Ostateczna decyzja o tym, czy przebieg Via Carpathii zostanie zatwierdzony przez Ełk czy po trasie S8, zapadnie w II kwartale 2023 roku. W tej chwili prowadzone są prace projektowe uwzględniające również wariant przebiegu drogi przez Raczki, Augustów i Korycin.
Przypomnijmy, że w grudniu 2020 r. na wniosek przewodniczących klubów Rady Miejskiej i Czesława Renkiewicza, prezydenta Suwałk radni Rady Miejskiej jednogłośnie przyjęli stanowisko w sprawie poparcia budowy drogi Via Carpatia (S-19) po trasie przebiegu DK Nr 8 i połączenia jej z Via Baltica (S-61) w miejscowości Raczki. Do Urzędu Miejskiego w Suwałkach właśnie dotarła odpowiedź na te wystąpienie.
Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w swoim piśmie informuje, że „w chwili obecnej trwają prace projektowe mające na celu opracowanie dokumentacji w zakresie Studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego (etap I) dla inwestycji polegającej na budowie drogi ekspresowej S16”.
W piśmie czytamy również, że „początkowo analizowano trzy warianty przebiegu drogi ekspresowej S16. Jednakże biorąc pod uwagę problemy napotkane w takcie prac projektowych, związane m.in. z przejściem przez Biebrzański Parki Narodowy, kolizję z zabytkiem architektury militarnej – Twierdzą Osowiec, a także bliskość linii kolejowej, włączono do dalszych analiz również wariant 4 przebiegający częściowo po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 Raczki – Augustów – Korycin”.
Jak podkreśla Tomasz Żuchowski „ostateczny wariant przebiegu drogi ekspresowej S16 zostanie wskazany w decyzji środowiskowych uwarunkowaniach […] Przewidywany termin uzyskania decyzji to II kwartał 2023 roku”. Roboty budowlane miałyby ruszyć w 2026 roku. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w swoim piśmie zastrzega również, że „na obecnym etapie prac przygotowawczych nie ma możliwości wskazania wariantu przebiegu drogi ekspresowej S16 Ełk – Knyszyn”.
– Trasa na linii Knyszyn, Grajewo, Ełki to trasa dłuższa o 30 km niż obecny ślad drogi krajowej nr 8. Jeżeli miałoby nią jechać 10 tysięcy pojazdów dziennie, to spalą one o 12 mln litrów paliwa więcej w ciągu roku i wyemitują w tym czasie więcej o 28 mln kg CO2 do atmosfery niż zrobiłyby to na DK8. Jeżeli chronimy środowisko, to również chrońmy atmosferę i powietrze. Uważam, że ze względów ekonomicznych i środowiskowych budowa drogi z Knyszyna przez Suchowolę i Augustów do Raczek jest bardziej uzasadniona – podsumowuje Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.
We wtorek, 19 stycznia interpelację w sprawie przebiegu Via Carpathii wystosował do ministra infrastruktury poseł Robert Tyszkiewicz.