Hamaki czy kapsuły do spania, tzw. sleeping pods, biurka do pracy na stojąco lub z bieżnią, stołówki serwujące organiczne posiłki, ścianki wspinaczkowe, pola do gry w mini golfa czy w końcu usługi spa i masaże dla pracowników. To nie marzenia, a siedziby wielu globalnych marek, które z powodzeniem wprowadziły strategię wellness do swojej firmy. Według Global Wellness Institute światowy rynek corporate wellness jest już wart 40 mln dolarów i cały czas rośnie[1]. Dlaczego? Dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie pracownika, wprowadzenie elastycznej pracy przesuwa się coraz wyżej na liście priorytetów współczesnych organizacji. Na czym dokładnie polega corporate wellness i jak tę strategię realizują polskie firmy?
Według raportu firmy CBRE „Wellness, poznaj biurową przyszłość” aż 74 proc. korporacji wdrożyło strategię corporate wellness do swojej firmy, a 80 proc. zatrudnionych przyznaje, że oferta przedsiębiorstwa w zakresie dbania o zdrowie pracownika będzie miała decydujący wpływ na ich pozostanie w firmie[2]. Wpływ na tak duże zainteresowanie mają m.in. zmiany dokonujące się w społeczeństwie, a także na rynku pracy. Żyjemy i pracujemy coraz dłużej, jesteśmy zestresowani, skutkiem czego, coraz chętniej korzystamy ze zwolnień lekarskich. Z drugiej strony firmy borykają się z lukami kadrowymi i walczą o talenty. Te zmiany napędzają rozwój strategii wellness, która nie tylko opiera się na zapewnieniu prozdrowotnych rozwiązań, ale także na redukowaniu stresu czy umożliwieniu pracownikowi wykonywania zadań poza siedzibą firmy.
– Zdrowie pracownika to podstawa dobrego funkcjonowania organizacji, dlatego coraz więcej zainteresowania poświęcamy temu zagadnieniu. Musimy pamiętać, że istotnym elementem wpływającym na kondycję zatrudnionych jest sama organizacja pracy, a także odpowiednia aranżacja przestrzeni biurowej, w tym dobór ergonomicznych rozwiązań. Realizując projekty aranżacyjne dla zagranicznych klientów dostrzegliśmy jak ważny dla nich jest aspekt dbałości o kondycję zdrowotną i dobre samopoczucie osób w firmie. W wielu biurach stosowaliśmy rozwiązania wspierające ergonomię miejsca pracy, a także systemy, które ograniczały hałas, co miało realne przełożenie na komfort pracy. W tym przypadku sprawdzało się zastosowanie biurek Stand Up, umożliwiających pracę w systemie sit & stand, dzięki regulacji wysokości blatu, a także umieszczenie kabin akustycznych Hush, zapewniających prywatność rozmów oraz redukujących hałas. Najbardziej cieszy nas jednak, że ten trend dotarł również do Polski, dzięki czemu zwiększa się świadomość pracodawców w zakresie corporate wellness i ogólnie pojętej dbałości o zdrowie pracownika. – mówi Mateusz Siwiaszczyk, dyrektor ds. kontraktów Mikomax Smart Office.
Elastyczna praca a corporate wellness
Dopełnieniem zmian aranżacyjnych może być również wprowadzenie nowej organizacji pracy, umożliwiającej zatrudnionym większą swobodę i elastyczność w wykonywaniu zadań służbowych. Takim modelem biznesowym jest smart working, który zakłada, że obowiązki służbowe wykonywane są w miejscu i czasie wybranym przez pracownika i uzgodnionym wcześniej z pracodawcą. Smart working zaliczany jest jako jeden z ważniejszych elementów strategii corporate wellness. Konsekwentnie wdrażany może przynieść wiele korzyści zarówno dla firmy, jak i dla pracownika.
Mikomax Smart Office we współpracy z ABSL zrealizował pierwszy w Polsce projekt badawczy poświęcony smart workingowi. Opisane w raporcie doświadczenia grupy włoskich pracodawców pokazują, że proponowany model biznesowy przynosi wymierne korzyści dla organizacji.
– Przeanalizowaliśmy wpływ elastycznej pracy za pomocą badania przeprowadzonego na grupie 1000 pracowników i menadżerów. Obliczyliśmy, że każdy ze specjalistów realizujących zadania w tym trybie zyskuje średnio 11 godzin w ciągu sześciu miesięcy. Zaledwie w pół roku oszczędności w zakresie transportu sięgnęły 43 tys. euro. 94 proc. menedżerów przyznało, że zmiany wiązały się ze wzrostem lub utrzymaniem dotychczasowego poziomu efektywności. Jednocześnie każda z analizowanych firm czerpała korzyści ze zmian w organizacji pracy, jednocześnie dostosowując go do własnych potrzeb. – tłumaczy Arianna Visentini, CEO Variazioni.
Ścianki wspinaczkowe, kapsuły i centra fitness
Organizacje w ramach strategii wellness korzystają również z szerokiego wachlarza narzędzi dostosowanych do potrzeb i kultury firmy. W dużej mierze działania te koncentrują się na rozwiązaniach związanych z przestrzenią do pracy, ale nie tylko. Istotne są także udogodnienia w obrębie siedziby firmy czy nawet zróżnicowana oferta żywieniowa. Pionierami w tego typu działaniach są technologiczni giganci z Doliny Krzemowej. W biurach tych firm na całym świecie znajdują się ścianki wspinaczkowe, pola do gry w mini golfa, stołówki serwujące organiczne dania czy kapsuły, w których można odpocząć w ciągu dnia. Pracownicy mają do dyspozycji także centra fitness, a nawet porady dotyczące zarządzania finansami osobistymi, które redukują ich stres.
Takie działania mają istotny wpływ na zmniejszenie kosztów związanych z nieobecnością pracowników i kosztem ich leczenia. Firma Johnson & Johnson policzyła, że dzięki strategii wellbeing zaoszczędziła ok. 400 dolarów rocznie w przeliczeniu na opiekę zdrowotną na każdego pracownika objętego programem w Stanach Zjednoczonych[3].
Choć dbałość o dobre samopoczucie w miejscu pracy nie jest niczym nowym, to wielu pracodawców nadal stoi przed wyzwaniem wprowadzenia kompleksowych rozwiązań wellbeing do swojej firmy. Jaka będzie przyszłość tego trendu? Z pewnością wywrze on ogromny wpływ na kształtowanie środowiska pracy.
[2] https://idealab.cbre.pl/wp-content/uploads/2017/10/wellnesspl1804cbre.pdf
[3] https://khn.org/fikry-wellness-q-and-a/