Opony zimowe w mniejszym rozmiarze?

Opony zimowe wykonane są z gumy, która zapewnia im dużą wytrzymałość na niską temperaturę. Bieżnik opony zimowej jest rzeźbiony tak, aby opona była przyczepna do podłoża nawet, kiedy jest ono ośnieżone i oblodzone. Oprócz materiału, z którego wykonane są opony i ich konstrukcji, trzecim czynnikiem, który może mieć znaczenie przy wyborze opon zimowych, jest ich szerokość. Przyjrzymy się popularnej tezie, która mówi, że opony zimowa powinna być węższa od letniej.

Jak odczytać, jaką szerokość ma opona?

Pierwsza liczba z opisu rozmiaru danej opony oznacza szerokość jej przekroju w milimetrach, np. 225 lub 195. Pozostałe oznaczenia zamieszczone są po łamanej kresce i oznaczają odpowiednio: profil opony, rodzaj konstrukcji opony, wewnętrzną średnicę opony (np. opony zimowe 14 to opony, których felga ma 14 cali), indeksy nośności i prędkości.

Zalety i wady używania węższych opon zimowych

Założenie opon zimowych o jeden rozmiar mniejszych od opon letnich zapewnia lepszą przyczepność na rozmiękczonym śniegu i zmniejsza ryzyko akwaplanacji, czyli utraty kontroli nad samochodem na mokrej nawierzchni. Dzieje się tak ponieważ opona przylega wtedy mniejszą powierzchnią, ale przy większym nacisku.

Mniejsza powierzchnia styku z nawierzchnią to mniejszy opór podczas hamowania, dlatego samochód z węższymi oponami ma dłuższą drogę hamowania. Należy pamiętać, że w zimie i tak wydłuża się ona często ze względu na warunki panujące na drogach: wilgoć, śnieg i lód. Wąskie opony są też niestety mniej przyczepne na zakrętach od opon w rozmiarze zalecanym przez producenta samochodu.

Obecnie opony zimowe niezależnie od rozmiaru mają bieżniki wyprofilowane i wyżłobione tak, aby ich przyczepność do drogi była jak najlepsza. Zakup opon dobrej jakości, ale w rozmiarze zalecanym przez producenta samochodu, jest lepszą gwarancją bezpieczeństwa i komfortu jazdy niż zakładanie węższych opon.

Więcej informacji na temat opon całorocznych znajdziesz tutaj.

Dodaj komentarz