Reklama

Czarna komedia, która podbiła Cannes w Cinema Lumiere

Data:

- Reklama -

Co łączy przystojnego kuratora muzeum w Sztokholmie, zafascynowaną nim amerykańską dziennikarkę, małego chłopca, którego niesłusznie posądzono o kradzież oraz udającego małpę artystę? Dowiedz się we wtorek, 7 listopada o godz. 18.00 w Cinema Lumiere w Suwałkach.

„The Square” to czarna komedia nagrodzona Złotą Palmą festiwalu w Cannes. Film Rubena Östlunda („Turysta”), z Elisabeth Moss (seriale „Opowieść podręcznej” i „Tajemnice Laketop”), Dominikiem Westem („Dumni i wściekli”) i Claesem Bangiem w rolach głównych, wywołał zachwyty i dziki śmiech podczas pokazu w Cannes. Śmiali się widzowie i śmiało się jury, w którym o nagrodach decydowali Pedro Almodóvar, Maren Ade, Paolo Sorrentino i Park Chan-wook. Östlund serią komicznych sytuacji sportretował współczesny świat, doprowadzając do czołowego zderzenia politycznej poprawności z tym, co w każdym z nas dzikie i zwierzęce. Oferując nieoczekiwany bonus w postaci jednej z najśmieszniejszych erotycznych scen roku – a może nawet wszech czasów – szwedzki reżyser stworzył jeden z najzabawniejszych filmów pokazanych i wyróżnionych główną nagrodą najważniejszego festiwalu filmowego na świecie.

Pełen energii i prowokacyjny film analizujący granice politycznej poprawności, wolności twórczej i wolności słowa w dzisiejszym świecie.
The Hollywood Reporter

Christian (Claes Bang) ma wszystko pod kontrolą. Jest atrakcyjnym mężczyzną o wielkim uroku osobistym. Niedawno się rozwiódł i lubi wdawać się w niezobowiązujące romanse, a młoda amerykańska dziennikarka (Elisabeth Moss) może okazać się jego nowym trofeum. Na co dzień Christian jest dyrektorem prestiżowego muzeum sztuki nowoczesnej, co daje mu władzę i idealną pozycję społeczną. Do tego przykładnie opiekuje się córkami, jeździ kosztującą fortunę Teslą i wspomaga potrzebujących – zwłaszcza, jeśli nie wymaga to od niego zbyt dużego wysiłku. Jednak podczas przygotowań do premiery instalacji „The Square”, z którą wiąże ogromne nadzieje, utrzymanie starannie pielęgnowanego wizerunek okaże się być dla niego nie lada wyzwaniem. „The Square” to przewrotne, błyskotliwe kino niedające się w żaden sposób zaszufladkować.

Tytuł filmu – The Square – pochodzi od artystycznego projektu, który po raz pierwszy został zrealizowany jesienią 2014 roku w Vandalorum Museum na południu Szwecji. Obiekt był ilustracją idealnego konsensusu, który powinien panować w społeczeństwie dla większego dobra i stał się stałą instalacją na centralnym placu miasta Värnamo. Jeśli ktoś stoi w środku stworzonego z ledowych lamp KWADRATU (THE SQUARE), ma obowiązek działać, gdy ktoś potrzebuje pomocy. Jedyną nowością jest w tym przypadku sposób, który wybraliśmy, by dać dojść do głosu wartościom. „Kwadrat” jest miejscem wartości humanitarnych, które swój początek mają w zasadach wzajemności, pojawiających się w niemal każdej religii (Złota reguła: traktuj innych tak, jak ty byś chciał być traktowany), a także w Powszechnej deklaracji praw człowieka („Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych praw. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem, i powinni postępować wobec innych w duchu braterstwa”). Ale jeśli zostawię mój rower nieprzypięty i zostanie on ukradziony, większość pomyśli, że powinienem winić tylko siebie. Instalacja w Värnamo eksperymentowała z ideą, że społeczna harmonia zależy tylko od prostej decyzji, podejmowanej codziennie przez wszystkich: „ufam ludziom” albo „nie ufam ludziom”. Odwiedzający muzeum musieli wybrać między dwoma parami drzwi: lewą, gdzie ufasz ludziom i prawą, gdzie nie ufasz. Większość wybierała „ufam”, ale chwilę później, gdy proszono ich o zostawienie telefonu i portfela na podłodze, tchórzyli. Ta sprzeczność pokazuje, jak trudno jest zachowywać się zgodnie z zasadami. Ruben Östlund o pomyśle na film.

Jako satyra „The Square” wyolbrzymia najgorsze tendencje, które możemy dzisiaj obserwować, jak na przykład to, że media nie czują się odpowiedzialne za powielanie problemów, o których mówią. Muzeum zatrudnia specjalistów od PR, żeby instalacja i idee związane z projektem THE SQUARE miały jak największy medialny zasięg. Wyrażają się oni sarkastycznie o koncepcie stojącym za instalacją, określają go „zbyt miłym”, by ktokolwiek był nim zainteresowany. Widać tu podobieństwa do radykalnych partii w Szwecji, USA, Francji, czy gdzie indziej, które poprzez prowokacyjną, polaryzującą debatę zdobywają uwagę opinii publicznej. Tragiczną ironią jest to, że media społecznościowe stały się najlepszym narzędziem promocyjnym dla organizacji terrorystycznych. Wszyscy o tym słyszeliśmy, ale nikt nie wyciągnął wniosków z medialnej histerii prowadzącej Europejczyków do wstąpienia w szeregi ISIS albo inspirującej zabójstwa w Kopenhadze kilka tygodni po ataku na redakcję Charlie Hebdo. Kilka lat temu dziennikarska etyka nie pozwoliłaby na pokazywanie w gazetach czy telewizji szokujących, wątpliwych bądź zmanipulowanych obrazów. Ale gdy budżety w redakcjach były cięte, etaty likwidowane, a dziennikarze przytłoczeni, media zwróciły się w stronę sensacji. Teraz dopóki zdjęcie ma wybuchową zawartość, nie ma znaczenia, czym ta zawartość jest.

Pokaz filmu „The Square” w cyklu Kino konesera w Cinema Lumiere w Suwałkach

W naszym konkursie można wygrać 2 pojedyncze bilety do Cinema Lumiere na pokaz filmu „The Square”. Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy odpowiedzieć prawidłowo na pytanie: Elisabeth Moss jest laureatką kilku nagród filmowych – za jakie kreacje i w jakich filmach/miniserialach? Odpowiedzi (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) prosimy przesyłać do nas mailem: redakcja@niebywalesuwalki.plKonkurs trwa do piątku, 3 listopada do godz. 12.00. Zwycięzców wylosujemy. Bilety wygrały: Martyna Cieśluk i Joanna Sztelmer-Stabińska.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

„Perfect Days” – Oda do codzienności w reżyserii Wima Wendersa w Cinema Lumiere. Wygraj bilety

Filmowa podróż przez prostotę i piękno życia zawsze przyciąga...

„Anatomia upadku”: Mistrzowski thriller w Kinie konesera (wygraj bilety)

W Cinema Lumiere, w cyklu Kino Konesera, już niebawem...

Między nami szlachcicami: „Bękart” w Cinema Lumiere (wygraj bilety)

"Bękart" to najnowsza produkcja reżysera Nikolaja Arcela, z Madsem...

W kinie nadchodzi „Przesilenie zimowe”. Wygraj bilety

We wtorek, 19 marca w cyklu Kino Konesera w...