Reklama
- Reklama -

Teatralny kierunek na wschód

Spektakle teatrów z Białorusi oraz Ukrainy, spotkania z twórcami, benefis białoruskiego dramaturga Siarhieja Kavalova – to tylko niektóre atrakcje, jakie tej jesieni czekają na widzów Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku.

Między 5 a 6 października instytucja organizuje festiwal „Kierunek Wschód”. W trakcie pierwszej edycji wydarzenia, odbywającego się pod honorowym patronatem Ambasady Republiki Białoruś w Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ambasady Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej, zaprezentują się: Republikański Teatr Dramaturgii Białoruskiej z Mińska na Białorusi oraz Teatr Dramatyczny im. Tarasa Szewczenki w Charkowie na Ukrainie.

– Cieszę się, że dzięki dotacji pozyskanej z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, uda nam się zorganizować festiwal, który jest kontynuacją współpracy z naszymi wschodnimi sąsiadami. W tym roku gościmy spektakle z Białorusi oraz Ukrainy, ale mamy nadzieję, że w kolejnych latach będziemy mogli zaprezentować naszym widzom twórczość teatrów także z innych krajów Partnerstwa Wschodniego – mówi Piotr Półtorak, Dyrektor Teatru Dramatycznego.

Artyści z Ukrainy dwukrotnie pokażą spektakl „Kartoteka” Tadeusza Różewicza, w reżyserii Andrzeja Szczytko. W wykonaniu aktorów z Białorusi będzie można zobaczyć spektakle: „Dziennik poety” Siarhieja Kavalova, w reżyserii Witala Barkouskiego oraz „Białoruś. Dydaktyka”, w reżyserii Alexandra Marczanki. Po wszystkich przedstawieniach odbędą się spotkania z twórcami. Dodatkowo, spektaklowi „Dziennik Poety” towarzyszyć będzie benefis Siarhieja Kavalova.

Wszystkie spektakle będą prezentowane w oryginalnych językach, z napisami w języku polskim. Bilety na poszczególne pokazy kosztują jedynie 10 zł. Dostępne są w Kasie Teatru oraz w sprzedaży internetowej: dramatyczny.pl/kupbilet. Wcześniej, bo już we wrześniu w Teatrze Dramatycznym odbędzie się kolejna edycja Festiwalu Teatralnego ODE, organizowanego przez Fundację Teatr Czrevo.

– To już IV edycja Festiwalu Teatralnego ODE. Przed nami spotkania z różnorodnością białoruskiego teatru. Zaprosiliśmy artystów zarówno z białoruskich teatrów państwowych, jak również z nurtu offowego. Nie zabraknie swojskości Podlasia, którego prezentacja była kluczem i główną inspiracją Festiwalu – w końcu ODE znaczy „tutaj” – mówi Joanna Troc, Prezes Fundacji Teatr Czrevo.

Teatr Dramatyczny jest głównym partnerem Festiwalu. „Kierunek Wschód” i Festiwal „ODE” będą więc w tym roku przeplatać się i dopełniać. Wspólnie zostanie przygotowany benefis Siarhieja Kawalowa – białoruskiego dramaturga, twórcy sztuki „Dziennik poety”.

– Jako samorząd jesteśmy bardzo zadowoleni, że teatr organizuje festiwal „Kierunek Wschód”. Współpraca z naszymi sąsiadami jest jednym z głównych zadań województwa podlaskiego w dziedzinie kultury. Cieszymy się także, że teatr współpracuje z organizacją pozarządową – Teatrem Czrevo, co jest niezwykle ważne. Organizacja festiwalu oraz współpraca przy realizacji Festiwalu Teatralnego ODE, z pewnością świadczą o sprawnym funkcjonowaniu podległej nam jednostki – mówi Anatol Wap, Dyrektor Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

Bezpłatne wejściówki na wszystkie spektakle w ramach Festiwalu ODE, dostępne są w Kasie Teatru. Liczba miejsc ograniczona.

Program Festiwalu „Kierunek Wschód”:
5.10.2017, godz. 19.00 – „Kartoteka” Tadeusz Różewicz, reż. Andrzej Szczytko – Teatr Dramatyczny im. Tarasa Szewczenki w Charkowie (Ukraina)
6.10.2017, godz. 19.00 – „Kartoteka” Tadeusz Różewicz, reż. Andrzej Szczytko – Teatr Dramatyczny im. Tarasa Szewczenki w Charkowie (Ukraina)
7.10.2017, godz. 19.00 – „Dziennik poety” Siarhiej Kavalou , reż. Wital Barkouski – Republikański Teatr Dramaturgii Białoruskiej z Mińska (Białoruś) + Benefis Siarhieja Kawalowa
8.10.2017, godz. 19.00 – „Białoruś. Dydaktyka”, reż. Alexander Marczanka – Republikański Teatr Dramaturgii Białoruskiej z Mińska (Białoruś)

Zadanie dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Patronat honorowy: Ambasada Republiki Białoruś w Rzeczypospolitej Polskiej, Ambasada Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej

Patroni medialni Festiwalu: TVP Kultura, Radio Racja, Tygodnik Niwa, Teatr dla Was, TVP3 Białystok, Niebywałe Suwałki, Kurier Poranny, Poranny.TV, Poranny.pl, Polskie Radio Białystok, Białystok Online, Wrota Podlasia

Opisy spektakli w ramach festiwalu „Kierunek Wschód”:

„Kartoteka” Tadeusz Różewicz, reż. Andrzej Szczytko – Teatr Dramatyczny im. Tarasa Szewczenki w Charkowie (Ukraina)

Jak pisał Zbigniew Majchrowski, „Kartoteka jest jak gąbka, ciągle wchłania rozmaite nowe realia i nowe mitologie”, dlatego poprzez reminiscencje Bohatera z całego jego życia, charkowski spektakl Andrzeja Szczytko po raz kolejny nawiązuje do ukraińskiej rzeczywistości. „Kartoteka” – to przede wszystkim tragizm bohatera. Jednostki zmagającej się z problemami współczesnego świata. Bohater Różewicza oraz reżysera, to człowiek naznaczony wojną, tracący wiarę w drugiego człowieka, miłość i prawdę. W chwili, kiedy na Ukrainie toczy się wojna, dramat Różewicza nabiera nowego i bardzo tragicznego znaczenia. Właśnie doświadczenie wojny i związane z nim poczucie godności jest osnową spektaklu i podstawą do dialogu z publicznością.

Realizatorzy:

Reżyseria: Andrzej Szczytko
Przekład: Vasiliy Sagan
Scenografia: Tatiana Savina
Kostiumy: Alina Garbunova
Światła: Vlodimir Miankov
Muzyka: Gennadiy Frolov

Obsada:
Bohater – Valery Brylov
Matka – Agnessa Dzvonarchuk
Ojciec | Dziennikarz – Yuri Jevsiukov
Wujek | Nauczyciel – Petro Rachynskiy
Starzec #1 – Alexander Tartyshnikov
Starzec #2 – Garry Chumachenko
Starzec #3 – Yevgen Plaksin
Sekretarka – Irina Rozhenko
Olga – Ludmila Zaharchuk
Gość w kapeluszu – Andrey Borysenko
Mężczyzna z przedziałkiem | Kelner – Andrij Borys
Żywa Pani #1 – Tetyana Petrovska
Żywa Pani #2 – Natasha Golovina
Młoda dziewczyna – Darya Novikova
Młoda kobieta – Elena Olar
Gość w cyklistówce – Dmitry Cherniavsky
Tłusta kobieta – Irina Kobzar
Dziennikarka – Tetiana Turka

*Spektakl w języku ukraińskim, z polskimi napisami.

„Dziennik poety” Siarhiej Kavalou, reż. Wital Barkouski – Republikański Teatr Dramaturgii Białoruskiej z Mińska (Białoruś)

W centrum uwagi – poeta; klasyk białoruskiej literatury Maksim Bahdanowicz. Na scenie: „etiudy” z jego życia; zaczerpnięte z nieopublikowanego nigdy wcześniej intymnego dziennika poety. Jaki był naprawdę Maksim Bahdanowicz? Czym żył? O czym marzył? Jak widział miłość? Dramaturg podzielił opowieść na dwie części. Jedna ukazuje życie – wydarzenia, odczucia, przeżycia, które opisywał w swym intymnym dzienniku. Druga przedstawia nam los dziennika – uwypukla różnice pomiędzy stosunkiem do wartości i szczerych, głębokich uczuć dziś i sto lat temu. Spektakl, dzięki interesująco pomyślanej warstwie plastycznej i muzycznej zręcznie przenosi widzów w świat ulotnych ludzkich emocji.

Autor: Siarhiej Kavalou
Reżyseria: Wital Barkouski
Ruch sceniczny: Ihar Sihou
Baletmistrz: Wolna Skwarcowa
Oprawa muzyczna: Timur Kalinowski
Światło: Siergiej Cypkin
Premiera: 16 stycznia 2009 r.
Czas trwania: 110 minut (z przerwą)

Występują:
Piotr Maksim – Alaksandr Marczanka
Lawon Styla – Konstancin Woranau
Kalisa Kława – Ludmiła Sidarkiewicz
Wieranika Wolha – Anastasija Babrowa
Maks Sałtykou – Maksim Brahiniec
Daria Cimafiejeuna, Jadzwiha Antonauna – Galina Czarnabajewa

*Spektakl w języku białoruskim, z polskimi napisami.
Spektakl dla osób powyżej 18 roku życia

„Białoruś. Dydaktyka”, reż. Alexander Marczanka – Republikański Teatr Dramaturgii Białoruskiej z Mińska (Białoruś)

Znakomita białoruska artystka Tatiana Marchel snuje poetycką opowieść o miejscu człowieka w świecie, o relacjach z ludźmi, rzeczywistością, przyrodą, narodem, o białoruskim folklorze i białoruskiej klasycznej literaturze. Pomaga jej w tym grana na żywo muzyka Dmitrija Łukiańczyka.

Reżyseria: Alaksandr Marczanka
Muzyka: Dmitrij Łukiańczyk
Dobór materiału literackiego: Wiera Bulanda

Czas trwania: 70 minut

Premiera: 20 stycznia 2017 r.

Występują:
Tatiana Marchel
Dmitrij Łukiańczyk (muzyka)

*Spektakl w języku białoruskim, z polskimi napisami
Spektakl dla osób powyżej 12 roku życia

Spektakle w ramach IV Festiwalu ODE:

„Wilczek Milczek” – 26 września 2017, godz. 18:00, (wtorek) Scena Foyer

„Zabawna, wzruszająca, a jednocześnie wprowadzająca w autentyczny świat flory i fauny Puszczy Białowieskiej opowieść o przyjaźni, miłości i wolności, okraszona muzyką na żywo, piosenkami i obrazami Puszczy. Zobaczymy ją w wykonaniu aktorów Teatru Czrevo – Joanny Troc i Tomasza Taranty. Scenariusz autorstwa Dagmary Widanow – literatki oraz przewodniczki po Puszczy Białowieskiej, powstał na podstawie bajki Bogdana Dudko „Wilczek Milczek”, wydanej przez Fundację „Biała Wieża”. Spektakl wyreżyserował Tomasz Zadróżny – założyciel i kierownik Teatru Baza. Scenografię zaprojektowała i wykonała Łucja Urszula Grzeszczyk – na co dzień aktorka Białostockiego Teatru Lalek i asystentka na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Przekładu dokonał tłumacz i literat, miłośnik gwary podlaskiej – Jan Maksymiuk. Premierą spektaklu „Wilczek Milczek” – koprodukcji Teatru Czrevo oraz Teatru Baza zainaugurujemy IV Festiwal Teatralny ODE!

Na podstawie bajki: Bogdana Dudko
Scenariusz: Dagmara Widanow
Przekład: Jan Maksymiuk
Reżyseria: Tomasz Zadróżny

Scenografia, animacje lalek: Łucja Urszula Grzeszczyk
Występują: Tomasz Taranta, Joanna Troc
Opracowanie muzyczne: Tomasz Taranta

„Dobry dzień, Jarasłaŭ Vasillevicz” – 27 września 2017 (środa), godz. 11:00 i 18:00, Scena Foyer

Spektakl mówiący o postaci Jarosława Kostycewicza, działacza, społecznika białoruskiego, ale przede wszystkim legendarnego dyrektora Liceum Ogólnokształcącego z Białoruskim Językiem Nauczania w Bielsku Podlaskim. Scenariusz przedstawienia powstał na podstawie wspomnień uczniów Kostycewicza zamieszczonych w piśmie „Bielski hostineć” oraz artykułów Piotra Ostasiewicza i Doroteusza Fionika. Przekładami tekstów oraz opieką merytoryczną spektaklu zajęła się nauczycielka języka białoruskiego Walentyna Babulewicz. Stworzyła scenariusz i wyreżyserowała spektakl Joanna Troc z Teatru Czrevo. Anna Fionik – kierownik zespołu Żemerwa – przygotowała zespół wokalnie. W spektaklu występują absolwenci Zespołu Szkół nr 3 z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Bielsku Podlaskim. Spektakl powstał dzięki współpracy Fundacji Teatr Czrevo z Zespołem Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego im. Jarosława Kostycewicza w Bielsku Podlaskim.

Scenariusz, reżyseria: Joanna Troc
Przekład, opieka merytoryczna: Walentyna Babulewicz
Przygotowanie wokalne: Anna Fionik
Występują: Maksym Fionik, Inesa Haponiuk, Kamil Jaroszewicz, Nika Jurczuk, Patrycja Niczyporuk, Paulina Niemyjska, Urszula Oleksiak, Justyna Sakowicz, Julia Skorbiłowicz, Piotr Świderski, Aleksandra Zinkiewicz
Muzyka na żywo: Nika Jurczuk, Julia Skorbiłowicz, Urszula Oleksiak, Kamil Jaroszewicz, Piotr Świderski

„Darożnyja pryhody Wity” – 28 września 2017  (czwartek), godz. 10:00 i 12:00, Scena Foyer

Spektakl grupy „Kazaczyj baj”, stworzony na motywach książki Sary Lundberg „Wita Biała Kreska”. To teatralna podróż, która zaczyna się w kosmosie pełnym miliardów gwiazd i planet, przechodzi przez różne piękne miejsca na ziemi– góry, morza, pustynie, dżungle, a kończy się w przytulnej chatce. Podczas tej niewiarygodnej podróży dowiemy się, kto maluje białe kreski na drogach, poznamy Czerwonego i Zielonego stworka, razem z Witą rozwiążemy wielki problem małego chłopca i na pewno uda nam się zobaczyć tego, który zapala latarnie w miastach.

Spektakl to kolejny wspólny projekt mińskich artystów – aktorów, plastyków, muzyków, którzy postanowili eksperymentować i szukać nowych form opowiadania bajek i baśni. W ten sposób powstał „Kazaczyj baj” – teatr bajki.

Po spektaklu odbędą się warsztaty plastyczno-teatralne z członkami grupy.

Inscenizacja i wykonanie: Natalia Levanava, Julija Biełka
Scenografia i lalki: Irynika Basałajewa, Julija Biełka, Wiktar Kraskouski
Muzyka na żywo: Andrej Jaudakimau
Czas trwania spektaklu + warsztatów: 50 minut
Dla dzieci od 3 do 10 lat

„A mnie nie soramna” – 10 października 2017 (wtorek), godz. 11:00, Scena Foyer

„A mnie nie soramna” – Komu? Komu nie wstyd? Bo wstyd, wiadomo – wesolutki, różowiutki, podskakuje na leśnych ścieżkach. A co może się wydarzyć, kiedy Wstyd zacznie figlować? Strach pomyśleć! Na szczęście grupa przyjaciół – zwierzaków – na pewno sobie poradzi, a przy okazji rozbawi widownię do łez. Zarówno tę młodszą, jak i dorosłą.
Spektakl w wykonaniu aktorów Teatru Białoruskiej Dramaturgii wyreżyserowała Kaciaryna Awierkawa. Dla dzieci od 7 lat.

Występują: Hanna Siemianiaka, Weranika Busłajewa, Arciom Kureń, Ludmiła Sidarkiewicz, Nadzieja Cwiatkowa, Natalia Chaładowicz, Ilja Jasinski, Mikałaj Stońka, Maryna Zdarankowa, Maksim Brahiniec, Andrej Nowik, Dzmitryj Dawidowicz

Najnowsze artykuły

Z regionu: Wydruk 3D zamiast żywego modela na zajęcia z rysunku

Wydruk 3D nagiego człowieka zamiast modela to już teraźniejszość,...

Gdy rozwój przestaje rozwijać – jak rozpoznać moment, w którym ciągła praca nad sobą już nie działa?

Czasami wszystko dzieje się zbyt szybko. Bywa, że poranek...

Suwalscy sportowcy z nagrodami i stypendiami – ponad 312 tys. zł wsparcia

Suwalski Ośrodek Kultury był dziś (16 kwietnia) miejscem uroczystego...

Fatalne dane ze sklepów. Polacy przed świętami odczują nawet ponad 8-proc. podwyżkę cen

Wzrost cen w marcu mocno przyspieszył, tj. do 6,7%...

Wesołego Alleluja!

Drodzy Czytelnicy! Z okazji Świąt Wielkanocnych życzymy Wam spokoju, nadziei...
Reklama

Pozostałe artykuły

„Sanatorium pod klepsydrą według Braci Quay” w Kinie konesera (bilety)

Cinema Lumiere w Suwałkach zaprasza na wyjątkowy seans w cyklu Kino Konesera. We wtorek, 29 kwietnia, widzowie będą mieli okazję zobaczyć niezwykłą adaptację prozy...

Kwietniowa Rozgrzewka przed Suwałki Blues Festivalem 2025: Shakin’ Dudi na scenie SOK

Już 24 kwietnia 2025 roku o godzinie 19.00 w Sali im. Andrzeja Wajdy w Suwałkach odbędzie się koncert zespołu Shakin’ Dudi, który otworzy tegoroczny...

Jazz z najwyższej półki. Koncert zespołu Wojciecha Pilichowskiego w Ełckim Centrum Kultury

Wojciech Pilichowski to muzyk ceniony i doceniany, artysta klasy światowej. Wymieniając najlepszych polskich basistów w pierwszym rzędzie przywołujemy - obok chociażby Krzysztofa Ścierańskiego i...