Reklama

Muzyka dawna, Miłosz i psycho rap w Krasnogrudzie

Data:

Niedzielne (3 kwietnia) popołudnie w Dworze Miłoszów i Kunatów w Krasnogrudzie wybrzmiało muzyką w wykonaniu Justyny Rekść-Raubo (viole da gamba, śpiew) i Henryka Kasperczaka (lutnie) oraz opowieściami o instrumentach i inspirujących ludziach.

Justyna Rekść-Raubo raz po raz powraca na Suwalszczyznę z kolejnymi artystami, kolejnymi projektami muzycznymi. W pamięci wielu melomanów nadal jednak funkcjonuje jako spiritus movens Letniej Filharmonii „Aukso”, która do 20. edycji odbywała się w naszym regionie z udziałem muzyków Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia, wielu wybitnych artystów zaproszonych do udziału w projekcie – solistów, zespołów, kameralistów i gości.

Tak jak i w przypadku „Aukso”, tak i teraz spotkaniu towarzyszyła opowieść – o instrumentach dawnych z rodziny lutniowej, kompozytorach renesansu, baroku, o ludziach, o których trudno zapomnieć. Koncert poświęcony Ukrainie – rozpoczęty zresztą wykonaniem ukraińskiego hymnu, był okazją do wytchnienia i zadumy. Justyna Rekść-Raubo przywołała postać Andrzeja Strumiłły – niedługo kolejna rocznica jego śmierci. Henryk Kasperczak wspominał z kolei Wisławę Szymborską i Czesława Miłosza, z którymi było mu dane odbywać zawodowe podróże w okolicach Krakowa. Podczas jednej z nich – w oparach papierosowego dymu wydmuchiwanego przez noblistkę, z drugim noblistą wdał się w rozmowę na temat zespołu „Kaliber 44”. Artysta wspominał, że rozmowa szybko weszła na ścieżkę ulubionych piosenek tej grupy. „Film” doceniony przez Henryka Kasperczaka znalazł też uznanie w oczach Czesława Miłosza, który w czasie podróży analizował tekst tego kawałka.

W programie koncertu w Krasnogrudzie znalazła się wokalno-instrumentalna muzyka anonimowych twórców z XVI i XVII wieku, a także utwory Jana Sebastiana Bacha, Antoniego Vivaldiego czy Girolamo Kapsbergera.

Obecność artystów związana była z cyklem spotkań edukacyjnych, realizowanych przez sejneńskie „Pogranicze”. Do udziału w Dziecięcym Uniwersytecie Pogranicza zostali zaproszeni tym razem przez Staszka Czyżewskiego właśnie Justyna Rekść-Raubo i Henryk Kasperczak.

Fot. Niebywałe Suwałki

Więcej o artystach:

Justyna Rekść-Raubo, jest laureatką II nagrody i wyróżnienia na II Warszawskim Konkursie Wiolonczelowym w 1989 roku. Ukończyła warszawską Akademię Muzyczną im. F. Chopina w klasie wiolonczeli prof. Andrzeja Zielińskiego oraz Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie violi da gamba i violone prof. Rainera Zipperlinga. Stypendystka Fundacji im. S. Batorego (udział orkiestrowych warsztatach orkiestrowych i dyrygenckich Letniej Akademii w Annaghmakerrig w Irlandii w 1997 r.). Doskonaliła swe umiejętności biorąc udział w licznych kursach i zajęciach mistrzowskich u wybitnych artystów i pedagogów takich jak: Kazimierz Michalik, Władysław Kłosiewicz, Miloš Sadlo, Marie Leonhardt, Tobias Kühne, Jaap ter Linden, Marc Caudle, Petr Wagner, Bruno Cocset oraz Paolo Pandoflo. Obecnie wykłada grę na violi da gamba na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Od 1995 roku występuje w zespole „Musicae Antiquae Collegium Varsoviense” w Warszawskiej Operze Kameralnej, specjalizując się w wykonawstwie basso continuo. Z MACV brała udział w festiwalach poświęconych barokowej twórczości kameralnej i operowej. Współpracowała także z zespołami prowadzonymi m.in. przez Agatę Sapiechę, Aureliusza Golińskiego, Liliannę Stawarz, Tomasza Adamusa, Aleksandra Tomczyka, Marka Toporowskiego, Dariusa Stabinskasa („Brevis Consort”, Litwa) i Petra Wagnera („Tourbillon”, Czechy). Założycielka polsko-litewskiej orkiestry instrumentów historycznych „KORONA”. Jej muzyczne zainteresowania sięgają także muzyki nowej. W latach 1993-2005 Justyna Rekść-Raubo była członkiem zespołu NONSTROM zajmującego się wykonawstwem muzyki współczesnej, założonego przez­­­ Pawła Mykietyna. Brała udział w prawykonaniach wielu utworów napisanych specjalnie dla zespołu oraz występowała na międzynarodowych festiwalach, m.in. na „Warszawskiej Jesieni”, „XIX Biennale Muzyki Współczesnej” w Zagrzebiu, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Hofkonzerte im Podewil” w Berlinie, „KONTRASTY” we Lwowie. Jest inicjatorem i współorganizatorem serii koncertów muzyki XX wieku „NONSTROM prezentuje” w Zamku Ujazdowskim. Począwszy od sezonu 97/98 NONSTROM był „ensemble In residence” przy Centrum Sztuki Współczesnej. Jako członek zespołu była nominowana do nagrody „Paszport POLITYKI” oraz została laureatką IV Międzynarodowego Konkursu Młodej Kultury w Düsseldorfie. W wyniku zainteresowania zagadnieniem percepcji muzyki dawnej i współczesnej Justyna Rekść-Raubo zainicjowała byt „Kapeli Jazdowskiej” związanej z Zamkiem Ujazdowskim w Warszawie. Dla „Kapeli” powstał także szereg utworów kompozytorów polskich i litewskich (m.in. A. Miłosza, Z. Koniecznego i B. Kutavičiusa) prawykonanych w latach 2011–2014. Dokonała nagrań archiwalnych dla PR i TV oraz płytowych.

Z jej inicjatywy odbyło się wiele wydarzeń muzycznych. Do najważniejszych należy zaliczyć serię koncertów muzyki współczesnej „NONSTROM prezentuje”, a następnie „GALERIĘ MUZYKI aukso”, „LAKMUS”, „LUTOSFERY”, „PROBÓWKA” w Zamku Ujazdowskim, współorganizację obchodów stulecia Galerii „Zachęta”, cykl koncertów i wydarzeń interdyscyplinarnych „ZACHĘTA dla młodych” oraz serii zamówień kompozytorskich oraz koncertów pod nazwą „Muzyczny Sejsmograf”. Wraz z Markiem Mosiem Justyna Rekść-Raubo jest inicjatorem i dyrektorem festiwalu „Letnia Filharmonia AUKSO”, odbywającego się do 2019 roku każdego lata na Suwalszczyźnie (oraz od 2014 w Pieninach). Założycielka i fundatorka „FUNDACJI f.o.r.t.e.” oraz (wraz z K. Kilianem) „FUNDACJI MUZYKI aukso”.

Henryk Kasperczak – absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie lutni Toyohiko Satoh i Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od ponad 25 lat aktywnie współtworzy cykle koncertowe oraz projekty operowe w kraju i za granicą z wybitnymi solistami i orkiestrami. Uczestniczył w koncertach oratoryjno-kantatowych prowadzonych przez wybitnych, światowych mistrzów: Anthony Rooley’a, Paula Goodwina, Paula McCreesha, Mike Fentross’a, Ryo Terakado i in. Koncertował z polskimi zespołami grającymi na instrumentach historycznych: Altri Strumenti, Arte dei Suonatori, Concerto Polaco, Academia del’Arcadia, Cantores Viridimontani, Collegium Vocale, Kapela Jazdowska, z niderlandzkimi zespołami muzyki renesansowej (m.in. Ensamble Con Misura) oraz muzyki współczesnej (Royal Ensemble).

Na przestrzeni lat dokonał kilkudziesięciu nagrań studyjnych, radiowych i telewizyjnych. Jako wykładowca i pedagog prowadzi kursy muzyki renesansowej, niejednokrotnie zasiada także w składzie jury konkursowych i festiwalowych. Współorganizuje festiwale muzyki dawnej dla młodzieży w Gostyniu, Malborku i Kaliszu. Od 2005 roku należy do formacji Amaryllis, (której celem jest łączenie muzyki dawnej z rockiem progresywnym), wykorzystując tam lutnię, teorbę, pistalę, dudy, rbę i saz.

Znaczną część aktywności zawodowej Henryk Kasperczak poświęca szeroko pojętej pedagogice. Jest wykładowcą Historycznych Praktyk Wykonawczych i gry na lutni w Akademii Muzycznej w Poznaniu, Łodzi oraz w Warszawie. Jest autorem książki Lutnia dawniej i dziś. Jako wykładowca przedmiotów teoretycznych prowadzi regularne zajęcia i warsztaty z zakresu historii muzyki, harmonii, kontrapunktu, basso continuo i improwizacji. Jest autorem ponad 50 naukowych artykułów i książek, a także współtwórcą wielu wydawnictw naukowych i artystycznych.

Leave a Reply

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Strumiłłowie u Radziwiłłów – wystawę można oglądać prawie do połowy sierpnia

Do 14 sierpnia w Białej Podlaskiej (woj. lubelski) dostępna...

„Pogranicze” wyciąga dłoń do ukraińskich artystów, pisarzy, tłumaczy i animatorów kultury

Program rezydencyjno-pomocowy, realizowany w "Pograniczu", obejmie również Ukraińców. Jest...

W Maćkowej Rudzie wspominanie Andrzeja Strumiłły (audio)

Sobotę, 23 października warto spędzić w Maćkowej Rudzie 17...
%d bloggers like this: