Aquaplaning, czyli jesienne zagrożenie na drodze

Fot. www.freedigitalphotos.net

Jesienią, gdy na zewnątrz jest mokro i deszczowo, a drogi pełne są kałuż, wzrasta zagrożenie niekontrolowanego poślizgu. Dlatego też tak ważne jest, aby dostosować prędkość do warunków na drodze, a także skupić się na stanie technicznym kół i ogumienia. Podpowiadamy, co robić, by nie wpaść w poślizg oraz co zrobić, gdy już w poślizg wpadniesz.

Jesienna aura sprzyja nieprzewidzianym zdarzeniom drogowym. Mokro, ślisko, mgliście. To pogoda, która znacznie utrudnia jazdę, zwiększa ryzyko poślizgu. Poślizg to już prosta droga do utraty panowania nad autem, co może skończyć się w tragiczny sposób.

To również możliwość utraty kontaktu opony z nawierzchnią na skutek wytworzenia się między nimi warstwy wody, czyli zjawisko akwaplanacji, czyli z angielskiego aquaplaningu czy hydroplaningu. Jako kierowca znasz je doskonale – unikasz na przykład wjazdu w kałużę rozpędzonym samochodem.

Unikanie wodnego poślizgu

traffic-sign-6611_960_720Jak unikać aquaplaningu? Dostosuj prędkość jazdy do warunków panujących na drodze. Stosuj również odpowiednie opony, pilnuj, aby w kołach było odpowiednie ciśnienie oraz aby znajdowały się one w odpowiednim stanie technicznym. Wśród opon dostępnych na rynku wiele jest takich, przy których produkcji zastosowano technologie i rozwiązania konstrukcyjne mające skutecznie odprowadzać wodę spod kół. W przypadku opon zimowych stosuje się bieżnik kierunkowy, z dużą ilością rowków. Dzięki rowkom poprzecznym, ułożonym w kształt litery V,  woda jest szybko odprowadzana spod koła na boki, natomiast rowki wzdłuż opony pozwalają odprowadzić wodę do tyłu, za oponę. Podczas jazdy po wodzie lepiej sprawdzają się szerokie opony, lepiej też rozpraszają wodę opony z lekko zaokrągloną powierzchnią.

Unikając aquaplaningu, pilnuj stanu technicznego opon oraz ciśnienia w kołach. Nie bez znaczenia jest głębokość rowków odprowadzających wodę oraz poziom powietrza w oponach. Słabo napompowane i o niskim ciśnieniu są bardziej podatne na ryzyko poślizgu wodnego nawet przy stosunkowo niedużych prędkościach. Dopuszczalna głębokość rowków dla opon zimowych  wynosi 4 milimetry.

Kałuże i koleiny stanowią ogromne zagrożenie

Zagrożenie hydroplaningiem rośnie na nierównych drogach. Koleiny, zbierające miejscowo wodę, kałuże, zwłaszcza te na zakrętach, mogą być bardzo niebezpieczne i doprowadzać do niebezpiecznych poślizgów. Zauważając sytuację wymagającą hamowania, hamuj delikatnie, nie wykonując gwałtownych ruchów.

Wpadłeś w poślizg? Zachowuj się!

Co zrobić, gdy już wpadniesz w poślizg? Przede wszystkim, nie hamuj. Zdejmij nogę z gazu i wciśnij sprzęgło. Auto samo powinno wytracić prędkość. Staraj się utrzymać właściwy kierunek jazdy, czyli tak manewruj kierownicą, aby po odzyskaniu przyczepności auto pojechało we właściwą stronę. Zachowaj spokój, nie kręć gwałtownie kierownicą. Jeśli już wpadniesz w poślizg, nie hamuj ani nie przyspieszaj, bo to tylko zmniejsza kontrolę nad pojazdem.

Jak unikać poślizgu? Zmniejsz prędkość w deszczu, sprawdzaj głębokość bieżnika w oponach. Kontroluj ciśnienie w oponach, w poślizg znacznie łatwiej wpaść, jeśli jest zbyt niskie. Unikaj przejeżdżania po wypełnionych wodą szczelinach.

Autor artykułu
Artykuł przygotowany przez firmę AUTO-HOL Grzegorz Gliński oferującą całodobową pomoc drogową na terenie Warszawy.

Dodaj komentarz