36 mln zł przysługujących 121 tys. dzieci wypłacił Zakład Ubezpieczeń Społecznych rodzicom i opiekunom w województwie podlaskim. W całym kraju już ponad 1,2 mld zł, dla 4,3 mln dzieci przekazano na rachunki bankowe w ramach programu „Dobry Start”. Wnioski można składać do 30 listopada tego roku.

Od 1 lipca tego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjmuje wnioski i zajmuje się obsługą świadczenia 300 plus z programu „Dobry Start”. W roku szkolnym 2021/2022 o dofinansowanie na wyprawkę szkolną można ubiegać się wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.

Świadczenie z programu Dobry Start przysługuje w wysokości 300 zł – raz w roku – na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20-tego roku życia lub 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami.

– Mieszkańcy naszego regionu złożyli już 85 tys. wniosków o świadczenie 300 plus, obejmujące blisko 124 tys. dzieci. Zostało już rozpatrzonych 98,7 proc. złożonych wniosków. Zdecydowana większość bo 120,5 tys. wprawek dla uczniów została już wypłacona – informuje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.

Każda osoba, która złoży wniosek o świadczenie z programu Dobry Start (także przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia), znajdzie wszystkie informacje na temat tego wniosku i jego obsługi na portalu PUE ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje o świadczeniu). – Na portalu PUE ZUS znajdzie się też cała korespondencja z ZUS w sprawie wniosku o świadczenie. Są to wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, a także decyzja odmawiająca przyznania świadczenia – wyjaśnia rzeczniczka.

– Decyzji odmawiających prawa do świadczenia w województwie podlaskim wydanych zostało ponad 500. Najczęstszy powód odmowy to złożenie wniosku przez rodzica, którego dziecko uczęszcza do „zerówki” a także sytuacja, gdy oboje rodzice składaj wniosek na swoje dzieci. W tym wypadku obowiązuje zasada pierwszeństwa złożenia wniosku. Wniosek rodzica, który pierwszy przekazał dokumentację kończy się wypłatą, zaś drugi rodzic otrzymuje odmowę – dodaje Katarzyna Krupicka.

Świadczenie z programu „Dobry Start” jest wypłacane wyłącznie na rachunek bankowy.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych obsługuje też specjalną infolinię. Pod numerem telefonu 22 290 22 02 można uzyskać informacje w sprawie świadczenia 300 plus. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godz. 8-15. Koszt połączenia według stawek operatorów. Infolinia będzie działać tylko do końca października.

Leave a Reply