Międzynarodowy Dzień Tańca, który w tym roku przypada 29 kwietnia, Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku świętować będzie w czwartek 26 kwietnia. W ramach 15. edycji Festiwalu Kalejdoskop o godz. 19.00 na dużej scenie zobaczymy spektakl taneczny „Sideways Rain” w choreografii Guilherme’a Botelho.

„Sideways Rain” to hipnotyczny wyścig, który w przeciwieństwie do innych dzieł choreografa, nie czerpie z codzienności, lecz wyłania się z kompletnej abstrakcji. Ostentacja przechodzenia tancerzy przez scenę, bez ról i motywacji, wydobywa z nich siłę magnesów, staje się emblematem synergii kosmicznej siły i ludzkiego życia.

Choreograficzny walec złożony z piętnastu ciał przetacza się nieustępliwie z lewej do prawej strony sceny. Rytmiczne gesty i minimalistyczne ruchy odzwierciedlają cykl rodzenia się i umierania, spojony w konsekwentną, precyzyjną kompozycję. Anonimowe postaci płyną przez scenę jak wektory czasu. Bezlitosność tego ruchu pochodzi z daleka, jest kontynuacją pierwotnego tempa, lotu komety, głębin morza, ruchu bakterii. Energia emanuje na tańczące ciała i publiczność. W wartkim przepływie figur trzeba znaleźć algorytm, poddać się jego opresyjnej łagodności.

Człowiek według Botelho reprezentuje obecność starszą od niego samego. Jedno za drugim ciała przemierzają scenę w akcie powtórzenia, tworzą ślady nieuchronnie odnawiającej obojętności. Tancerze próbują dotrzymać tempa samym sobie, w pościgu mijają się, ale nigdy nie spotkają. Poruszająca opowieść o pamięci: zarówno intymnej i indywidualnej pamięci ciała, jak i publicznej, wspólnej przestrzeni kultury.

Guilherme Botelho to urodzony w São Paulo tancerz i choreograf. W tańcu zakochał się w wieku 14 lat po obejrzeniu Scen rodzinnych Oscar Aráiza. Pięć lat później dołączył do jego grupy Ballet du Grand Théâtre w Genewie. W 1994 roku założył własny zespół ALIAS, który w 2014 roku obchodził dwudziestą rocznicę działalności. Jego choreografia dotyka głównych aspektów kondycji ludzkiej, jak maski społeczne, manipulacja genetyczna czy podjęty w jego pierwszej pracy temat ciągłej potrzeby miłości (En manque). Ciągłe powracają pojęcia przeznaczenia i losu, ale także chaosu, rozpadu i przypadkowości. Jego najnowsze prace Antes i lyouhesheitweyouthey, podążają za kierunkiem wyznaczonym w „Sideways rain”: łączą abstrakcyjną, teatralną dynamikę z powtórzeniem jako zasadą kompozycyjną. W ramach ALIAS-u powstało około dwudziestu choreografii, które w setkach odtworzeń pokazywane były na czterech kontynentach. Prace choreograficzne Botelho są również regularnie adaptowane przez ważne instytucje kultury, festiwale, teatry czy balety.

Konkurs trwa do 25 kwietnia do godz. 10.00. Zwycięzcę wylosujemy. Do wygrania jest podwójne zaproszenie na ten spektakl w OiFP. Pytanie konkursowe (odpowiedzi prosimy przesyłać mailem – redakcja@niebywalesuwalki.pl): W którym roku Guilherme Botelho stworzył ALIAS? Zaproszenie wygrała Maria Jasionowska.

OBSADA:

Choreografia: Guilherme Botelho

Asystent choreografa: Amaury Réot

Muzyka: Murcof

Światło: Jean-Philippe Roy

Kierownictwo techniczne: Alex Kurth

Scenografia: Guilherme Botelho, Stefanie Liniger, Gilles Lambert

Kostiumy: Marion Schmid według projektu Julii Hansen

Performerzy:

Tancerze Alias Cie: Angela Rabaglio, Amaury Réot, Claire-Marie Ricarte, Arnaud Bacharach

Tancerze Kieleckiego Teatru Tańca: Marta Starostecka, Arkadia Ślósarska, Joanna Czerwonka, Izabela Zawadzka, Krzysztof Dziarmaga, Tomasz Słomka, Aleksander Staniszewski, Mateusz Wróblewski

Tancerze niezależni: Liwia Bargiel, Natalia Dinges, Jasiek Grządziela, Vera Popova, Kamil Wawrzuta

Produkcja: Alias Cie

Koprodukcja: La Bâtie, Festiwal w Genewie, Théâtre du Crochetan, Théâtre Forum Meyrin

Alias to zespół artystów związany z Théâtre Forum Meyrin w Genewa i z Théâtre du Crochetan w Valais. Alias korzysta ze wsparcia w ramach umowy łączonej pomiędzy Miastem Genewą, Kantonem Genewskim, Szwajcarską Fundacją dla Kultury Pro Helvetia i Miastem Meyrin.

Produkcja w Polsce: Fundacja Ciało/Umysł

Koprodukcja w Polsce: Alias Cie | Kielecki Teatr Tańca

Kurator projektu: Edyta Kozak

Kierownik produkcji: Krzysztof Kwiatkowski

Kierownik techniczny: Grzegorz Pańtak | KTT

Premiera światowa: 3.09.2010 | Genewa

Polska premiera: 30.09.2016 | Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa

Spektakl w Polsce zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2016, ze wsparciem m. st. Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Spektakl zawiera sceny nagości.

Współorganizatorzy: Podlaskie Stowarzyszenie Tańca, OiFP

Czas trwania: 60 min.

Leave a Reply