Reklama

Decyzja w sprawie pasa startowego za kilka tygodni. Co dalej z drogami i koleją?

Data:

- Reklama -

O korytarzach transportowych w regionie oraz kolei rozmawiali w piątek, 16 września prezydenci Suwałk, Łomży i Białegostoku, a także wojewoda podlaski, marszałek województwa wraz z samorządowcami i przedsiębiorcami z regionu podczas Podlaskiego Forum Gospodarczego, które odbyło się w Urzędzie Miejskim.

Autor: Iwona Danilewicz

Pierwsze wystąpienie wygłosił gospodarz spotkania, prezydent Suwałk – Czesław Renkiewicz, który mówił o rozwoju Suwałk i planowanej do realizacji liniowej infrastrukturze transportowej. Najwięcej czasu prezydent poświęcił połączeniu dróg S-61 z S-19 przez nowy odcinek drogi ekspresowej S-16 Ełk – Knyszyn, a tam samym braku poprawy infrastruktury drogowej na trasie Suwałki – Białystok. Według danych z pomiaru ruchu na odcinku Korycin – Suchowola w rytmie dobowym przejeżdża 8091 pojazdów, na odcinku Suchowola – Augustów pojazdów jest już 9884, zaś na odcinku Płociczno – Suwałki jest ich aż 12450.

W planie transportowym województwa podlaskiego pojawia się droga nr 652 Filipów – Suwałki. Z 20 inwestycji tylko 1 dochodzi do granic naszego miasta – alarmował prezydent.
Spotkanie dotyczyło również trasy Rail Baltica, znajdującej się obecnie na 5. miejscu listy rezerwowej. – Litwini trasę kolejową w swojej stronie już zbudowali – w tamtej perspektywie. Teraz kończą prace nad infrastrukturą kolejową. Nasz odcinek jest planowany do realizacji w III konkursie CEF, ale kiedy ten konkurs zostanie ogłoszony – martwił się Renkiewicz.

Prezydent Suwałk zwrócił uwagę również na fakt, że kolejowa Magistrala Polski Wschodniej obejmuje Rzeszów, Lublin, Białystok i Olsztyn – znów omijając Suwałki. – Białystok się od nas oddala coraz bardziej. Coraz więcej czasu potrzebujemy do dojazd do stolicy województwa – podkreślił prezydent Suwałk, przypominając, że degradacja trasy z Suwałk do Białegostoku będzie postępowała.

Jednym z rozwiązań przerwania problemu komunikacyjnego Suwałk zresztą Polski i innymi krajami ma być budowa utwardzonego pasa startowego. Prezydent rozmawiał już z przedstawicielami kilku firm, którzy przystąpili do partnerstwa w zakresie realizacji inwestycji. Na razie nie wiadomo, czy wojewoda podlaski przystanie na propozycję przekazania Suwałkom gruntów w formie darowizny. Wojewoda Bohdan Paszkowski unikał podczas Forum deklaracja, zapowiedział jedynie, że w ciągu kilku tygodni podejmie decyzję. Więcej w artykule: Miasto zabiega o pas startowy.

Pas startowy w Suwałkach lub lotnisko lokalne w Białymstoku to jak na razie jedyna szansa na uruchomienie transportu powietrznego w regionie w szerszym zakresie. Marszałek Jerzy Leszczyński podczas wystąpienia przypomniał, że lotnisko regionalne „wypadło z finansowania w poprzedniej perspektywie”. – Liczymy na lotniska lokalne w Białymstoku i Suwałkach. Nie ma pieniędzy na lotnisko regionalne. To plany na dalszą przyszłość – powiedział Leszczyński.

W trakcie spotkania zaprezentowane zostały również plany związane z budową dróg oraz kolei. O inwestycjach mówili m.in.: Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor GDDKiA w Białymstoku, Józef Sulima, dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku oraz Leszek Lulewicz, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UMWP.

Z Białegostoku dotarły do Suwałk tego dnia również dobre wieści. Okazało się, że 14 września została wszczęta przez Podlaski Urząd Wojewódzki decyzja dotycząca wydania Zezwolenia na Realizację Inwestycji drogowej dla obwodnicy Suwałk. Wydanie ZRID-u powinno nastąpić jeszcze w tym roku.

Izba Przemysłowo-Gospodarcza w Suwałkach, jako kolejny organ – po Radzie Miejskiej w Suwałkach i Zarządzie Województwa Podlaskiego – wystosowała m.in. do premier Beaty Szydło, Adama Adamczyka – Ministra Infrastruktury i Budownictwa, posłów i senatorów, a także burmistrzów, starostów stanowisko w sprawie przebiegi dróg ekspresowych, w tym nowego odcinka Ełk – Knyszyn. Stanowisko podpisali przedstawiciele IPG – Bogdan Sadowski, Stefan Dojnikowski, Andrzej Lewkowicz, Henryk Owsiejew, Tadeusz Niedźwiedzki, Mirosław Szyszko, Cezary Taraszkiewicz oraz Zbigniew Walendzewicz.

Fot. Niebywałe Suwałki

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Podlaskie Forum Gospodarcze za nami: Dyskusje o drogach, kolei i lotniskach

W piątek, 11 sierpnia odbyło się ważne spotkanie w...

Lotnisko oficjalnie otwarte (foto)

Otwarcie pasa startowego w Suwałkach, które odbyło się w...

Ponowny przetarg na strategiczny odcinek S61 Suwałki – granica państwa

Niespełna dwa miesiące po odstąpieniu od umowy wybierany jest...

Pas startowy już gotowy, ale nie wiadomo, kiedy wylądują na nim pierwsze samoloty

Inwestycja o wartości 27 mln zł jest już gotowa....