Lokalni przedsiębiorcy oraz ich pracownicy mogą odczuć skutki wzrostu stawek podatków w nadchodzącym roku. Według najnowszych informacji, Rada Miasta podjęła decyzję o podniesieniu stawek podatku od nieruchomości oraz od środków transportowych o 10%. To zapowiedziane zwiększenie opłat obciąży finanse lokalnych firm, które już zmagają się z trudnościami związanymi z sytuacją rynkową.
Decyzja o podwyższeniu stawek podatków została podjęta przez Radę Miejską w poniedziałek, 6 listopada. Ta zmiana może być szczególnie dotkliwa dla przedsiębiorców działających na lokalnym rynku, którzy już zmagają się z chwiejnymi stopami procentowymi, wysoką inflacją i zapowiedzianą przez rząd PiS jeszcze przed wyborami podwyżką płacy minimalnej.
Wzrost cen towarów i usług wpływa na rosnące wydatki samorządów, również samorządu suwalskiego. Podnoszenie stawek podatków jest jednym z narzędzi, które pozwalają im na zabezpieczenie dochodów budżetowych. W sytuacji, gdy obsługa długu pochłania 17 mln złotych, a na podwyżki dla osób zarabiających najniższą krajową w instytucjach miejskich brakuje brakuje podobnej kwoty, decyzja radnych wydaje się być jedynym rozwiązaniem – przynajmniej zdaniem zwolenników tej decyzji. Jak przypomniał Roman Rynkowski, zastępca prezydenta Suwałk – wzrost wynagrodzeń realizowany jest z wydatków bieżących, na które suwalski samorząd zaciągnął kredyt. To pokłosie polityki finansowej nowego Polskiego Ładu, przed którą ostrzegali analitycy i ekonomiści. – Samorządy duszą się od dwóch lat – dodał R. Rynkowski, odpowiadając jednocześnie na zarzut zbyt odważnych inwestycji przypomnieniem, że 2 lata temu obsługa długu kosztowała 2 mln złotych, a nie jak obecnie 17 mln złotych. – Czy można to było przewidzieć 5-6 lat temu? Na pewno nie – przekonywał.
Nie zmienia to faktu, że obawy przedsiębiorców dotyczące wpływu na ich działalność i zatrudnienie są uzasadnione. Zwiększenie obciążeń podatkowych może skutkować koniecznością podniesienia cen usług lub produktów, co z kolei może wpłynąć na lokalnych konsumentów i pracowników. Pracownicy już teraz mogą się spodziewać, że wraz ze wzrostem kosztów zatrudnienia mogą nadejść zwolnienia, oby nie zbiorowe.
Dla lokalnych przedsiębiorców, którzy muszą radzić sobie z konkurencją i zmieniającymi się warunkami rynkowymi, podwyżki podatków stanowią dodatkowe wyzwanie.
Symulacja (wg danych Urzędu Miejskiego w Suwałkach):
Według szacunków samorządu w przypadku rodziny posiadającej dom o powierzchni 120 m kw. i działkę o pow. 500 m kw. podatek wzrośnie o 41 zł w skali roku.
Z kolei za mieszkanie o pow. 50 m kw. przyjdzie jego właścicielowi lub właścicielce zapłacić o 6 zł więcej.
W przypadku firmy, która wykorzystuje budynek o pow. 50 m kw. z gruntem o pow. 100 m kw. wzrost wyniesie już 150 zł.
Podwyższenie stawek podatku od nieruchomości oznacza, że Miasto Suwałki może spodziewać się wzrostu potencjalnych dochodów z tego o około 5 mln zł w 2024 roku. Gdyby został wprowadzony wzrost o 15% (a taki zakładano na początku – dzięki interwencji radnych do tego nie doszło), w kasie miasta znalazłoby się o ok. 11 mln złotych więcej.
Nr. | Rodzaj Nieruchomości | Stawki obowiązujące w 2023 r. (w zł) | Maksymalne stawki Ministerstwa Finansów na 2023 r. (w zł) | Proponowane stawki na 2024 r. w Miastach Suwałki (w zł) | Wzrost stawek maksymalnych w stosunku do roku 2023 (%) | Wzrost stawek proponowanych w 2024 r. w stosunku do stawek z 2023 r. (%) |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków, od 1 m2 powierzchni | 1,16 | 1,23 | 1,34 | 15,52% | 10,81% |
2. | Grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych, od 1ha powierzchni | 5,52 | 5,79 | 6,08 | 6,66% | 10,14% |
3. | Grunty pozostałe, w tym zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego, od 1m2 powierzchni | 0,51 | 0,61 | 0,57 | 0,71% | 11,76% |
4. | Grunty niezabudowane objęte obszarem rewitalizacji i położone na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę handlowo-usługową albo zabudowę przemysłową w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, od 1m2 powierzchni | 3,50 | 3,81 | 3,85 | 4,39% | 10,00% |
5. | Budynki lub ich części mieszkalne, od 1m2 powierzchni użytkowej | 0,90 | 1,00 | 0,99 | 1,15% | 10,00% |
6. | Budynki lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynki mieszkalne lub ich części zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, od 1m2 powierzchni użytkowej | 27,57 | 28,78 | 30,33 | 33,10% | 10,01% |
7. | Budynki lub ich części zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym, od 1m2 powierzchni użytkowej | 13,13 | 13,47 | 14,45 | 15,50% | 10,05% |
8. | Budynki lub ich części związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń, od 1m2 powierzchni użytkowej | 5,77 | 5,87 | 6,35 | 6,76% | 10,05% |
9. | Budynki lub ich części pozostałe, w tym zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego, od 1m2 powierzchni | 9,35 | 9,71 | 10,29 | 11,17% | 10,05% |
Podwyższenie stawek podatku od pojazdów na rok 2024 również osiągnie poziom około 10%. W rezultacie tej podwyżki Miasto Suwałki może spodziewać się wzrostu potencjalnych dochodów z tytułu tego podatku o około 428 tysięcy złotych w porównaniu do roku 2023.