Badania efektywności odnawialnych źródeł energii prowadzone na Politechnice Białostockiej, nowoczesne centrum transferu technologii działające przy PWSZ w Suwałkach i kampania promocyjna województwa – te trzy projekty mają szansę na wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zarząd Województwa pod przewodnictwem marszałka Jarosława Dworzańskiego zdecydował, że inwestycje te znajdą się na podstawowej liście projektów kluczowych (czyli w wykazie najważniejszych, strategicznych inwestycji w regionie). A to oznacza, że po przygotowaniu dokumentacji i spełnieniu wymogów formalnych otrzymają dotacje z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Przy Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. prof. Edwarda F. Szczepanika w Suwałkach ma powstać Centrum Transferu Technologii. Będzie to obiekt trzykondygnacyjny: w piwnicy będzie znajdowało się laboratorium budownictwa, na parterze – chemii spożywczej, na I piętrze – pomieszczenia konsultacyjno-konferencyjne. Pomysłodawcy liczą, że centrum zintensyfikuje współpracę przedsiębiorców i naukowców, a efektem tych działań będą innowacje w branżach spożywczej i budowlanej. Koszt inwestycji szacowany jest na ponad 14,5 mln zł, z czego dotacja wyniesie 12,4 mln zł.
Z kolei Politechnika Białostocka zamierza przeprowadzić badania nad metodami poprawy efektywności energetycznej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Uczelnia zbuduje m.in. minielektrownię hybrydową, to znaczy wykorzystującą siłę wiatru i słońca do wytwarzania energii, i oceni, czy stosowanie jej jest opłacalne. Postawi też laboratorium, w którym naukowcy będą pracować nad zwiększeniem samowystarczalności energetycznej budynków. Pracownicy PB zajmą się również optymalizacją wytwarzania biogazu rolniczego. Określą też, czy olej roślinny można stosować jako paliwo w silnikach pojazdów. Projekt PB ma kosztować 32,6 mln zł, z czego dotacja z RPO wyniesie 27,1 mln zł.
Trzeci projekt chce zrealizować Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, a zatytułowany jest „Województwo podlaskie – alians tradycji i nowoczesności”. To szeroka kampania, reklamująca nasz region jako atrakcyjne miejsce wypoczynku. W jej trakcie zostanie przeprowadzonych wiele imprez promocyjnych w regionie i w kraju. Powstanie teżaplikacja na urządzenia mobilne (iOS, Android) z największymi atrakcjami województwa podlaskiego. Spoty i reklamy, zachęcające do odwiedzenia Podlaskiego, zobaczymy w mediach, na billboardach, a także na… autobusie kursującym do stolicy. Województwo promować mają także kluby sportowe oraz Opera i Filharmonia Podlaska. Zorganizowanie całej kampanii będzie kosztowało 8 mln zł, z czego 7,2 mln to dotacja.