Reklama

ZUS chwali się działaniami proeko

Data:

- Reklama -

Już około 1 mld złotych oszczędności dla budżetu państwa dało przeniesienie do ZUS obsługi świadczeń dla rodzin. Wprowadzenie elektronicznych wniosków ograniczyło również zanieczyszczenie środowiska. Rodzice i opiekunowie nie musieli drukować ok. 120 ton tradycyjnych papierowych wniosków.

Obecnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych obsługuje programy dla rodzin: 800 plus, Dobry Start, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, dofinansowanie żłobkowe, a od października – Aktywny Rodzic. Klienci składają wnioski o świadczenia tylko drogą elektroniczną, co nie tylko przyśpiesza ich obsługę, ale także jest tańsze dla państwa.

„Od początku 2022 roku realne oszczędności dla budżetu państwa wynikające z automatyzacji procesu obsługi wniosków przekroczyły już 1 mld zł. Z naszych szacunków wynika, że w przypadku  świadczenia 300 plus koszt obsługi jednego wniosku spadł z 10 zł do 30 gr.” – mówi Mariusz Jedynak, wiceprezes ZUS. „W przypadku programu 500 plus roczny koszt obsługi jednego wniosku spadł z 51 zł do 6 zł. Oznacza to, że w kilkuletniej perspektywie planowane oszczędną sięgają kilku miliardów złotych” – dodaje wiceprezes.

Zwraca uwagę, że przeniesienie obsługi wniosków ograniczyło zanieczyszczenie środowiska. „Szacujemy, że dzięki elektronizacji niepotrzebne było drukowanie około 120 ton papierowych wniosków. Z każdym miesiącem oszczędności będą większe” – podkreśla Jedynak.

„Elektronizację procesu wnioskowania chwalą również rodzice i opiekunowie. Wniosek np. o 300-złotowe dofinansowanie do wyprawki szkolnej mogą oni złożyć w dowolnej chwili. Obserwujemy, że niektórzy rodzice decydują się na taki krok np. około północy, bo wtedy mają na to czas. Nowoczesne narzędzia dają ogromne możliwości. Pozwalają na to, że w niektórych sprawach ZUS jest dostępny przez całą dobę” – wskazuje wiceprezes.

Wnioski o świadczenia rodzinne można składać wyłącznie elektronicznie przez portal Emp@tia, bankowość elektroniczną, Platformę Usług Elektronicznych ZUS (eZUS), a także za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji mobilnej mZUS. W platformie ZUS oraz aplikacji mZUS można również sprawdzić szczegóły złożonych wniosków, informacje o przyznaniu świadczeń, terminy ich wypłat i wysokość. Gdy rozpatrzenie wniosku wymaga dodatkowych wyjaśnień od rodziców, to ZUS kontaktuje się z nimi także za pomocą PUE. To przyspiesza obsługę spraw i dodatkowo ogranicza zużycie papieru.

1 KOMENTARZ

  1. Rozumiem, że elektroniczna obsługa tych świadczeń jest możliwa wyłącznie przez ZUS? Wcześniej nie można było tego wdrożyć? ZUS nie musi drukować tych wniosków? Czemu inni w takim razie wcześniej musieli? I niezmiernie ciekaw jestem jaki koszt jest utrzymania tej sztucznej inteligencji, która zajmuje się rozpatrywaniem tychże spraw?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Wszystko o tzw. rencie wdowiej – eksperci ZUS-u udzielają porad telefonicznych

Renta wdowia to nowe świadczenie dla wdów i wdowców,...

O wakacje składkowe wnioskowało już 333 tys. przedsiębiorców

Od 1 do 12 listopada przedsiębiorcy w całym kraju...

Wypłaty świadczenia wspierającego przekroczyły 1,2 mld zł, w Podlaskiem – 52,7 mln zł

Świadczenie wspierające funkcjonuje już 10 miesięcy. Można o nie...

Studenci pobierający rentę rodzinną muszą pamiętać o zaświadczeniu

Studenci, którzy pobierają rentę rodzinną z ZUS-u, muszą pamiętać,...