Od soboty, 13 kwietnia można korzystać z 13-kilometrowej obwodnicy Suwałk. Koszt inwestycji – z uwzględnieniem dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót – wyniósł 391 mln zł.

Obwodnica Suwałk jest częścią szlaku Via Baltica, tj. trasy S61 łączącej kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Środki na realizację drogi pochodziły z Unii Europejskiej – z programu „Łącząc Europę”.

Na obwodnicę mieszkańcy Suwałk czekali bardzo długo, borykając się na co dzień z tysiącami TIR-ów przejeżdżających przez miasto. W czasie starania o wybudowanie drogi powstał nawet Społeczny Komitet Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk, który zorganizował trzy protesty w związku z opóźnieniem budowy drogi.

W dzisiejszej uroczystości uczestniczyli m.in.: Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury, Jarosław Zieliński – wiceminister MSWiA, Karol Karski – członek prezydium Parlamentu Europejskiego, prezydent Suwałk – Czesław Renkiewicz, Bohdan Paszkowski – wojewoda podlaski, Krzysztof Jurgiel, przedstawiciele wykonawcy i służb mundurowych.

Obwodnica omija miasto od zachodu i północy. Na węźle Suwałki Południe łączy się z dwujezdniową częścią obwodnicy Augustowa (12,75 km), tworząc tym samym fragment S61 o łącznej długości 25,58 km. Inwestycja kończy się na węźle „Suwałki Północ”, który zostanie zrealizowany w ramach następnego odcinka S61 Suwałki – Budzisko.

Droga została wykonana w technologii nawierzchni z betonu cementowego – w tym celu wykorzystano ponad 68 tys. m sześć. betonu). W ramach inwestycji: rozbudowano węzeł „Suwałki Południe”, wybudowano węzeł drogowy „Suwałki Zachód”, wybudowano 10 obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, jeden wiadukt nad linią kolejową i przejścia dla zwierząt.

Dane techniczne obw. Suwałk (S61): klasa drogi – S długość – 12,83 km prędkość projektowa – 100 km/h kategoria ruchu – KR7 ilość pasów ruchu – 2 x 2 szerokość pasów ruchu – 3,5 m pas dzielący wraz z opaskami – min. 5 m, szerokość opaski – 0,5 m szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m obciążenie nawierzchni – 115 kN / oś bariery energochłonne – dł. 53,5 km ekrany akustyczne – dł. 1,4 km., powierzchnia – 5 395 m2 ekrany przeciwolśnieniowe – dł. 0,83 km., powierzchnia – 1 834,14 m2 ogrodzenia – dł. 27,2 km. 

Fot. Niebywałe Suwałki – Marcin Tylenda, dron – źródło: UM w Suwałkach oraz Wojciech Otłowski – www.wojciech-otlowski.pl

Dodaj komentarz