Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk był wczoraj gościem programu „Bez Kantów”, emitowanego na antenie TVP Białystok. W programie odbyła się dyskusja na temat dróg w województwie podlaskim.
Autor: Kamil Sznel, asystent prezydenta Suwałk
Dużo mówiono o planach. Niestety – jak zauważył Mariusz Rytel, dziennikarz prowadzący program „Bez Kantów” – większość dróg w regionie to drogi na papierze. Więcej się o nich mówi niż buduje. Doskonałym tego przykładem jest obwodnica Suwałk. Udziału w programie odmówili przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Razem z Czesławem Renkiewiczem udział w programie wzięli: Wojciech Dzierzgowski, wicewojewoda podlaski, Daniel Górski, dyrektor Departamentu Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku oraz Jan Borawski z Izby Przemysłowo Handlowej w Białymstoku.
– 3,5 miliarda złotych – tyle wydaliśmy na budowę dróg w województwie podlaskim od kiedy w Polsce rządzi koalicja PO – PSL – poinformował Wojciech Dzierzgowski, wicewojewoda podlaski. – W realizacji są kolejne, warte 1,5 miliarda złotych inwestycje drogowe – dodał wicewojewoda.
Władze cały czas przypominają tu o 25 kilometrowym odcinku drogi ekspresowej z Białegostoku do Jeżewa oraz obwodnicy Zambrowa. Dla porównania, w sąsiednim województwie warmińsko – mazurskim tylko w 2012 roku oddano do użytku 67 kilometrów dróg ekspresowych, których budowa wyniosła ponad 2 miliardy złotych. Do tego należy dodać obwodnice Olecka, Gołdapi, Mrągowa, Ełku.
– To oznacza, że pieniądze na drogi są. Tylko że buduje się je tam, gdzie natężenie ruchu jest nieporównywalnie niższe niż na odcinku drogi krajowej numer 8 przebiegającej przez Suwałki – zauważył w trakcie programu Czesław Renkiewicz. Prezydent podał tu za przykład ostatnie doniesienia prasowe dotyczące planów budowy drogi ekspresowej z Białegostoku do Kuźnicy i zaprezentował przed kamerą jak wygląda ruch na przejściu granicznym w Kuźnicy i na byłym przejściu granicznym w Budzisku. – To ogólnodostępne dane. Przez Budzisko przejeżdża 10 razy więcej pojazdów ciężarowych niż prze Kuźnicę – mówił Renkiewicz, pokazując wykresy.
Prezydentowi wtórował Jan Borawski z Izby Przemysłowo Handlowej w Białymstoku. – Niestety brakuje w naszym regionie siły i nacisku politycznego. Warszawy nie interesuje ten region Polski. Nasze pisma, czy to do Premiera, czy do Prezydenta Polski najczęściej pozostają bez odpowiedzi – tłumaczył Borawski.
W programie „Bez Kantów”, mimo zaproszeń, nie wziął udziału żaden z przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Pracownicy GDDKiA albo są na urlopie, albo są przeziębieni.
W kontekście dalszych zabiegów o budowę obwodnicy Suwałk Czesław Renkiewicz zamierza spotkać się 20 marca w Warszawie z Tadeuszem Jarmuziewiczem, wiceministrem transportu. Rozmowę zorganizował Maciej Żywno, wojewoda podlaski.
Tadeusz Jarmuziewicz w ostatnich wywiadach zapewniał, że będą budowane tylko te obwodnice miast, przez które przebiegać mają drogi ekspresowe lub autostrady. Obwodnica Suwałk jest taką drogą. GDDKiA w Białymstoku zapewnia, że w przyszłym roku będzie gotowa do rozpoczęcia budowy obwodnicy Suwałk.
Fot. UM w Suwałkach