Interakcja między człowiekiem i maszyną może stać się inspiracją do tworzenia sztuki. Jakiej dokładnie? Warto sprawdzić, wybierając się do galerii w centrum Suwałki Plaza, gdzie oglądać można prace uczniów – uczestników Międzyszkolnego Konkursu Grafiki Komputerowej „Plamka”.
– Wystawa jest ukoronowaniem 10 lat pracy uczniów z wielu szkół oraz nauczycieli. W pracach widać wielki potencjał młodych ludzi z Suwalszczyzny – mówi Alicja Węsierska-Kwiecień, dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Suwałkach. To właśnie w tej placówce narodził się pomysł na organizację „Plamki”. Konkurs dla młodych i zdolnych odbył się po raz pierwszy w 2002 roku. Od tamtego momentu wśród uczestników konkursu znaleźli się młodzi ludzie ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z powiatu augustowskiego, sejneńskiego, suwalskiego i wileńskiego.
Małgorzata Ewa Tomczak i Joanna Domuracka zasiadają w komisji „Plamki”. Obie nauczycielki z ZS nr 1 zgodnie twierdzą, że z roku na rok poziom konkursu jest coraz wyższy. Zadziwia kolorystyka, przekaz, strona artystyczna i techniczna prac. Wybór zwycięzcy jest zawsze trudny. Nastręczająca sporo trudności była także selekcja prac na wystawę. Nie wszystkie przejawy twórczej aktywności znalazły się na niej – głównie ze względu na ich liczbę. Joanna Domuracka tłumaczy, że młodzi graficy biorą udział w konkursie nawet 3-4 razy. W galerii można oglądać ich ostatnie prace, będące dowodem umiejętności nabytych w trakcie nauki.
Idea zaciekawienia młodzieży grafiką komputerową sprawdziła się w praktyce. Uczestnikami „Plamki” są uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Wielu absolwentów placówek z grafiką już związało swoją przyszłość. Niektórzy studiują na uczelniach artystycznych. Lepszej renomy konkurs chyba nie potrzebuje.
Każda edycja „Plamki” ma inną myśl przewodnią. Tematem ostatniego konkursu było „Dobro i zło”. Chodzi przecież o to, by pobudzić kreatywność młodych ludzi. Małgorzata Tomczak twierdzi, że jest zaskakiwana pomysłowością – tym, co młodzież potrafi „wykrzesać” z komputera. Za podjęty trud uczniowie nagradzani są drukarkami wielofunkcyjnymi, monitorami LCD, tabletami. Inicjatywę wspierają księgarnie, sklepy komputerowe, przez 3 lata „Plamkę” sponsorował również prezydent Suwałk.
Konkurs jest nie tylko motywacją do rozwoju dla zdolnej i pomysłowej młodzieży, ale też okazją do wymiany doświadczeń między nauczycielami z ZS nr 1 oraz z placówek, w których uczą się graficy biorący udział w konkursie (ci nauczyciele również zasiadają w jury). „Plamka” trwa od listopada do marca i składa się z dwóch etapów: pierwszy to ocena przesłanych prac, drugi – stworzenie w czasie 2 godzin pracy konkursowej.
Fot. Niebywałe Suwałki oraz Damian Krysztofik