„Droga śmierci”, czyli fragment trasy S8 między Augustowem a Białymstokiem, nie została włączona jako droga ekspresowa do Programu budowy dróg krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Suwalscy radni podczas XXXV sesji Rady Miejskiej w Suwałkach w dniu 2 września jednogłośnie podjęli stanowisko w tej sprawie, które zostanie wysłane do Ministerstwa Infrastruktury.

Udział w konsultacjach społecznych mogą wziąć wszyscy zainteresowani, dlatego o wsparcie inicjatywy umieszczenia trasy w Programie budowy dróg krajowych do 2030 r. – jako drogi ekspresowej – powinni zabiegać wszyscy. Z tą myślą wystąpił na sesji Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk, który zapowiedział, że w piątek, 3 września na stronie Urzędu Miejskiego zostanie umieszczony apel zachęcający do składania uwag do rządowych dokumentów. – Dołączę wzór stanowiska do wykorzystania, żeby nasza korespondencja była spójna – zaznaczył prezydent Suwałk.

– Chcemy zadbać o jak najlepsze warunki do rozwoju tej ziemi na dziesięciolecia. Staramy się, żeby nasz region był jak najlepiej skomunikowany z pozostałą częścią Polski, ze stolicą regionu, ze stolicą naszego kraju. Droga do Białegostoku jest bardzo ważna – tam jeździmy częściej niż do Warszawy, mamy więcej spraw do załatwienia – podkreślił Czesław Renkiewicz, przypominając jednocześnie, że najbardziej promowany wariant Via Carpatii ominie ziemię augustowską na korzyść Ełku. Samorządowcy, posłowie, przedsiębiorcy i radni z regionu podlaskiego nie po raz pierwszy wskazują, że takie rozwiązanie przyczyni się do wykluczenia komunikacyjnego północno-wschodniej Polski, jest też mniej korzystne ekonomicznie i środowiskowo. Prezydent Renkiewicz przed głosowaniem radnych przytoczył odpowiedź resortu infrastruktury na jedno z poprzednich pism w sprawie konieczności remontu drogi Augustów-Białystok, z której to odpowiedzi wynika, że forsowany wariant drogi przez okolice Ełku zwiększy dostępność obszaru warmińsko-mazurskiego i będzie stanowić znaczne ułatwienie dla transportu międzynarodowego w korytarzu Białoruś – Obwód Kaliningradzki i tereny nadbałtyckie.

Poniżej materiały GDDKiA dotyczące wariantów Via Carpatii, w tym kolizja z wybranymi formami ochrony przyrody – analiza świadcząca na korzyść wariantu 4 przebiegu drogi, a więc od węzła Raczki przez Augustów, Sztabin i Suchowolę:

Obecnie trwają konsultacje społeczne Programu budowy dróg krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). To ostatnia szansa, aby wariant budowy Via Carpatii śladem S8, a nie S16, został wzięty pod uwagę. Radni, samorządowcy i posłowie z podlaskiego apelują o lobbowanie na rzecz drogi krótszej o 40 km, którą do Białegostoku dojedziemy bezpieczniej i szybciej.

W sesji rady miejskiej wzięli dziś udział m. in.: radny Sejmiku województwa podlaskiego, Cezary Cieślukowski oraz posłowie Krzysztof Truskolaski i Jarosław Zieliński – członkowie podlaskiego zespołu parlamentarnego.

O konieczności działania suwalskich radnych nie trzeba było przekonywać. Kolejne już stanowisko w sprawie przebudowy drogi Augustów – Białystok i włączenia go do Projektu budowy dróg krajowych do 2030 roku radni przyjęli jednogłośnie.

Treść stanowiska poniżej:

1 KOMENTARZ

Leave a Reply