Samorządowcy z północno-wschodniej części województwa podlaskiego oraz przedsiębiorcy podpisali w środę, 3 lutego w Augustowie wspólne stanowisko w sprawie przebiegu łącznika tras Via Carpatia i Via Baltica poprzez modernizację i rozbudowę do standardów drogi ekspresowej obecnej drogi krajowej nr 8: Raczki – Augustów – Białystok.

– Pomysłem drogowców jest połączenie drogą S16 na trasie Ełk – Knyszyn dróg ekspresowych S19 pod Białymstokiem i S61 na węźle Guty w sąsiedztwie Grajewa. Dyskusyjną kwestią jest przecięcie drogi z przyrodniczo cenną doliną Biebrzy, otuliną Biebrzańskiego Parku Narodowego oraz terenami Natura 2000, na co już wielokrotnie zwracali uwagę nie tylko ekolodzy, ale też samorządowcy – przypomina Kamil Sznel, kierownik Biura Prezydenta Suwałk.

Drugą kwestią jest wydłużenie drogi, co pociągnie za sobą istotne skutki ekonomiczne, ale i przyrodnicze. Sama budowa estakady nad doliną Biebrzy to koszt, w zależności od wariantu, od 143 do 252 mln zł.

W tej chwili analizowany jest wariant 4 korytarza alternatywnego, który przebiegałby po obecnym śladzie drogi krajowej nr 8 przez Korycin, Suchowolę, Sztabin, Augustów i kończyłby się na węźle Raczki drogi S61. Zdaniem Czesława Renkiewicza, prezydenta Suwałk oraz Mirosława Karolczuka, burmistrza Augustowa to najlepsze rozwiązanie, nie tylko ze względów przyrodniczych i ekonomicznych, ale również z perspektywy całej północnej części naszego województwa.

– Dziś mówimy jednym głosem. Połączenie dróg Via Baltica i Via Carpatia powinno odbyć się poprzez modernizację drogi krajowej nr 8. Zapewni to dobre skomunikowanie północnej części województwa ze stolicą regionu i resztą kraju. Ta droga jest około 30 km krótsza niż forsowane połączenie na linii Ełk – Knyszyn. To oznacza tańszą budowę i szybszy przejazd oraz mniejszą emisję dwutlenku węgla – mówił Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk. – Wszystkie te miejscowości jak Augustów, Sejny, Suwałki, Sztabin, Suchowola powinny mieć dobre połączenie ze stolicą województwa. Już nawet sami drogowcy wskazują, że takie rozwiązanie jest najbardziej korzystne  – dodał prezydent.

Tę trasę przebiegu popierają również przedsiębiorcy, którym zależy na dobrej drodze do stolicy regionu. W Augustowie pojawili się przedstawiciele Podlaskiego Klubu Biznesu, Izby Przemysłowo Gospodarczej w Suwałkach oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Województwa Podlaskiego.

Niebawem rozpocznie się zbiórka podpisów pod petycją, która trafi następnie na ręce Premiera RP oraz dyrektorów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Leave a Reply