Reklama

Suwałki na marginesie? Sprawa dróg trafi do premier Szydło

Data:

- Reklama -

Problem dostępności komunikacyjnej na Suwalszczyźnie powraca. Tym razem nie chodzi o obwodnicę Suwałk, lecz o przebieg dróg ekspresowych S16 i S19 na trasie z Ełku do Knyszyna oraz trasę z Suwałk do stolicy regionu.

W środę, 17 sierpnia podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej suwalscy radni  przyjęli stanowisko w sprawie przebiegu dróg ekspresowych w Polsce północno-wschodniej. Pismo trafi niebawem na biurka: premier Beaty Szydło, ministra Andrzeja Adamczyka, posłów, senatorów z naszego regionu, marszałka i wojewody, starostów i wójtów.

Problem dotyczy zmian wprowadzonych w sieci autostrad i dróg ekspresowych w zakresie przebiegu nowego odcinka drogi ekspresowej S16 Ełk (S61) – Knyszyn (S19). – Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. została uzupełniona sieć autostrad i dróg krajowych o ww. odcinek drogi ekspresowej S16, który docelowo będzie stanowił połączenie tras Via Carpatia i Via Baltica. Realizacja przedmiotowej inwestycji łączącej trasę Via Carpatia (S19) z Via Baltica (S61) poprzez Ełk będzie oznaczała również faktyczną rezygnację z poprawienia przepustowości połączenia drogowego Augustów – Białystok, co wraz z wzrastającym co roku natężeniem ruchu drogowego spowoduje znaczące wydłużenie czasu dojazdu z Suwałk i północnych części województwa podlaskiego do ośrodka metropolitarnego – Białegostoku. Wielu mieszkańców Suwałk i okolic, jak i miejscowości położonych na trasie drogi krajowej nr 8 jak Augustów, Sztabin, Suchowola czy Korycin, pokonuje codziennie drogę do Białegostoku, przemieszczając się do pracy, szkoły lub na uczelnię. Poprawa przepustowości połączenia drogowego Augustowa z Białymstokiem leży więc nie tylko w interesie Suwałk, ale i całej północnej części województwa podlaskiego – czytamy w stanowisku.

Jak podkreślił podczas wczorajszej sesji Rady Miejskiej prezydent Suwałk, Czesław Renkiewicz – ta decyzja marginalizuje Suwałki w zakresie dostępności komunikacyjnej. – Trzy lata temu składałem wniosek do Kontraktu Terytorialnego w sprawie modernizacji tej trasy. Wniosek nie został uwzględniony – tłumaczył prezydent Renkiewicz, dodając, że brak nakładów na modernizację drogi może skutkować izolacją Suwalszczyzną od stolicy regionu. Remont trasy ekspresowej S 61 (Ostrów Mazowiecka – granica państwa: Budzisko) umożliwi szybki dojazd do Warszawy, ale co z dojazdem do Białegostoku?

– Wybrany wariant połączenia Via Baltica i Via Carpatia poprzez planowany odcinek drogi ekspresowej S16 Ełk (S61) – Knyszyn (S19) jest niezgodny z obecnie obowiązującym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), a jego realizacja może budzić wątpliwości co do zasadności ekonomicznej. Bardziej racjonalne wydaje się połączenie obu szlaków transportowych w pobliżu Augustowa poprzez węzeł Raczki. Nie bez znaczenia jest przy tym fakt, iż na drodze krajowej nr 8 na odcinku Augustów – Białystok dokonano w ostatnim czasie znaczących inwestycji m.in. przebudowano  odcinek Białystok – Katrynka do standardu drogi ekspresowej oraz wybudowano obwodnicę Augustowa. Dodatkowo, w perspektywie do roku 2019 powstanie obwodnica Suwałk, a do 2020 odcinek Suwałki – Budzisko (granica państwa), które wraz z obwodnicą Augustowa utworzą komfortowe połączenie dla ruchu tranzytowego przemieszczającego się na osi Północ – Południe. Biorąc pod uwagę już poniesione i planowane do poniesienia nakłady na tym ciągu komunikacyjnym, znacznie bardziej racjonalne byłoby kontynuowanie planowanych połączeń w oparciu o odcinki już istniejące czy też projektowane niż budowa nowego i kosztownego ekspresowego połączenia pomiędzy Ełkiem i Białymstokiem – to kolejne argumenty zawarte w stanowisku Rady Miejskiej.

Według informacji zawartych w dokumencie koszty eksploatacji nowego połączenia przez użytkowników będą wyższe dla wariantu Ełk – Knyszyn. Ciężarówki przemieszczające się w obie strony z krajów bałtyckich i Rosji poprzez Via Baltica, a następnie Via Carpatia na południe Europy w wariancie połączenia przez Ełk będą miały do pokonania znacznie dłuższy odcinek niż w przypadku połączenia obu szlaków w pobliżu Augustowa. Co więcej, połączenie Ełk – Knyszyn będzie wiązało się również z koniecznością przejścia przez obszary cenne ze środowiskowego punktu widzenia takie jak: Ostoja Biebrzańska PLB200006, Dolina Biebrzy PLH200008 i otulina Biebrzańskiego Parku Narodowego.

Jeśli zmiana przebiegu dróg ekspresowych nie zostanie uwzględniona, autorzy stanowiska wnioskują o podjęcie stosownych działań w zakresie modernizacji drogi krajowej nr 8 na trasie Suwałki – Białystok do standardu 2+1, a w szczególności odcinka Sztabin – Katrynka wraz z budową obwodnic takich miejscowości jak Sztabin i Suchowola.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Prezydent Suwałk na sesji: W naszym położeniu – lepsza ewakuacja niż schrony

Podczas sesji Rady Miejskiej w środę, 27 marca, temat...

Komitet „Razem dla Suwałk” proponuje: Działki dla młodych, półkolonie dla dzieci

We wtorek, 26 marca przy ul. Ogrodowej w Suwałkach...

Suwałki z rekordową dotacją. To pieniądze m.in. na autobusy elektryczne

Dotację w wysokości aż 51 mln złotych Suwałki wykorzystają...

Trasa wschodnia bez opóźnień

Zakończenie realizacji trasy wschodniej zbliża się wielkimi krokami (wrzesień...