28 kwietnia 2025 roku poseł Jarosław Zieliński wystosował interwencję do marszałka województwa podlaskiego, Łukasza Prokoryma, w sprawie decyzji Spółki PKS Nova o likwidacji połączenia autobusowego na trasie Suwałki–Warszawa, funkcjonującego przez zaledwie cztery miesiące. Jak podkreśla parlamentarzysta, decyzja ta budzi zdziwienie i sprzeciw mieszkańców północno-wschodniej Polski, którzy licznie korzystali z przywróconego w grudniu 2024 roku kursu.
W interpelacji czytamy, że linia przebiegająca m.in. przez Augustów, Rajgród, Grajewo, Szczuczyn i Łomżę była jedną z najbardziej wyczekiwanych form komunikacji zbiorowej w regionie. Mimo że kursy uruchomiono w okresie zimowym i wczesnowiosennym – kiedy ruch pasażerski bywa ograniczony – dane przekazane przez prezesa PKS Nova Zbigniewa Wojno wskazują na systematyczny wzrost liczby pasażerów oraz poprawę opłacalności połączenia.
Według statystyk, w styczniu 2025 z autobusu skorzystało 509 osób, w lutym – 559, a w marcu – 652. Jednocześnie wzrastały wpływy z biletów (od 20,5 tys. zł w styczniu do ponad 24,5 tys. zł w marcu), przy jednoczesnym spadku kosztów paliwa i stabilnych kosztach pracowniczych. Zdaniem posła Zielińskiego, te dane nie uzasadniają decyzji o likwidacji połączenia – przeciwnie, świadczą o jego potencjale.
Interwencja poselska miała miejsce 25 kwietnia 2025 roku w suwalskim oddziale PKS Nova, gdzie wraz z radnym wojewódzkim Leszkiem Decem parlamentarzysta domagał się wyjaśnień. Choć 28 kwietnia PKS Nova ogłosiła na swojej stronie internetowej decyzję o przedłużeniu kursowania autobusu do 30 czerwca 2025 roku, określając je jako „testowe”, poseł Zieliński zauważa, że wcześniej nie informowano o takim charakterze połączenia.
W swoim piśmie domaga się on odpowiedzi na pytanie, dlaczego – mimo pozytywnych wskaźników – kursy zostały zawieszone, a ich kontynuacja zapowiedziana jedynie do początku sezonu letniego. Zdaniem posła, aby rzetelnie ocenić potrzebę społeczną i opłacalność kursu, konieczne jest utrzymanie linii co najmniej przez rok. W związku z tym apeluje o przedłużenie połączenia przynajmniej do końca września 2025 roku, obejmując tym samym pełen sezon wakacyjno-urlopowy.
Sprawa połączenia Suwałki–Warszawa pokazuje, jak ważna jest spójna polityka transportowa uwzględniająca potrzeby mieszkańców regionów oddalonych od centralnych ośrodków. W najbliższym czasie okaże się, czy głos społeczny i interwencja poselska skłonią władze PKS Nova i samorząd województwa do zmiany decyzji.