Ile mężczyźni wydają na gadżety, a kobiety na ubrania i dodatki? Kto najczęściej korzysta z programów lojalnościowych i co wolimy najpierw obejrzeć w sklepie, a później kupić przez internet? Jesteśmy łowcami, zbieraczami, miłośnikami wyprzedaży, a może wszystko zależy od okazji i produktu? Tych 10 ciekawostek o zakupach Polaków może zaskoczyć.

Na nasze decyzje zakupowe wpływa wiele czynników: nastrój, wystrój sklepu, muzyka, zapach, lustro w przymierzalni, witryna sklepowa, a nawet kolor. Często przychodzimy do sklepu po wybraną rzecz, ale wychodzimy z niego z kilkoma torbami produktów. Jak to się dzieje i co skłania nas do pewnych wyborów? HRS zebrał kilka ciekawostek o zakupach Polaków, które pomogą zrozumieć, jak działamy, kiedy kupujemy – zarówno w sieci, jak i w sklepach stacjonarnych.

Kobiety wcale nie wydają dużo. Wbrew pozorom panie zdecydowanie rozważniej podchodzą do wydawania pieniędzy. Miesięcznie na ubrania i dodatki wydają średnio 89 złotych. Oprócz tych produktów kobiety kupują również multimedia, kosmetyki i produkty dziecięce.

Kosmetyczka na ostatnim miejscu. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni na zabiegi kosmetyczne wydają najmniej pieniędzy. Co ciekawe, jedynie ¼ kobiet regularnie korzysta z usług kosmetycznych.

Mężczyźni kochają gadżety. Gadżety to domena panów, którzy wydają na nie miesięcznie średnio około 100 złotych. W obszarze podejmowania decyzji zakupowych przez mężczyzn znajdują się również podróże, bilety do kina, sprzęt RTV/AGD. Te produkty najczęściej panowie kupują online.

Programy lojalnościowe najlepsze dla młodych. Karta stałego klienta lub zapisanie się do newslettera to najczęściej dodatkowe profity dla klientów. Zniżki, większe promocje, spersonalizowane oferty to coś, co Polacy lubią najbardziej i często z tego korzystają. Do takich programów najczęściej i najchętniej dołączają młodzi klienci w wieku od 18 do 34 lat.

Mężczyźni kochają promocje. Panowie ulegają promocjom i robi to prawie połowa z nich (45%). Jeśli produkt jest znacznie przeceniony, mężczyźni często decydują się na jego zakup.

Wygląd i wyposażenie wpływa na zakupy. Oświetlenie sklepu, wyszczuplające lustra w przymierzalniach, oryginalna, przyciągająca witryna czy sposób umiejscowienia przedmiotów i ubrań na półkach ma ogromne znaczenie w podejmowaniu decyzji zakupowych. Takie działania ze strony sklepów sprawiają, że często kupujemy produkty, o których zakupie początkowo nie myśleliśmy.

Planujemy zakupy, działamy w przemyślany sposób. Tylko 14% Polaków deklaruje, że nie planuje zakupów i robi je zazwyczaj spontanicznie. W większości jednak dokładnie wiemy, czego potrzebujemy, ustalamy plan, weryfikujemy oferty sklepów, przeglądamy gazetki i prównujemy ceny przed zakupem.

Łowcy i zbieracze – kim jesteśmy? Klientów można podzielić na dwie grupy – zbieraczy i łowców. Zbieracze uwielbiają gromadzić i szybko decydują się na zakup przedmiotów, a łowcy działają inaczej. Ci ostatni polują na opcję najlepszą z możliwych, a przed zakupem dokładnie analizują zalety i wady oferty. Kiedy przychodzi odpowiedni moment, decydują się na zakup upragnionego produktu.

Czego szukamy online i kupujemy offline. Polacy bardzo często szukają przedmiotów w sieci, a dopiero później decydują się na ich zakup osobiście. Przed ostateczną decyzją zakupową wolą zobaczyć produkt i zweryfikować jego zalety. Najczęściej ta zależność występuje przy zakupach materiałów budowlanych, sprzętów AGD/RTV, akcesoriów i ubrań.

Najpierw sklep później sieć. W niektórych przypadkach wolimy najpierw sprawdzić produkt w sklepie stacjonarnym i po namyśle kupić go w sieci (najczęściej po okazyjnej cenie). W taki sposób Polacy kupują perfumy i obuwie.

Powyższe ciekawostki pochodzą z przygotowanej przez HRS infografiki „Jak kupują Polacy, czyli zachowania zakupowe w sieci i w sklepach stacjonarnych”, w której znajdziesz więcej faktów na temat zakupów.

Źródło: https://www.hrs.com/pl/blog/po-godzinach/zachowania-zakupowe.html

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj