Chcesz zmienić kolor auta? Poczytaj

Kolor karoserii może się znudzić. Podpowiadamy, jaki wybór ma ktoś, kto chce zmienić kolor blach czy nawet znaków informacyjnych.

Po kilku latach używania i wystawienia na czynniki atmosferyczne kolor karoserii samochodu może się znudzić, a lakier może wyblaknąć. Tak samo pod wpływem czynników atmosferycznych wyblaknąć mogą oznaczenia firmy czy barwy samochodów firmowych. To moment, gdy warto zastanowić się nad odświeżeniem lub zmianą kolorystyki.

Przede wszystkim należy przemyśleć kwotę, jaką możemy przeznaczyć na nowe barwy, a później zastanowić się nad sposobem „przeprowadzenia operacji”. Co więc wybrać: tradycyjne lakiery akrylowe czy folie naklejane na samochód, a może folie w spray’u?

Lakierowanie

Lakierowanie to bardzo pracochłonna czynność. Wymaga odpowiedniego przygotowania wybranej powierzchni, którą najpierw trzeba wyszlifować, a następnie wypolerować. Po odpowiednim przygotowaniu podłoża nakłada się lakier, wybierając odpowiednie dysze w pistoletach oraz stosując odpowiednie ciśnienie natrysku na każdym etapie wykonywanej pracy. Dzięki temu lakier będzie w sposób właściwy wysychał, równomiernie rozkładał się na powierzchni, bez zgrubień, które powodują, że lakierowanie trzeba rozpoczynać od nowa. Odrębnym etapem jest suszenie lakieru – właściwie przeprowadzony proces zapobiega późniejszemu matowieniu lakieru nawierzchniowego oraz ewentualnym uszkodzeniom. Na sam koniec nakłada się dodatkową warstwę lakieru bezbarwnego, o zwiększonej twardości i z mniejszą podatnością na uszkodzenia.

Klejenie folii

Kolor karoserii można zmienić za pomocą folii. Folia pozwala też ukryć odpryski i zadrapania na lakierze. Do wyboru jest szeroka gama kolorystyczna, ale też strukturalna, matowa, chromowana, perłowa, wielobarwna etc. Wybór, w porównaniu do lakierów, jest oszałamiający.

Oczywiście, zanim zaczniemy doklejać folię, musimy właściwie przygotować podłoże. Należy oczyścić oklejoną powierzchnię, odtłuścić lakier za pomocą detergentów. Dzięki temu folia zachowa odpowiednią przyczepność, a co za tym idzie, będzie bardziej trwała. Zanim przystąpimy do oklejania, samochód musi być całkiem suchy, zaś samo oklejanie odbywać się musi w odpowiednim, zacienionym miejscu – w temperaturze od 21 do 23 stopni Celsjusza.

Folie docina się w odpowiedni sposób, a kolei na cienką warstwę kleju, bezpośrednio na karoserię auta. Specjalną raklą dokleja się folię z jednej strony, a z drugiej usuwa pęcherzyki powietrza. Tam, gdzie są zgięcia i przetłoczenia, folię nagrzewa się, nadając jej odpowiedni kształt, a przy krawędziach dokładnie docina.

Oklejanie auta folią trwa około 3-4 dni roboczych. Czas obejmuje zarówno demontaż, jak i montaż poszczególnych elementów nadwozia, czyli klamek, lamp czy zderzaków, a także przygotowania karoserii do przyjęcia folii. Zanim auto oklejone folią opuści warsztat, musi minąć doba, aby folia dobrze się wkleiła i ustabilizowała.

Należy pamiętać o tym, że o ile lakier to powłoka dosyć podatna na uszkodzenia, to folia chroni lakier przed uszkodzeniami mechanicznymi, dzięki temu lakier jest chroniony przed rysami, zadrapaniami czy odpryskami. Dzięki folii lakier nie jest narażony na promieniowanie UV, a to powoduje, że nie blaknie i nie matowieje. Minusem folii jest jej krótka żywotność, wynosząca maksymalnie do 7 lat, a czas ten mogą skrócić przetarcia, uszkodzenia mechaniczne, niewłaściwa pielęgnacja, złe warunki atmosferyczne, postępująca porowatość struktury folii.

Folia w spray’u

Szybką zmianę koloru nadwozia można zrealizować, używając tak zwanych folii w spray’u. Folia w spray’u to gumowa powłoka nakładana na trzy sposoby: przy pomocy pędzla, przez zanurzenie danego elementu lub metodą natryskową. Folie w spray’u mają dużą wytrzymałość, są odporne na warunki atmosferyczne, są też rozciągliwe, elastyczne, nie kruszą się w skrajnych temperaturach. Po użyciu tego materiału można myć auto w myjniach bezdotykowych lub automatycznych. Żywotność folii sięga kilku lat.

Autor artykułu:
Artykuł przygotował producent znaków drogowych Drogmal – firma zajmującą się m.in. produkcją i wynajmem wyrobów przeznaczonych do zastosowania w infrastrukturze drogowej, a także oznakowaniem dróg, ulic oraz placów.

Dodaj komentarz