„Mad Max: Na drodze gniewu” w cyklu „Przedpremierowo”

Kadr z filmu "Mad Max" (materiały promocyjne).

– Emocje są niesamowite. Nowy „Mad Max” to udany powrót do tematyki sprzed ponad 20 lat i umiejętne połączenie klasyki starej szkoły filmowej ze współczesnym językiem kina – tak najnowszy film Georga Millera ocenia dziennikarz Artur Cichmiński.

„Mad Max” wjedzie z impetem do kin już w piątek, 22 maja. Reżyser filmu, George Miller zadbał o to, by restart znanej historii, mimo cech wspólnych ze znanym klimatem sprzed dwóch dekad, różnił się od poprzednich realizacji. Zmian jest sporo, począwszy od głównego bohatera. Ale o tym za chwilę.

– Cała historia koresponduje z uniwersum sprzed ponad 20 lat. To dobrze nam znany świat – jeszcze bardziej spektakularny. Emocjonująca przyszłość została pokazana za pomocą prostej formuły, która porywa widza pod względem inscenizayjno-montażowym – zaznacza Artur Cichmiński. Postapokaliptyczna rzeczywistość, w której żyje Max Rockatansky, rządzi się swoimi prawami – a są to przemoc i anarchia. W świecie, gdzie głównym towarem jet woda i ropa, próbują funkcjonować bohaterowie, bardzo ludzcy, którym daleko jest do superherosów znanych z innych hollywoodzkich produkcji.

Kadr z filmu "Mad Max" (materiały promocyjne).
Kadr z filmu „Mad Max” (materiały promocyjne).

Tytułowy Mad Max sam jest zagubiony w tym świecie, to introwertyk uciekający przed własnymi słabościami. Max grany przez Toma Hardy’ego to bohater wyciszony. – Nie jest tak charakterystyczny jak Mel Gibson, ale wzbudza sympatię – ocenia dziennikarz, dodając, że ta postać wygrywa niuansami – np. w sekwencjach akcji wystarczy jego gest. – Kupuję takiego „Mad Maxa” – twierdzi Artur Cichmiński.

Kadr z filmu "Mad Max" (materiały promocyjne).
Kadr z filmu „Mad Max” (materiały promocyjne).

Na ekranie partneruje mu Charlize Theron w roli Imperatorki Furiosy. Theron odnalazła się w tym filmie. Jako aktorka charakterystyczna sprawia, że w tym filmie między nią a Hardym akcenty porozkładane są równomiernie. Trudno nie zauważyć, że jej rola to ogromny akcent feministyczny w tej produkcji. Metafora szansy na ratunek dla ludzkości – kobieta jest przecież nadzieją, daje życie.

George Miller nie daje jednak czasu na dywagacje. Akcja filmu rozgrywa się w szaleńczym tempie – zwiastun jest tylko zapowiedzią tego, co zobaczymy na dużym ekranie. Świat zdążający ku zagładzie to pustynia w Namibii, krajobrazy Australii i RPA, gdzie realizowano zdjęcia.

Reboot jest więc klasycznym kinem akcji i drogi w futurystycznym kostiumie. Tego „Mad Maxa” można polecić fanom produkcji Millera i tym, którzy dopiero odkryją tego bohatera. – Nowy „Mad Max” to też próba dla producentów filmu. Wróżę mu jednak sukces. Ja bawiłem się świetnie – dodaje dziennikarz.

Pora wcisnąć gaz do dechy…


Tom Hardy o roli Mad Maxa:

Charlize Theron o udziale w filmie:

Na zdj. Artur Cichmiński (fot. Wojciech Otłowski).
Na zdj. Artur Cichmiński (fot. Wojciech Otłowski).

Artur Cichmiński, ur. 1972 w Suwałkach. Krytyk filmowy, dziennikarz i felietonista, komentator wydarzeń branżowych. Wieloletni dziennikarz portalu Stopklatka.pl. Przeprowadzał wywiady z kluczowymi postaciami rodzimej sceny oraz ekranu, w tym między innymi z: Robertem Więckiewiczem, Maciejem i Jerzym Stuhrem, Andrzejem Sewerynem, Marcinem Dorocińskim, Markiem Kondratem, Andrzejem Chyrą, Tomaszem Kotem czy Wojciechem Pszoniakiem, a także Agnieszką Grochowską, Sonią Bohosiewicz, Stanisławą Celińską, Magdaleną Cielecką, Joanną Kulig i wieloma innymi. Poza tym wywiadu udzielali mu tacy twórcy polskiego kina jak: Agnieszka Holland, Andrzej Wajda, Wojciech Marczewski, Juliusz Machulski, Janusz Majewski, a także Patryk Vega, Wojciech Smarzowski czy Janusz Morgenstern oraz wielu, wielu innych.

Jako ekspert i komentator zapraszany jest regularnie do stacji telewizyjnych: TVP Info, Superstacja, TVP2. Komentuje także premiery filmowe w telewizyjnym magazynie Qadrans Qltury. Również gość specjalny w studiach: radiowej Trójki, radiowej Czwórki czy radia Roxy Fm i Tok Fm, oraz Radia 24.pl. Oprócz portalu Stopklatka.pl, publikował również w takich magazynach, jak Cinema, Machina, ale też Activist oraz Hiro.

Obecnie razem z Michałem Montowskim współtworzy program Magazyn Bardzo Filmowy w Polskim Radiu pr. I. Współpracuje też z TVP2. Prowadzi zajęcia z Edukacji Filmowej dla Fundacji Nowe Horyzonty.

Dodaj komentarz