprawie aut osobowych, dostawczych i ciężarowych.

Dodaj komentarz