Na ulicach Suwałk pojawią się miejskie rowery i nowe autobusy z napędem na gaz

Na zdj. Łukasz Kurzyna, zastępca prezydenta Suwałk

Zakupy będą możliwe dzięki dofinansowaniu z UE i budżetu państwa w wysokości 26 mln złotych. Najprawdopodobniej już na początku października zostanie ogłoszony przetarg na 15 nowych autobusów. Za pieniądze z projektu powstanie też system roweru miejskiego, zostaną wyremontowane drogi oraz powstanie budynek warsztatowy w bazie Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej.

Całkowita wartość projektu to niemal 30 mln zł. Głównym wydatkiem ma być zakup 15 nowych pojazdów niskoemisyjnych z napędem na gaz CNG (11 autobusów 12-metrowych, 3 – 10,5-metrowe i 1 – 18-metrowy). Sporo środków pochłonie też przebudowa ulicy Daszyńskiego, a także skrzyżowania ulic Leśnej, Raczkowskiej i Wojczyńskiego.

Projekt przewiduje również wdrożenie miejskiego systemu roweru publicznego. 120 rowerów – rowery tradycyjne (108 szt.), rowery elektryczne (10 szt.) i tandemy (2 szt.) wraz z systemem IT do obsługi i zarządzania rowerem miejskim będzie można wypożyczyć na 12 stacjach. W początkowym okresie w przetargu zostanie wyłoniony operator systemu, następnie obsługę systemu rowerowego przejmie suwalski ZDiZ. Rowery miejskie zostaną uruchomione przed wakacjami 2020 roku.

Miasto i PGK chcą też ułatwić życie pasażerom poprzez zakup systemu dynamicznej informacji pasażerskiej/ITS (15 szt. monitorów i 2 kompletów tablic informacyjnych do obecnych autobusów i 10 szt. tablic elektronicznych na przystanki). Jak zapowiada Dariusz Przybysz, prezes PGK w Suwałkach – osobny przetarg zostanie ogłoszony na budowę infrastruktury do tankowania CNG. Ma być to stacja otwarta również na inne pojazdy z tym napędem.

Na zdj. Dariusz Przybysz, prezes PGK

Łukasz Kurzyna, zastępca prezydenta Suwałk szacuje, że zakup autobusów na gaz CNG przyczyni się do dużej redukcji emisji dwutlenku węgla – nawet o 62 proc. w stosunku do obecnej sytuacji. Dodatkowym argumentem przemawiającym za wyborem CNG jest również cena autobusów – te na CNG są o około 40 proc. tańsze od autobusów elektrycznych. Zdaniem Łukasza Kurzyny, technologia CNG jest sprawdzona, a miasto rozważa również zakup większych pojazdów z tym napędem (np. pojazdów do odbioru śmieci lub pługów śnieżnych).

Dodaj komentarz