Radni Rady Miejskiej jednogłośnie przyjęli stanowisko w sprawie poparcia budowy drogi Via Carpathia (S-19) po trasie przebiegu DK nr 8 i połączenia jej z Via Balticą (S-61) w miejscowości Raczki. Podobne stanowisko przyjęła w tym miesiącu Rada Miejska w Augustowie. Samorządy zwracają uwagę, że połączenie dróg ekspresowych S19 i S61 powinno powstać poprzez modernizację i przebudowę DK8 na odcinku Korycin – Augustów – Raczki.
Źródło: UM w Suwałkach
Przypomnijmy, że 3 tygodnie temu odbyła się Podlaska Debata Drogowa, w której udział wziął Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk. Spotkanie było poświęcone budowie drogi Via Carpathia w naszym województwie.
Inicjatywa budowy drogi VIA Carpathia zrodziła się w 2007 roku. W naszym województwie ma to być droga łącząca południe regionu z Budziskiem na granicy z Litwą.
Pomysłem drogowców jest połączenie drogą S16 na trasie Ełk – Knyszyn dróg ekspresowych S19 pod Białymstokiem i S61 na węźle Guty. Dyskusyjną kwestią jest przecięcie drogi z przyrodniczo cenną doliną Biebrzy, otuliną Biebrzańskiego Parku Narodowego oraz terenami Natura 2000, na co już wielokrotnie zwracali uwagę nie tylko ekolodzy, ale też samorządowcy.
Drugą kwestią jest wydłużenie drogi, co pociągnie za sobą istotne skutki ekonomiczne, ale też i przyrodnicze. Sama budowa estakady nad doliną Biebrzy to koszt – w zależności od wariantu – od 143 do 252 mln zł.
W tej chwili analizowany jest wariant korytarza alternatywnego, który przebiegałby po obecnym śladzie drogi krajowej nr 8 przez Korycin, Suchowolę, Sztabin, Augustów i kończyłby się na węźle Raczki drogi S61. Zdaniem Czesława Renkiewicza to najlepsze rozwiązanie nie tylko ze względów przyrodniczych i ekonomicznych, ale również z perspektywy całej północnej części naszego województwa.
– Trasa na linii Knyszyn, Grajewo, Ełki to trasa dłuższa o 30 km niż obecny ślad drogi krajowej nr 8. Jeżeli miałoby nią jechać 10 tysięcy pojazdów dziennie, to spalą one o 12 mln litrów paliwa więcej w ciągu roku i wyemitują w tym czasie więcej o 28 mln kg CO2 do atmosfery niż zrobiłyby to na DK8. Jeżeli chronimy środowisko, to również chrońmy atmosferę i powietrze. Uważam, że ze względów ekonomicznych i środowiskowych budowa drogi z Knyszyna przez Suchowolę i Augustów do Raczek jest bardziej uzasadniona – mówił 3 tygodnie temu w trakcie debaty Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.
Stanowisko radnych Rady Miejskiej w Suwałkach trafi do: posłów z województwa podlaskiego, wojewody; marszałka; generalnego dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz dyrektora oddziału GDDKiA w Białymstoku.
[…] Co dalej z Via Carpathią? Radni przyjęli stanowisko […]
[…] Co dalej z Via Carpathią? Radni przyjęli stanowisko […]