Zmodernizowane przystanki Płociczno koło Suwałk, Balinka i Augustów Port znacząco poprawiają dostępność kolei dla podróżnych na linii Sokółka – Suwałki. Dzięki nowym, bardziej komfortowym peronom, podróżowanie stało się jeszcze przyjemniejsze. Te inwestycje mają na celu zmniejszenie wykluczenia komunikacyjnego województwa podlaskiego i są realizowane w ramach Rządowego Programu Budowy i Modernizacji Przystanków Kolejowych na lata 2021–2025.
Zmodernizowane perony na przystankach Płociczno koło Suwałk, Balinka oraz Augustów Port pozwalają na wygodniejsze codzienne dojazdy oraz ułatwiają podróże w kierunku Suwałk, Sokółki i Białegostoku. Nowe platformy, o długości 120 metrów i wysokości 76 centymetrów, zapewniają sprawniejsze wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Dodatkowo, osoby o ograniczonej mobilności mogą teraz swobodnie podróżować, dzięki specjalnym pochylniom wyposażonym w ścieżki naprowadzające oraz antypoślizgową nawierzchnię. Na peronach znajdują się wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz dostępne jest czytelne oznakowanie. W godzinach wieczornych ekologiczne oświetlenie LED zapewnia odpowiednią orientację i bezpieczeństwo, a podróżujący koleją i rowerem mają dostęp do stojaków na rowery. Łączny koszt modernizacji przystanków Płociczno koło Suwałk, Balinka i Augustów Port wyniósł 3,7 miliona złotych.
O inwestycjach mówi Tomasz Lewandrowski, zastępca dyrektora Biura Standaryzacji i Utrzymania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:
Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:
W ramach Programu Przystankowego dla województwa podlaskiego planowanych jest łącznie piętnaście budów lub modernizacji przystanków. Spółka PLK S.A. ogłosiła przetarg na prace w trzech ostatnich lokalizacjach: Kamienna Nowa na trasie Sokółka – Suwałki oraz Podbiele i Repczyce Zalew (nowy przystanek) na trasie Białystok – Czeremcha. Prace te są zaplanowane na przyszły rok.
Program Przystankowy przyczynia się do ułatwienia podróży. Na trasie Sokółka – Suwałki, podróżni korzystają już z zmodernizowanych peronów na ośmiu przystankach. Rozpoczęły się także przygotowania do prac modernizacyjnych w Dąbrowie Białostockiej. Na trasie Białystok – Czeremcha, podróżni korzystają z peronów w Kleszczelach i Suchowolcach od ubiegłego roku. Dodatkowo, dwa nowe przystanki, w Gregorowcach i nad zalewem w Repczycach, zwiększą dostępność kolei i stworzą nowe możliwości podróżowania. W czterech lokalizacjach województwa podlaskiego, podczas modernizacji przystanków, zostaną również zainstalowane dodatkowe urządzenia na przejazdach kolejowo-drogowych, co zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Rządowy Program Budowy i Modernizacji Przystanków Kolejowych na lata 2021–2025 ma na celu ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego oraz umożliwienie pasażerom dostępu do kolejowej komunikacji na poziomie wojewódzkim i międzywojewódzkim. Na ten cel przeznaczono 1 miliard złotych, które zostaną wykorzystane m.in. na budowę lub modernizację przystanków kolejowych. W sumie uwzględniono 314 lokalizacji na terenie całej Polski, w tym 207 na liście podstawowej oraz 107 na liście rezerwowej.
Fot. Niebywałe Suwałki