Przedsiębiorcy o Rail Baltice

Fot. UM w Suwałkach

Spotkanie dotyczące budowie trasy kolejowej Rail Baltica, organizowane przez Instytut Innowacyjności Polska, odbyło się we wtorek, 27 lutego w suwalskim Ratuszu. Wzięli w nim udział Jakub Siwiński z Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej, Kazimierz Peryd i Bartłomiej Sokół, przedstawiciele PKP PLK, Zbigniew Chyliński, przedstawiciel PKP Energetyka, Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk oraz suwalscy przedsiębiorcy, przedstawiciele Izby Przemysłowo-Gospodarczej w Suwałkach i Rady Gospodarczej przy Prezydencie Miasta Suwałk.

Informacja prasowa.

Na trasie Warszawa – Sadowne budowa Rail Baltica praktycznie już została zakończona. Obecnie trwa modernizacja linii na odcinku Sadowne – Czyżew. W tym roku rozpoczną się prace na podlaskim fragmencie linii, od Czyżewa do Białegostoku. Zakończenie prac na trasie Białystok – Warszawa planowane jest do 2021 roku. Natomiast pod koniec ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dokumentację dla prac na linii z Białegostoku do Ełku. Najmniej zaawansowane prace są na trasie Ełk – granica państwa. Z ostatnich informacji wynika, że tu linia miałaby powstać po 2020 roku.

Spotkanie na temat Rail Baltica w Urzędzie Miejskim w Suwałkach było jednym z kilku, które odbędą się w tej sprawie. Ich celem jest poznanie potrzeb lokalnego biznesu w perspektywie budowy szybkiej kolei.

– W wyniku dyskusji powstanie raport, który zostanie przedstawiony Komisji Europejskiej. Będzie on stanowił część większego badania dotyczącego Rail Baltica – mówił Piotr Fic z Instytutu Innowacyjności Polska. – Chcemy, aby państwo dostarczyli nam informacji, które pozwolą na jak najefektywniejsze wykorzystanie szybkiej kolei na tych terenach i dla zlokalizowanego tu biznesu – dodał.

Obecny na spotkaniu Czesław Renkiewicz, prezydent Miasta podkreślał jak ważna dla Suwałk jest budowa trasy kolejowej Rail Baltica. Wyraził też obawy dotyczące faktu, że projekt trasy ciągle pozostaje w sferze rozważań, a nie działań.

– Nas bardzo martwi to, że odbywa się to tak wolno. Uczestniczę w konsultacjach w zakresie opracowania dokumentacji przedprojektowej trasy na naszym terenie i wiem, że ten harmonogram jest bardzo wydłużony w czasie. Może dopiero za pięć lat, jeśli wszystko dobrze pójdzie, i Unia Europejska w nowej perspektywie finansowej uzna, że trzeba wspierać te inwestycje, nasz odcinek będzie mógł być realizowany. Cieszę się jednak, że się spotykamy i rozmawiamy – mówił Prezydent. – Dziś tranzyt, który przebiega przez Suwałki, drogą krajową nr 8, jest olbrzymi i dokuczliwy. To 6 tys. tirów, które niszczą nasze drogi. Mam nadzieję, że wkrótce pojadą one obwodnicą Suwałk. W przyszłości do rozładowania tego tranzytu mogłaby też służyć Rail Baltica. U nas są rekordowe pokłady kruszyw, żwiru, tych kopalń jest dużo wokół Suwałk. To wszystko wyjeżdża od nas wywrotkami. Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna też potrzebuje tej linii. Są już firmy, które chcą budować bocznice kolejowe – dodał Prezydent.

Prezydentowi, w zakresie potrzeby jak najszybszej budowy szybkiej kolei, wtórowali lokalni przedsiębiorcy. Henryk Owsiejew, prezes firmy Malow pytał czy przy okazji budowy Rail Baltica przewidziana jest budowa terminalu kontenerowego.

W odpowiedzi, Jakub Siwiński z Komisji Europejskiej zachęcał zgromadzonych do sięgnięcia po środki przewidziane w ramach programów krajowych i regionalnych na budowę terminali związanych z obsługą transportu multimodalnego. Mówił też o terminie budowy odcinka Ełk – granica państwa.

– Mówimy o tym, że te 5 lat, to dużo. Jednak gdyby nie naciski Unii Europejskiej, to mogłoby być realizowane np. za 15 lat – tłumaczył. – Chce w tym miejscu poinformować też, że w ramach przeglądów śródokresowych związanych z koleją, sprawdzamy, jak projekty są realizowane w całej Europie. Może się tak zdarzyć, że pewne inwestycje nie zakończą się w terminie i część środków wróci do nas. Wtedy zostaną one przekazane na kolejny konkurs. Jeżeli studium wykonalności trasy na państwa terenie będzie dobrze realizowane, to w ramach kolejnego konkursu, w 2019 czy w 2020 roku, może się pojawić możliwość wykorzystania dodatkowych środków na odcinek transgraniczny – dodał Siwiński.

Przy okazji budowy trasy Rail Balitcia władze Suwałk chcą uporządkować infrastrukturę kolejową w mieście i przenieść stację towarową w inne miejsce. Mogłaby się ona mieścić na terenie obecnej stacji Papiernia, na południu Suwałk.

3 KOMENTARZE

  1. Niestety to nie jest właściwe źródło. Koncepcję multimodalnego węzła komunikacyjnego mojego autorstwa, obejmującą wykorzystanie obecnego dworca PKS dla celów obsługi pasażerskiego ruchu kolejowego wraz z przeniesieniem ruchu towarowego na Papiernię – jako alternatywę dla likwidowanej stacji Suwałki – znajdzie Pan w archiwum Urzędu Miasta. Jeśli nie – służę kopią pokwitowanego egzemplarza pisma.

  2. Panie Renkiewicz, jak już wykorzystuje Pan cudzy pomysł, to może warto wskazać źródło?

    Z poważaniem
    Marcin Banach

Dodaj komentarz