Via Baltica nabiera tempa

Via Baltica, obwodnica Suwałk
Fot. GDDKiA

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wraz z wiceministrem infrastruktury i budownictwa Jerzym Szmitem, 24 października 2016 r., podczas wizyty w Łomży poświęconej realizacji całego ciągu trasy Via Baltica, zapowiedzieli zaproszenie do II etapu wykonawców zainteresowanych budową drogi ekspresowej S61 na dwóch odcinkach.

Źródło: GDDKiA

Pierwszym z nich jest druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna, drugim – odcinek trasy od końca realizowanej obecnie obwodnicy Suwałk do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już w najbliższych dniach planuje zaprosić wykonawców do składania ofert na drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna. W kolejnych tygodniach planowane jest zaproszenie wykonawców do składania ofert na odcinek pomiędzy Suwałkami a Budziskiem.

Druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna w ciągu powstającej drogi ekspresowej S61 realizowana będzie w systemie „Projektuj i Buduj”. Przetarg (I etap) ogłoszony został 15 kwietnia br. Zadanie obejmuje zaprojektowanie, a następnie budowę drugiej jezdni (lewej) o nawierzchni z betonu cementowego, o łącznej długości ok. 6,5 km (z wyłączeniem węzła Szczuczyn), wraz z koniecznym poszerzeniem jezdni prawej o pas awaryjny funkcjonującej już obwodnicy Szczuczyna. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na przełomie II i III kwartału 2018 r. Szacunkowy koszt całkowity – ponad 120 mln. zł.

Droga ekspresowa S61, odcinek od końca obwodnicy Suwałk do Budziska, realizowana będzie w systemie „Projektuj i Buduj”. Przetarg (I etap), ogłoszony 15 kwietnia br., ma za zadanie wyłonienie wykonawcy, który zaprojektuje, uzyska ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), a następnie wybuduje dwujezdniową drogę ekspresową o nawierzchni z betonu cementowego o łącznej długości ok. 24 km.

W ramach inwestycji  wybudowane zostaną dwa węzły drogowe, przebudowana istniejąca sieć dróg w zakresie kolizji z planowaną drogą ekspresową. Przewidziane są także urządzenia ochrony środowiska oraz wygrodzenie całej drogi. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w II półroczu 2018 r., a zakończenie w IV kwartale 2020 r. Szacunkowy łączny koszt całkowity inwestycji to ok. 1 mld zł. Rzeczywisty koszt budowy poszczególnych odcinków będzie znany po rozstrzygnięciu przetargów.

Obecnie na terenie województwa podlaskiego w budowie jest 44,5 km drogi ekspresowej S8 o wartości ponad 1,3 mld zł: od granicy województw: mazowieckiego i podlaskiego – do istniejącej obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa, długość – 14,9 km (planowane zakończenie III kwartale 2017 r.); od obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa do Mężenina, długość – 15,4 km (planowane zakończenie grudzień 2016 r.); od Mężenina do Jeżewa (początek istniejącego odcinka S8 Jeżewo – Białystok), długość – 14,26 km (planowane zakończenie – jesień 2017 r.). Po zakończeniu tych inwestycji z końcem 2017 r. cała droga ekspresowa S8 w województwie podlaskim będzie miał klasę S – dwujezdniowej drogi ekspresowej.

GDDKiA Oddział w Białymstoku realizuje także trzy mazowieckie odcinki drogi Via Baltica (S8) o łącznej długości 38,5 km: od obwodnicy Wyszkowa do węzła Poręba, długość – 13 km; od węzła Poręba do Ostrowi Mazowieckiej, długość – 16,1 km; od Ostrowi Mazowieckiej do granicy województw: mazowieckiego i podlaskiego, długość – 9,4 km. Wartość kontraktów budowlanych to ok. 988 mln zł. Wszystkie trzy odcinki mają zostać udostępnione kierowcom w III kwartale 2018 r.

W realizacji jest też obwodnica Suwałk (S61) o długości 12,8 km. Zadanie, prowadzone w systemie „Projektuj i Buduj”, jest obecnie na etapie uzyskiwania decyzji ZRID – wykonawca złożył wniosek 28 lipca br. Wartość kontraktu budowlanego to 299 mln zł. Oddanie do użytku tej trasy planowane jest na przełomie I i II kwartału 2019 r. 

– Międzynarodowa trasa Via Baltica ma istotny charakter tranzytowy i bardzo duże znaczenie dla systemu transportowego Polski i Europy. Dlatego polski rząd podjął decyzję o jak najszybszej budowie całego ciągu. Kierujemy do realizacji ostatni odcinek drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna, wraz z obwodnicą Łomży – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

W łomżyńskiej konferencji poświęconej budowie Via Baltica w Polsce wzięli udział również premier Beata Szydło oraz wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz, prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski, parlamentarzyści i samorządowcy.

Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku. Dotychczas w ramach polskiej części trasy powstały odcinki S8: Radzymin – Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej oraz S61: obwodnica Stawisk, obwodnica Szczuczyna, obwodnica Augustowa.

Dodaj komentarz