Wkrótce premiera „Błota” w Teatrze Dramatycznym

W najbliższy piątek, 15 marca w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku odbędzie się premiera spektaklu „Błoto”. Przedstawienie reżyseruje Martyna Łyko.

„Błoto” to sztuka, która powstaje na podstawie książki Jana Jastrzębskiego, wydanej w 1995 roku przez Dwutygodnik „Z bliska”, działający przy Domu Kultury w Gołdapi. Perypetie mieszkańców gamajdowskiej wsi postanowiła przenieść na scenę Martyna Łyko. – „Błoto” na deskach Teatru Dramatycznego to opowieść o młodości – o przyjaźni, o miłości, o rywalizacji, a to wszystko – na śmierć i życie. Albinos przeżywa pierwsze uniesienia i odnajduje symboliczne przejście z dzieciństwa w dorosłość. Droga jest wyboista, ale chyba właśnie dlatego postać zyskuje sympatię. Pozostali przyglądają mu się z zaciekawieniem, a czasem z empatią, bo każdy tutaj skrywa tajemnicę.

– Spektakl został osadzony w estetyce lat 80-tych, ale nie mam pewności, czy akcja nie dzieje się jednak współcześnie, gdzieś za wewnętrznym błotem, które trzeba mieć odwagę poddać melioracji – powiedziała reżyserka.

Adaptację „Błota” przygotował Mateusz Moczulski. Muzykę skomponował białostocki muzyk Radek „Sierp” Orłowski. Konsultacji choreograficznych udzielił Tobiasz Sebastian Berg. Scenografię i kostiumy zaprojektowała Elżbieta Szurpicka.

– Głównym elementem scenografii jest meblościanka jako symbol dawnej epoki. Rozlewa się ona również na podłogę, tworząc cały świat bohaterów. Są oni niejako zamknięci w tej przestrzeni, zaszufladkowani w swoich schematach, odcięci od współczesnego świata. Dominujący wzór drewna jest też symbolem natury. Naturę przedstawia również bajkowy pejzaż pagórków. Natura i bajka to świat czarów i zabobonów, który pozwala postaciom myśleć, że jest siła silniejsza od nich, która ma wpływ na ich los. Pozbawia ich odpowiedzialności i skazuje na wiszące nad nimi fatum – powiedziała Elżbieta Szurpicka.

Na Scenie Kameralnej zagrają: Arleta Godziszewska, Justyna Godlewska-Kruczkowska, Monika Zaborska, Krzysztof Ławniczak, Dawid Malec i Patryk Ołdziejewski. Spektakl promuje piosenka „Inne kraje”, nagrana przez Radka „Sierpa” Orłowskiego i Dawida Malca. W trakcie spotkania z dziennikarzami, Dawid Malec przyznał, że „Błoto” to historia wielotematyczna. Zdaniem aktora, główny wątek, wokół którego kręci się akcja spektaklu, to dojrzewanie.

– Albinos, czyli postać, którą mam okazję kreować, jest młodym chłopakiem poszukującym tożsamości. Zauważa swoją odmienność, staje w opozycji do świata, szuka rzeczy i ludzi, dzięki którym będzie mógł sam się zdefiniować jako człowiek. Porusza kwestie, które dotyczą każdego z nas. Kim jestem? Gdzie jest moje miejsce na świecie? Czym jest przyjaźń? Jak rozpoznać prawdziwą miłość? Przy tym wszystkim jest człowiekiem wrażliwym, otwartym na muzykę, a czasem impulsywnym. Szalenie ciekawe jest obserwowanie, jak Albinos dojrzewa we mnie i odnajduje coraz więcej połączeń ze światem i postaciami współistniejącymi w sztuce. Praca nad spektaklem powoli dobiega końca, w piątek premiera, lecz sądzę, że do ostatniej chwili będziemy się zaskakiwać nowymi odkryciami. Wszyscy są głęboko zaangażowani w pracę, a to pozwala nam na niesamowitą eksploatację Gamajdowskich serc i ich tajemnic – powiedział aktor.

Premiera spektaklu „Błoto” odbędzie się w piątek (15 marca) o godz. 19.00. Przedstawienie można obejrzeć także 16, 17, 22, 23 i 34 marca.

Spektakl pod patronatem portalu NIEBYWAŁE SUWAŁKI.

Fot. Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki w Białymstoku

Martyna Łyko – reżyserka teatralna i operowa urodzona 1988 roku, w Krakowie. Stypendystka Rady Regionalnej Burgundii, studiowała na uniwersytetach w Lille, Nafplio i w Londynie. Reżyserię Teatralną ukończyła w 2012 roku realizując prapremierę opery “No Exit” A. Vores’a w londyńskim Half Moon Theatre. W Polsce zadebiutowała w 2016 roku w teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie spektaklem „Coś w rodzaju miłości”. Jej najnowsze realizacje to „Kwiat Paproci” (2018) M. Szymaniaka, oraz „Córki King Konga” (2018) T. Walser. Martyna Łyko poszukując kontaktu z widzem, sięga po nowe teksty dramatyczne obejmujące fundamentalne kwestie natury człowieka i uwypukla je przez konceptualne środki wyrazu. Interesuje ją przede wszystkim teatr jutra, z ambicjami #eko, #green, #womenwillsavetheplanet.

Mateusz Moczulski – urodzony w 1974 r., poeta, autor słuchowisk i prozy. W 2005 roku wydał powieść fantastyczną “Przeholowana wyspa”, która opowiada o średniowiecznych asasynach, którzy przyłączyli do Europy nową wyspę i płycie winylowej, która jest nośnikiem globalnego wirusa. W “Radiu Lotte” w Weimarze wystawił słuchowisko “Träume unter dem Sarkophag” (napisane wspólnie z kompozytorem Robertem Zającem, reż. Michał Zadara, 2005).  To historia trudnego poszukiwania prawdy o skutkach tragicznej awarii czarnobylskiej. Wydał tomy poezji “Wiersze niebyłe”, “Smutki uboczne”, w przygotowaniu wybór wierszy p.t. “Jesteśmy w skrócie”, napisał również grę historyczną dla najstarszego żeńskiego klasztoru w Polsce. W krakowskim Teatrze STU przeżył teatralną przygodę jako asystent Krzysztofa Jasińskiego przy “Biesach”. Był m.in. współscenarzystą filmu animowanego Natalii Brożyńskiej “Doradcy Króla Hydropsa”. Aktualnie rozwija swoje projekty scenariuszowe i udziela się w składzie “Djs4dancers”, propagującym taneczną elektronikę i funk. Mieszka w Krakowie i jest freelancerem.

Elżbieta Szurpicka – absolwentka studiów magisterskich Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, kierunek Wzornictwo Przemysłowe (dyplom w Katedrze Komunikacji Wizualnej u prof. J. Nuckowskiego). w 2007 roku odbyła stypendium zagraniczne Sokrates-Erasmus na Sabanci University w Istambule (Departament of Visual Arts and Communication Design). Od 2009 roku prowadzi własną działalność w zakresie projektowania scenografii, kostiumów i aranżacji wystaw. Jest autorką scenografii i kostiumów do spektakli teatralnych oraz filmów m.in: “Nowe Wyzwolenie”- reż. Ewelina Marciniak, Teatr Polski w Bielsku-Białej; scenografia i kostiumy w filmie “Staje się” reż. Arkadiusz Biedrzycki, kostiumów w Teatrotece “Słabi”, reż. Arkadiusz Biedrzycki, WFDiF. W latach 2012-2017 przygotowywała aranżację oraz oprawę graficzną wystaw dla Muzeum Narodowego w Krakowie (“Onna-piękno, siła, ekstaza”, “Modna i już”, “Artyści-świadkowie powstania styczniowego 1863” w Sukiennicach, “Jubileusz Józefa Kraszewskiego i 133. rocznica powstania”, “Muzeum Narodowe w Krakowie w 1879 roku” w Sukiennicach, “Czerwień-gród między Wschodem a Zachodem” w Pałacu Biskupa Ciołka, “Matta” (współpraca z Rafałem Bartkowiczem). W 2018 roku przygotowała nową aranżację krakowskiej wystawy “Onna-piękno, siła, ekstaza” w Łazienkach Królewskich w Warszawie”.

Radek „Sierp” Orłowski – muzyk, aktor, producent muzyczny, instruktor teatru. Viceprezes Spółdzielni Socjalnej Artystów Białostockich”Artejon”. Współzałożyciel teatru “Madame”.  Wokalista zespołu “Tempelhof 85”. Współzałożyciel i gitarzysta zespołu “Madame Delirium” i “Madame elektra”.  Współtwórca, aktor, autor muzyki do spektaklu profilaktycznego “Chemiczna zmiana nastroju”. Od początków lat 80. związany z białostocką sceną niezależną. Buntownik z wyboru. Tobiasz Sebastian Berg – choreograf – twórca zaangażowany społecznie.  Swoje umiejętności rozwijał studiując na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, gdzie obecnie pracuje i rozwija się naukowo. Współpracował ze światowej sławy tancerzami i choreografami, takimi jak: Jacek Łumiński, Malou Airaudo, Jonathan Hollander, Edan Gorlicki, Jacek Przybyłowicz. Pełni funkcję prezesa Fundacji na rzecz młodych twórców Jazdaa Polska!. Autor koncepcji rozwoju kreatywności i społeczeństwa poprzez teatr i taniec. Tworzy autorskie projekty i spektakle społeczne oraz teatralne. Współpracuje także jako choreograf podczas realizacji w instytucjonalnych teatrach, „Błoto” to już kolejna realizacja twórcza i współpraca z Martyną Łyko.

Dodaj komentarz