Tegoroczna jesień na scenach Suwalskiego Ośrodka Kultury zapowiada się bardzo teatralnie i jednocześnie literacko. We wrześniu i październiku zobaczymy aż cztery spektakle, z których trzy zostały oparte na klasycznych pozycjach. Możemy się wybrać na dowcipną adaptację książki „Czy umiesz gwizdać, Joanno” szwedzkiego pisarza dla dzieci Ulfa Starka, kameralny „Mazagan. Miasto” oparty na sztuce Bieniamina Bukowskiego, widowiskowe „Dziękuję za różę” na podstawie tekstu Marii Kuncewiczowej, czy familijną „Sztukę bez babci”. Najlepiej zobaczyć wszystkie. Pierwsza prezentacja już we wtorek, 22 września o godz. 17.00.

Kalendarz wydarzeń prezentowanych w Suwalskim Ośrodku Kultury w ramach tegorocznego objazdu „Teatr Polska” przedstawiamy poniżej. Szczegółowe informacje na stronie internetowej oraz na fejsbukowym profilu SOK. Bilety dostępne online i w kasie SOK. Z Suwalską Kartą Mieszkańca zniżki do 50%. Z uwagi na wytyczne związane z zagrożeniem epidemicznym liczba dostępnych miejsc jest ograniczona.

22.09.2020 godz. 17.00 – CZY UMIESZ GWIZDAĆ, JOANNO? | Teatr Lalek Guliwer z Warszawy

Bertil bardzo chciałby mieć dziadka, a Ulf zna miejsce, gdzie dziadków jest pełno. Zabiera Bertila do domu starców, gdzie Bertil poznaje pewnego staruszka. Tak zaczyna się historia o międzypokoleniowej przyjaźni dużego i małego człowieka.

Spektakl jest sceniczną adaptacji książki cenionego szwedzkiego pisarza Ulfa Starka. To mądra opowieść o potrzebie bliskości, starości, czerpaniu z życia, ale i smutnych, lecz pięknych pożegnaniach. O tym, że zwykłe chwile radości i skromne szaleństwa sprawiają, że świat nabiera barw, a kiedy nadchodzi czas rozstania, pozostają wspomnienia. Wspomnienia o tym, jak fajnie razem puszczać latawce, uczyć się gwizdać, wspinać się na drzewa i rwać czereśnie.

Spektakl prezentowany również dla grup zorganizowanych (22.09.2020 godz. 10.00).

25.09.2020 godz. 17.00 – MAZAGAN. MIASTO | Teatr im. Wilama Horzycy z Torunia

© Bartek Warzecha

Mazagan to opowieść o domu i o mieście. Mazagan to opowieść dla tęskniących za domem i poszukujących swojego miejsca na ziemi. Mazagan to opowieść o nas i naszych mikroświatach wypełnionych opowieściami.

Inspiracją dramatu Beniamina Bukowskiego jest historia Mazaganu – miasta, które przepłynęło ocean. Leżące w Maroku portugalskie miasto zostało przeniesione do Belem w Ameryce Południowej po oblężeniu przez Maurów w 1769 roku. Mazagan dla twórców spektaklu staje się obrazem każdego domu, który budujemy tam, gdzie się zatrzymamy – choćby na krótki czas. Twórcy przedstawienia zapraszają widzów do udziału we wspólnej zabawie oraz eksperymencie (również kulinarnym).

6.10.2020 godz. 17.00 – SZTUKA BEZ BABCI | Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu

Nie ma babci. Zawsze była, a teraz jej nie ma. Gdzie jest? Dokąd poszła? Czy wróci? Na te pytania próbuje odpowiedzieć mała dziewczynka – Wnuczka Swojej Babci. Ludzie robią to od zawsze. Znikają. Są. A potem ich nie ma.

Twórcy spektaklu „Sztuka bez babci” zapraszają nas do czarno-białego świata nieco groteskowych opowieści. Przyprawiają historię Wnuczki szczyptą humoru, żebyśmy próbowali się nauczyć oswajać to, co nieuniknione. Mierzą się z pytaniami ostatecznymi w obecności dzieci. Nie udają, że tych pytań nie ma. Nie przekonują, że można od nich uciec. Nie twierdzą, że znaleźli jedyną prawdziwą odpowiedź. Za to pomagają choć trochę oswoić lęk, który towarzyszy nam wszystkim przez całe życie. Z nutką pustki, miłości, nadziei i czarnego humoru. Z wiarą, że można próbować znaleźć chociaż właściwe proporcje.

25.10.2020 godz. 19.00 – DZIĘKUJĘ ZA RÓŻĘ Bałtycki | Teatr Dramatyczny im. Juliusza Słowackiego

Mieszczańskie piekiełko w opowieści na granicy jawy i snu. Fabularnie rzecz dzieje się w latach 60. ubiegłego wieku w Londynie, jednak sceniczne, scenograficzne i interpretacyjne tropy prowadzą do świata „Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carolla. Oparty na sztuce mistrzyni prozy psychologicznej, Marii Kuncewiczowowej spektakl to historia o dojrzewaniu, seksualności, opresji.

Sztuka „Dziękuję za różę” wyszła spod pióra autorki „Cudzoziemki” w Wielkiej Brytanii w roku 1950. Została wystawiona tylko raz, w Londynie, sześć lat później. Dziś wraca na teatralne deski i okazuje się zaskakująco aktualna. Czy stając się dorosłym należy wyzbyć się dziecięcej wrażliwości? Jak funkcjonować, zachowując świeże spojrzenie i ciekawość świata, jednocześnie unikając skrzywdzenia i wykorzystania? Do czego obliguje nas wejście w role społeczne; bycie żoną, gospodynią, przyjaciółką?

Spektakle są prezentowane w ramach Programu TEATR POLSKA organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Celem TEATR POLSKA jest ułatwianie dostępu do najlepszych spektakli teatralnych polskich teatrów mieszkańcom miejscowości, w których nie działa teatr instytucjonalny. Popularyzuje on sztukę teatralną oraz działa na rzecz niwelowania barier ekonomicznych w dostępie do teatru, szczególnie w miejscowościach oddalonych od dużych ośrodków teatralnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj