Konkurs trwa od 2005 roku. W tym czasie zgłoszonych do niego zostało ponad tysiąc kandydatur, na których oddano blisko 200 tys. głosów. Jego celem jest wyróżnienie i uhonorowanie podlaskich produktów, inicjatyw i wydarzeń.
Podlaska Marka zostanie przyznana przez Kapitułę Konkursu w siedmiu kategoriach. Niezależnie – głosami internautów – zostanie wybrana także Podlaska Marka Konsumentów. W czasie kwietniowej uroczystej gali w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku dowiemy się także, kto otrzyma zaszczytny tytuł Honorowego Ambasadora Województwa Podlaskiego oraz Ambasadora Podlaskiej Gospodarki. Przypomnijmy, że wśród zwycięzców poprzednich edycji znaleźli się m.in.: firma Malow, Suwalski Ośrodek Kultury, Ośrodek „Pogranicze”, WOSiR „Szelment” i nieistniejący już Dom Pracy Twórczej w Wigrach.
Kandydatury można zgłaszać od początku stycznia. W tym roku zasady zgłaszania zostały jeszcze bardziej uproszczone. Wystarczy wejść na stronę www.podlaskamarka.pl i wypełnić formularz (z jednego adresu mailowego można zgłosić 7 propozycji – po jednej w każdej kategorii). Do wyboru są: Produkt Spożywczy, Produkt Przemysłowy, Inwestycja, Odkrycie, Wydarzenie, Kultura, Społeczeństwo.
Zwycięzcy w swoich kategoriach otrzymają nagrody finansowe w wysokości 10 tys. zł oraz możliwość reklamy w mediach regionalnych i ogólnopolskich (podobnie było i w latach wcześniejszych, a reklamy ukazywały się m.in. na antenie TV Discovery). Termin zgłaszania kandydatur upływa 22 stycznia 2019 r.
Po tym terminie wszystkie kandydatury zostaną sprawdzone, a właściciele zgłoszonych produktów, organizatorzy wydarzeń zostaną poproszeni o potwierdzenie gotowości udziału w Podlaskiej Marce. Kolejny etap to ocena merytoryczna kandydatur przez Kapitułę Nagrody złożoną z przedstawicieli świata kultury, gospodarki, mediów oraz organizacji pozarządowych. Kapituła w każdej z kategorii wskaże po trzy kandydatury (w sumie 21). I dopiero spośród tego grona zostaną wybrani zwycięzcy poszczególnych kategorii, a internauci wybiorą swojego faworyta.