Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury poinformował Czesława Renkiewicza, prezydenta Suwałk, że w ramach zaplanowanej modernizacji linii kolejowej linii Rail Baltica w naszym mieście będą dwie stacje obsługujące transport pasażerski: jedna obecna przy ul. Kolejowej oraz nowa – na południu Suwałk.

– Każdy analizowany wariant inwestycyjny zakłada budowę nowego przystanku kolejowego (o projektowanej długości peronu 400 m) o roboczej nazwie „Suwałki Południe” w rejonie ulic Staniszewskiego i Utrata – poinformował Andrzej Bittel.

Bittel w piśmie dodaje, że stacja w centrum Suwałk w dalszym ciągu obsługiwać będzie pasażerów w aspekcie ruchu regionalnego i dalekobieżnego. PKP Intercity wskazało zasadność dalszej obsługi stacji Suwałki, pomimo wydłużonego czasu przejazdu związanego ze zmianą kierunku jazdy pociągów. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury budowa drugiej, nowej stacji pasażerskiej w Suwałkach może stanowić czynnik wpływający na rozwój Suwałk.

– Cieszę się, że PKP dostrzega taki wariant rozwoju kolei w Suwałkach. Jest on zgodny również z moją wizją tej infrastruktury w naszym mieście. Przystanek Suwałki Południe ma m.in. służyć do  obsługi pasażerów kolejowych połączeń międzynarodowych, krajowych i regionalnych. Przy jego lokalizacji  wzięto pod uwagę powstające osiedle Sobola Biel (ponad 2 tys. mieszkań)  oraz budowane osiedle domów jednorodzinnych przy ul. Staniszewskiego na powierzchni ok. 100 ha – zauważa Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk, który dodaje, że Ministerstwo Infrastruktury w żadnym stopniu nie umniejsza roli dworca pasażerskiego przy ul. Kolejowej.

Dowodem na to jest zlecenie PKP przygotowania dokumentacji technicznej potrzebnej do remontu historycznego dworca.

Ważną sprawą dla Suwałk jest też zaplanowana w koncepcji przebiegu  trasy  Rail Baltica nowa towarowa stacja kolejowa, która ma być położona przy PKP Papiernia, tuż obok terenów Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Obecna stacja towarowa położona  pomiędzy ul. Przytorową i ul. Kolejową, a więc w centrum miasta, nie jest dobrym rozwiązaniem.  

– Moim celem i zadaniem jest uporządkowanie w najbliższych latach terenów kolejowych położonych w centrum Suwałk, ale z tą myślą, żeby mieszkańcy miasta mogli w jak największym stopniu korzystać z pasażerskich połączeń kolejowych, czyli z obecnego historycznego dworca i planowanego przystanku kolejowego – podsumowuje Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.

Przypomnijmy, że w ramach budowy linii Rail Baltica w Suwałkach powstaną następujące obiekty: na południu naszego miasta, gdzie linia kolejowa przecina się z ul. Raczkowską wybudowany zostanie wiadukt drogowy – samochody pojadą nad torami; tak samo będzie przy ul. Wojska Polskiego, gdzie powstanie również wiadukt drogowy; powstanie kładka dla pieszych w rejonie ulic Majora Hubala i Papierni; przy ul. Staniszewskiego jest już wybudowany tunel drogowy, który docelowo będzie obsługiwał połączenie samochodowe Utraty z ul. Sejneńską i Staniszewskiego; przy ul. Sejneńskiej pociągi pojadą wiaduktem kolejowym nad jezdnią i wjadą na stację główną mieszczącą się na wysokości obecnego dworca; składy, które pojadą dalej na Litwę przy ul. Północnej przejadą również wiaduktem kolejowym.


 

Dodaj komentarz