W saloniku muzycznym Fundacji Art-S.O.S. Alicji Roszkowskiej cały czas goszczą artyści z Polski i z zagranicy. W ostatnią sobotę, 24 lutego publiczność usłyszała znakomite skrzypaczki – dr hab. Agnieszkę Maruchę i jej trzy studentki – ze Świdnika i koreańskiego miasta Daegu, tworzące kwartet skrzypcowy „Violinofonica”.

Polsko-koreański koncert był okazją do usłyszenia na żywo muzycznych perełek – utworów wykonywanych bardzo rzadko, a także trzech urokliwych pieśni koreańskich.

W pierwszej części koncertu Agnieszka Marucha i jej studentki zaprosiły publiczność do zapoznania się z twórczością G. P. Telemanna i jego Koncertem na 4 skrzypiec D-dur. W ubiegłym roku świętowaliśmy 250. rocznicę śmierci kompozytora, który napisał ponad 3 tys. utworów, a gdy w latach 1704-1708 przebywał na dworze  hr. Promnitza w Żarach, zachwycił się polską tradycją ludową. Utwór na czworo skrzypiec jest wynikiem tej fascynacji. W programie koncertu znalazły się także kompozycje F. Dancla – Arrival, Return; J. Donta – Kwartet na 4 skrzypiec E-dur, prezentujący możliwości wykorzystania tego instrumentu. Artystki zagrały także W. Lutosławskiego Cztery melodie śląskie, aby na koniec zachwycić publiczność melodiami koreańskimi: Blue Bird, Doraji, Arirang. Pieśni te kwartet wykonał wcześniej w Warszawie, podczas oficjalnej Gali Olimpijskiej z udziałem Prezydenta RP oraz w trakcie audycji w Polskim Radiu.

Zespół „Violinofonica” tworzą obecnie: Agnieszka Marucha –  1 skrzypce, Ayeong Heo – 2 skrzypce, Kinga Zlot  – 3 skrzypce i Sumin Gwon – 4 skrzypce. Jak podkreśliła dr Agnieszka Marucha – klasa koreańska w Warszawie jest bardzo liczna, ponieważ UMFC i koreańską uczelnię artystyczną łączy program partnerski, umożliwiający wymianę studencką.

Warto wspomnieć o tym, że kwartet „Violinofonica” to pomysł Agnieszki Maruchy, której zależało na tym, aby młodzi artyści zdobywali doświadczenie. – Studenci mają mało możliwości koncertowania poza uczelnią, a bardzo ważne w zawodzie skrzypka jest zdobywanie doświadczenia scenicznego – estradowego. Nie można grać tylko dla siebie, kontakt z publicznością jest istotny – powiedziała podczas koncertu dr Marucha.

Tradycją koncertów w salonie muzycznym Fundacji Art-S.O.S. jest spotkanie uczniów i mistrzów. Przed każdym koncertem głównego gościa występuje uczeń lub uczennica szkoły muzycznej. Tym razem zagrała Bernadeta Bilbin, laureatka wielu konkursów, która została m.in. zaproszona do Lusławickiej Orkiestry Talentów przy Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Przypomnijmy, że działalność Fundacji Art-S.O.S. opiera się nie tylko na organizacji wydarzeń muzycznych – Fundacja dzięki wsparciu sponsorów przyznaje też stypendia najzdolniejszym uczniom z niezamożnych rodzin. W tym roku Fundacja przyznała już 4 stypendia – 2 studentkom i 2 uczniom. Stypendiów będzie więcej – suwalską Fundację Art-S.O.S. wsparła bowiem organizacja z Montrealu.

Fot. Niebywałe Suwałki – Marcin Tylenda

Więcej: Agnieszka Marucha – laureatka międzynarodowych konkursów skrzypcowych, solistka, kameralistka, pedagog oraz koncertmistrz renomowanych zespołów muzycznych. Adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 2013-2014 prowadziła klasę skrzypiec jako profesor gościnny w Keimyung University w Daegu, Korea Płd. Od wielu lat propaguje muzykę polską w kraju i za granicą. Jest muzykiem wszechstronnym, dysponuje szerokim repertuarem skrzypcowym, wykonuje kompozycje wszystkich epok. W czerwcu 2014 r. skrzypaczka otrzymała tytuł doktora habilitowanego z zakresu instrumentalistyki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

W latach 2011-2017 była prymariuszem Opium String Quartet, z którym  otrzymała nagrodę „Fryderyk 2014″ w kategorii muzyka współczesna za płytę „Chagall for Strings”. Regularnie wykłada na letnich kursach muzycznych Bosa Antica (Włochy) oraz Chopin-Górecki Music Camp (Warszawa, UMFC). W 2015 r. rozpoczęła współpracę z Międzynarodowymi Kursami Muzycznymi im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie, gdzie prowadzi klasę skrzypiec. W ubiegłych latach prowadziła lekcje otwarte i wykłady w Chinach, Szkocji, Brunei, Włoszech i Danii. W latach 2009-2010 była koncertmistrzem zespołów Danish Chamber Players oraz Storstrom Symphony Orchestra.

Jako członek Opium String Quartet, Galant Trio oraz Trio Ardito nagrała 9 autorskich płyt dla wytwórni DUX i CD Accord i Acte Prealable. 7 z nich to światowe premiery fonograficzne. Nagrana w 2009r. solowa płyta z utworami skrzypcowymi Zygmunta Stojowskiego została bardzo dobrze przyjęta przez środowisko muzyczne w Polsce i za granicą, otrzymując entuzjastyczną recenzję opiniotwórczego miesięcznika brytyjskiego Gramophone. Kolejna płyta artystki, nad którą honorowy patronat artystyczny objął Ambasador Szwajcarii w Polsce, zawierała utwory kameralne szwajcarskiego kompozytora Hansa Hubera (AP0266). Najnowsze nagranie to premierowa rejestracja utworów solowych i kameralnych Ryszarda Sielickiego (AP0397).

Agnieszka Marucha pochodzi z warszawskiej rodziny o tradycjach artystycznych. W 2008 r. została absolwentką Studiów Doktoranckich w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (promotor: prof. Jan Stanienda). Jest absolwentką Hochschule der Künste w Bernie w pod kierunkiem prof. Moniki Urbaniak (Solistendiplom, 2005r.). Ukończyła z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza oraz Nederlandse Hogeschool voor Musiek w Maastricht w klasie prof. Roberta Szredera. Była również studentką Schola Cantorum Basiliensis w klasie skrzypiec barokowych prof. Chiary Banchini (2008 r.).

Agnieszka Marucha jest laureatką wielu konkursów krajowych i międzynarodowych. Zdobyła m.in.: I nagrodę na Ogólnopolskich Przesłuchaniach w Elblągu, wyróżnienie oraz Nagrodę Specjalną na VI Ogólnopolskim Konkursie im. Zdzisława Jahnkego w Poznaniu, III nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie im K. Szymanowskiego w Łodzi. Dwukrotnie otrzymała nagrodę Studienpreis na Kiefer Hablitzel Stifftung Wettbewerb w Bernie. W latach 1998-2007 wraz z pianistą Wojciechem Jasińskim współtworzyła zespół „Polish Duo”. Duet ten otrzymał I miejsce, oraz szereg nagród specjalnych na I Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Zakopanem w 1998 roku, oraz II nagrodę i nagrodę specjalną fundacji „Gaudeamus” na VI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Artystka koncertowała w większości krajów europejskich oraz Azji. Brała udział w wielu renomowanych festiwalach muzycznych (m.in MITO w Turynie). Występowała m.in. z orkiestrami: Berner Symphony Orchester, Anglian Chamber Players, Filharmonie Aurora, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. F. Chopina, Orkiestrą Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Łańcucie oraz z większością filharmonii krajowych. Skrzypaczka ponadto dokonała wielu nagrań radiowych i telewizyjnych. Jako członek Ensemble Modern występowała na największych salach europejskich, mi.in w Fiharmonii Berlińskiej, Festspielhaus w Baden Baden, Alte Oper we Frankfurcie, Concertgebouw w Amsterdamie oraz Salle Pleyel w Paryżu. Wspópracowała z dyrygentami: Pierrem Boulezem, Peterem Eotvosem, Paavo Jarvi i in.

Skrzypaczka była stypendystką Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Ministra Kultury, Prezesa Rady Ministrów, stypendium Horsta Flock’a, „Fundacji Kultury”, szwajcarskiej fundacji „Stiftung Lyra”, Hochschule fur Musik und Theater Bern, stypendium rządu szwajcarskiego ESKAS oraz stypendium Kiefer Hablitzel Stiftung.

Od kilku lat prowadzi blog o tematyce muzycznej www.agamarucha.blogspot.com. Jest autorką licznych publikacji z dziedziny wiolinistyki i muzykologii. Źródło: Oficjalna strona artystki – www.agamarucha.com.

Dodaj komentarz