Reklama

Premiera opery „Cyganeria” w OiFP w Białymstoku już w piątek

Data:

- Reklama -

„La Bohème” Giacoma Pucciniego, której turyńska prapremiera miała miejsca przeszło 100 lat temu, nadal jest jedną z najczęściej granych oper na świecie. „Cyganeria” zabrzmiała na wszystkich najważniejszych scenach teatralnych i w salach koncertowych, a w tym sezonie znalazła się również w repertuarze Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

Premiera podlaskiej wersji opery w czterech aktach Pucciniego odbędzie się w najbliższy piątek, 24 marca o godz. 19.00 na Dużej Scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

„Sto lat z górą niezmiennego entuzjazmu publiczności, wierna miłość wykonawców, świeżość nieskalana, jak w dniu prapremiery: to nie może być dzieło przypadku” – Piotr Kamiński „Tysiąc i jedna opera”

Doskonałe libretto opery na podstawie „Scen z życia cyganerii” Henri Murgera stworzył zgrany duet Luigi Illica i Giuseppe Giacosa. Pierwszy odpowiedzialny był za dramatyczną dynamikę, drugi nadał całości poetycki sznyt. Praca nad tekstem i muzyką trwała aż do premiery, a nawet dłużej, bo poprawek żądał kompozytor także później! Osiągnął dzięki temu efekt, który wielu bez wahania uznaje za jego życiowe arcydzieło, zaliczając operę do ścisłego kanonu najwybitniejszych dzieł operowych w historii.

Wyjątkowa fabuła „Cyganerii” , podobnie jak u Murgera, została przedstawiona w postaci kilku kadrów, będących zarazem samodzielnymi kompozycyjnie scenami o wyraźnym środku ciężkości. Wzruszająca Mimi i romantyczny Rodolfo oraz nieprzewidywalna Musetta i zabawny Marcello to dwie pary, których historie stanowią dwie osie kompozycyjne dzieła. Losy bohaterów rozgrywają się na scenie Paryża pierwszej połowy XIX wieku m.in. w malowniczej, artystycznej Dzielnicy Łacińskiej.

W realizacji Opery i Filharmonii Podlaskiej miejsce akcji zostanie przeniesione aż o cały wiek później – rzecz dzieje się w latach 30. XX wieku – to ostatnie, barwne, brzmiące bluesem, jazzem i swingiem chwile dwudziestolecia międzywojennego, gdy rozkwitało kino nieme i satyra kabaretowa.

Libretto opery oparte jest na czterech scenach z życia francuskiej cyganerii – w oryginale w epoce balzakowskiej. Krytykę i publiczność od razu ujęła muzyka, podkreślająca różnorodność historii. W białostockiej wersji za reżyserię odpowiada Maria Sartova. Autorem scenografii jest Mariusz Napierała. Kostiumy zaprojektowała Agata Uchman. Chór przygotowała Violetta Bielecka, zaś chór dziecięcy – Ewa Barbara Rafałko.

Spektakl w OiFP wykonywany jest w języku włoskim z polskimi napisami. Czas trwania 3 godz., w tym 2 przerwy po 25 min.

Więcej informacji na stronie OiFP (tam także można dokonać rezerwacji biletów.

W dwa dni po premierze „Cyganerii” G. Pucciniego – w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru – Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na spotkanie „Wokół cyganerii lat 20. i 30. XX w. Artyści École de Paris”. O bohemie artystycznej lat 20. i 30. opowie znawca tematu – Sławomir Majoch, a o paryskich inspiracjach przy tworzeniu scenografii do białostockiej inscenizacji „Cyganerii” – scenograf Mariusz Napierała.

Spotkanie odbędzie się w niedzielę, 26 marca, o godz. 15.00 na Dużej Scenie OiFP przy ul. Odeskiej 1.

Spotkanie „Wokół cyganerii lat 20. i 30. XX w.  Artyści École de Paris” przeniesie publiczność do świata białostockiej inscenizacji „Cyganerii”. W pierwszej części, wykładowej z prezentacją multimedialną, zaprezentowana zostanie geneza międzynarodowego środowiska artystycznej cyganerii od połowy XIX w.  Wraz z prowadzącym Sławomirem Majochem przyjrzymy się najważniejszym postaciom z lat 20. i 30. XX w. związanych z dzielnicą Montparnass, gdzie toczy się akcja białostockiej realizacji „Cyganerii”. Spotkanie odbędzie się w scenografii ze spektaklu, na tle budynków La Ruche (z fr. Ul) i kawiarni La Rotonde.

– Porozmawiamy o słynnych postaciach z epoki, takich jak malarze Amadeo Modigliani, Mojżesz Kisling i Louis Marcoussis, modelka Kiki czy pisarka Sidonie-Gabrielle Colette. Pojawią się także mniej znani, a urodzeni w Białymstoku – Simon Segal i Bencion (Benn) Rabinowicz – zapowiada Sławomir Majoch.

W drugiej części spotkania, Sławomir Majoch poprowadzi rozmowę ze scenografem Mariuszem Napierałą, absolwentem gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dowiemy się o drodze artystycznej i wcześniejszych realizacjach artysty, o inspiracjach Paryżem i historią Europy przy tworzeniu białostockiej scenografii oraz o wyzwaniach przed jakimi stanął projektant.

Uczestników wydarzenia zaprosimy na scenę, gdzie zasiądziemy wspólnie wśród scenografii „Cyganerii”. Liczba miejsc jest ograniczona – zapraszamy do zapisów pod adresem: promocja@oifp.eu, w tytule maila wpisując „Międzynarodowy Dzień Teatru”. W zgłoszeniu należy podać imię i nazwisko oraz numer telefonu.

Sławomir Majoch – muzealnik i historyk sztuki, kurator zbiorów Muzeum Uniwersyteckiego w Toruniu, wykładowca; kurator ekspozycji Artyści École de Paris, która prezentowana była w Muzeum Uniwersyteckim w Toruniu, Muzeum w Gliwicach oraz Muzeum Podlaskim w Białymstoku (2011) oraz wystaw z historii idei (Templariusze: historia i mit, Muzeum Okręgowe w Toruniu, 2004), monografii artystycznych m.in. Izabelli Godlewskiej de Aranda (Muzeum Narodowe w Krakowie, 2006; Museo de Cádiz, 2014; Casa de Vacas w Madrycie, 2015) i Marka Żuławskiego (m. in. w Lietuvos dailės muziejaus w Kłajpedzie, 2010; Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy, 2010); ekspert i autor kilkudziesięciu opracowań dotyczących sztuki dawnej, polskich artystów na świecie oraz zagadnień muzealniczych; popularyzator.

Mariusz Napierała – scenograf i grafik. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Autor ponad 50 realizacji scenograficznych. Współpracował m.in. z Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem Muzycznym Roma w Warszawie, Teatrem Ateneum im. S. Jaracza w Warszawie, Teatrem Żydowskim im. E.R. i I. Kamińskich w Warszawie. Autor scenografii m.in. do musicali: „Mamma Mia!” B. Anderssona i B. Ulvaeusa, „Jekyll & Hyde” F. Wildhorna, „Rent” J. Larsona, „Skrzypek na dachu” J. Bocka, „Cabaret” J. Kandera, „Evita” i „Jesus Christ Superstar” A. Lloyda Webbera, „West Side Story” L. Bernsteina, oper: „Rusałka” A. Dvořáka, „Napój miłosny” G. Donizettiego, „Paria” S. Moniuszki, „Kserkses” G. Händla oraz przedstawień baletowych: „Pan Twardowski” L. Różyckiego, „Kopciuszek” S. Prokofiewa, „Dziadek do orzechów” P. Czajkowskiego. Uczestnik wystaw na Quadriennale Scenografii w Pradze (1995, 2011) oraz „Scenografia i formy przestrzenne” w Muzeum Narodowym w Gdańsku (2006). Balet „Pan Twardowski” został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. J. Kiepury za najlepsze przedstawienie sezonu 2007/2008, natomiast scenografia do opery „Rusałka” została wyróżniona w rankingu „Najlepszy, najlepsza, najlepsi” przez miesięcznik „Teatr” (2012). Od września 2016 r. pełni funkcję zastępcy dyrektora Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Z regionu: Rail Baltica – coraz bliżej wygodnych podróży z Białegostoku i Łap

Szybkie i bezpieczne podróże pociągiem oraz lepszy dostęp do...

Z regionu: Zbuduj niesamowitą maszynę i wygraj indeks na Politechnikę Białostocką

Liczą się kreatywność, ciekawe zastosowania zasad fizyki oraz pasja...

Białystok – miasto, które daje satysfakcję

Białystok to najlepsze polskie miasto - tak wynika z...

Polska prapremiera „Hobbita” już w sobotę

W najbliższą sobotę (11 maja) w Teatrze Dramatycznym im....