Według raportu opublikowanego przez PARP, w branży gier komputerowych w Polsce pracuje około 15 tys. osób. Zajmuje ona trzecie miejsce wśród krajów europejskich, za Wielką Brytanią i Francją. Na koniec 2022 roku zysk tej sfery wyniósł około 1,3 mld euro, a w ciągu ostatnich pięciu lat wzrósł o 250%.
Materiał partnera.
Warto zauważyć, że Polska wyprzedza nie tylko Wielką Brytanię i Francję, ale także Niemcy, Szwecję, Finlandię, Hiszpanię i Turcję pod względem rentowności w tym sektorze.
Rentowność sektora
Raport PARP pokazuje strukturalny rozkład zysków. W 2022 r. na tym terytorium działało 494 producentów gier, z czego tylko 30% było w stanie generować znaczące przychody. Wynika to ze specyfiki rynku podczas tworzenia i wydawania gier. Proces przygotowawczy może trwać ponad rok i jest ryzykownym przedsięwzięciem. Jednocześnie cechą wyróżniającą branżę gier w tym kraju jest wciąż jej systematyczny wzrost, jeśli pominąć największego gracza – CDProjekt.
Eksperci PARP zwracają uwagę, że około 97% produkcji branży gier w Polsce trafia na eksport. Zgodnie z informacjami przedstawionymi w raporcie Newzoo, sfera ta ma wszelkie perspektywy aktywnego rozwoju. Przewiduje się, że do końca 2023 roku liczba graczy na całym świecie wyniesie około 3,4 miliarda, co oznacza wzrost o 6,3%. Oczekuje się, że liczba osób, które są skłonne płacić za gry, wzrośnie o 7,3% i osiągnie 1,47 miliarda w 2023 roku. Chociaż w wiele gier można grać za darmo dzięki bonusom z bonus-bez-depozytu.pl, większość użytkowników nadal kupuje gry na Steamie i innych platformach.
Potencjał rynku
Największym rynkiem graczy jest Azja i Pacyfik (1,8 mld graczy), a następnie Bliski Wschód i Afryka (574 mln), Europa (447 mln), Ameryka Południowa (335 mln) i Ameryka Północna (237 mln). Poszczególne segmenty branży gier, które generują najwyższe przychody, są prowadzone przez urządzenia mobilne (prognoza 92,6 mld USD w 2023 r., +0,8%), konsole (56,1 mld USD, +7,4%), komputery PC (37,1 USD, +1,6%) i gry przeglądarkowe na komputery PC w ramach usług w chmurze (1,9 mld USD, -16,9%).
Branża gier w Polsce nadal systematycznie zwiększa swoje przychody. Nastawienie na eksport i globalne trendy pozwalają z optymizmem patrzeć na jej rozwój. Zajmuje ona pozycję lidera w Europie, choć wynika to bardziej z liczby zatrudnionych niż wysokości generowanych przychodów. To z kolei pokazuje, że jest jeszcze wiele do zrobienia, aby zainwestowane wysiłki przełożyć na wyniki finansowe.