Podlaska Marka to jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych plebiscytów odbywających się na terenie regionu podlaskiego, organizowany nieprzerwanie od 2004 r. przez Marszałka Województwa Podlaskiego i niezmiennie cieszący się dużym zainteresowaniem regionalnych producentów i konsumentów. W tegorocznej edycji konkursu nagrodę w kategorii projekt 4.0 zdobyła spółka Malow za centrum badawczo-rozwojowe.
W ciągu kilkunastu lat o nagrodę rywalizowało łącznie kilkaset produktów, które do dzisiaj, dzięki obecności na rynku i swojej doskonałej jakości, przyczyniają się do promocji Podlaskiego w kraju i poza granicami Polski. Wśród laureatów znajdują się zarówno produkty dużych podlaskich przedsiębiorstw, takich jak np.: Mlekovita, Mlekpol, Pronar, ale również drobnych producentów, kultywujących tradycje dziedzictwa kulturowego regionu.
Podlaska Marka to przegląd nowych rozwiązań, trendów, smaków. To ranking układany przez mieszkańców Podlaskiego pokazujący, co w ostatnim czasie nas zachwycało i zaskakiwało. W tym roku Podlaska Marka będzie bardziej otwarta na głos producentów i mieszkańców regionu – na Twój głos. Każdy może zgłosić swojego kandydata do Podlaskiej Marki.
Laureatów wskazują – niezależnie od siebie – kapituła nagrody, składająca się m.in. ze specjalistów ds. jakości, gospodarki, marketingu, turystyki (wyłaniająca siedmiu nagrodzonych) oraz internauci, wybierający jednego zwycięzcę.
Nagrodzeni w poszczególnych kategoriach:
Produkt spożywczy: Wyroby rolno-spożywcze wytwarzane na terenie województwa podlaskiego, ogólnodostępne, cieszące się uznaniem konsumentów, posiadające nieprzeciętne cechy jakościowe. Nagrodzona Augustowska Miodosytnia.
Produkt użytkowy: Wyroby materialne, wytwarzane na terenie województwa podlaskiego, dostępne dla ogółu nabywców, cechują się oryginalnymi rozwiązaniami, wpływają na kreowanie pozytywnego wizerunku regionie.
Inwestycja: Obiekty infrastrukturalne, budynki i budowle, oddane do użytku najpóźniej 31 grudnia 2020 roku. Obiekty innowacyjne, inspirowane dziedzictwem kulturowym regionu, wykorzystujące technologie przyjazne środowisku oraz wpływające na rozwój przedsiębiorczości. Nagroda Urząd Miejski w Łomży za Miejskie Centrum Przesiadkowo-Komunikacyjne.
Odkrycie: Przedmioty lub usługi powstałe nie wcześniej niż 24 miesiące przed 1 stycznia 2021 roku. Produkty wyprodukowane w oparciu o innowacyjne rozwiązanie umożliwiające powstanie nowego produktu bądź istotne udoskonalenie produktu już istniejącego. Nagroda Pronar za ośrodek szkolenia lotniczego.
Wydarzenie: Przedsięwzięcia zrealizowane w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 roku.W sposób szczególny premiowane będą przedsięwzięcia cykliczne, których charakter wpisuje się w wizerunek marki Województwa Podlaskiego. Nagroda PKO Białystok Półmaraton.
Kultura: Dzieła, instytucje, wydarzenia lub inicjatywy, które: 1) zostały zrealizowane nie później niż 31 grudnia 2020 roku (dzieła, wydarzenia lub inicjatywy), 2) rozpoczęły działalność nie później niż 31 grudnia 2020 roku (instytucje). Nagroda Teatr Wierszalin.
Społeczeństwo: Instytucje, organizacje społeczne lub ich inicjatywy, które wychodzą naprzeciw istotnym problemom społecznym, zrealizowane nie później niż 31 grudnia 2020 roku. Nagroda Grupa Ratownicza Nadzieja.
Biznes: Przedsiębiorstwa, które kierują się zasadą społecznej odpowiedzialności biznesu m.in. sprzyjają pracownikom i ich rodzinom, służą lokalnej społeczności i mają charakter proekologiczny. Nagroda TenderHut S.A.
Projekt 4.0: Przedsięwzięcia i projekty, które powstały lub wdrażane są na ternie województwa podlaskiego, realizują założenia Przemysłu 4.0 tj. integrują ludzi oraz sterowane cyfrowo maszyny z internetem i technologiami informacyjnymi. Nagroda spółka Malow za centrum badawczo-rozwojowe. Nagrodę odebrali – prezes spółki Roman Kaleta i Karol Sawicki, dyrektor centrum badawoczo-rozwojowego.
W plebiscycie Podlaskiej Marki Konsumentów, w którym głosują internauci, zwyciężył Białostocki Klub Kibiców Niepełnosprawnych.
Tytuł Ambasadora Podlaskiej Gospodarki otrzymała Podlaska Branża Turystyczna – również Suwalska Organizacja Turystyczna.
Z kolei Honorowym Ambasadorem Województwa Podlaskiego została mianowana Izba Przemysłowo-Handlowa w Białymstoku.