Reklama
- Reklama -

Co podać? Eko, proszę! Polacy oczekują ekologicznych dań w restauracyjnym menu

– Specjalność dnia? Danie z certyfikowanych produktów ekologicznych. Taka odpowiedź może coraz częściej padać przy restauracyjnych stolikach. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej (PIŻE) w ramach kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2”, Polacy oczekują, że w karcie dań znajdą potrawy przygotowane z produktów BIO: aż 71% respondentów chciałoby, aby restauracje i inne punkty gastronomiczne serwowały dania ekologiczne.

Analizy rynku usług gastronomicznych wskazują, że ponad połowa (57%) Polaków przynajmniej raz w roku odwiedza bary, restauracje, pizzerie czy inne lokale1, a 22% zamawia jedzenie z dowozem przynajmniej raz w tygodniu2. Nie do pominięcia jest również potencjał turystyczny Polski. Jedną z potrzeb generowanych przez podróżujących jest dążenie do zaspokojenia głodu. Według danych GUS w 2024 r. po naszym kraju podróżowało ponad 38 mln osób, w tym ponad 7 mln gości z zagranicy3.
To ogromna grupa, której wybory mogą mieć wpływ na ofertę restauracji. Badanie PIŻE dowodzi, że klienci chcą cieszyć się nie tylko smakiem i wyglądem potraw, ale mają też oczekiwania związane z ich składem i pochodzeniem surowców.

Eko na talerzu? Polacy są gotowi zapłacić więcej

Wśród ekologicznych produktów używanych w restauracyjnych kuchniach znaleźć mogą się m.in. mleko i jego przetwory, mąki z upraw ekologicznych, makarony i kasze BIO, jaja od kur z chowu zapewniającego dobrostan zwierząt, świeże warzywa i owoce czy ryby z akwakultury ekologicznej. Gwarancję ekologicznego pochodzenia daje certyfikat. Aby go uzyskać, producenci ekologiczni muszą spełnić szereg wymogów. W praktyce oznacza to, że wytworzenie żywności nie może naruszyć równowagi w przyrodzie, musi ona powstać bez użycia pestycydów, nawozów sztucznych, nie może zawierać GMO ani syntetycznych dodatków. Zachowanie tych kryteriów postrzegane jest jako wartość, za którą wielu konsumentów jest skłonnych dopłacić.
Według badania zrealizowanego na zlecenie PIŻE, 44% klientów byłoby gotowych zapłacić więcej za dania przygotowane z certyfikowanych składników, o ile koszt nie przekroczy 10% ceny. Co piąty badany zaakceptowałby podwyżkę nawet do 25%. Tylko jedna piąta uczestników badania wyklucza możliwość poniesienia dodatkowego kosztu.

Świat wokół nas zmienia się dynamicznie. Na szczęście obok problemów, takich jak zanieczyszczenie środowiska, obserwujemy też pozytywne trendy, w tym wzrost świadomości żywieniowej. Konsumenci coraz częściej chcą mieć dostęp do ekologicznej żywności także poza domem – w restauracjach, barach czy hotelach. Jak pokazuje nasze badanie, dla 32% osób to realna potrzeba, choć 33% wskazuje, że może być to trudne do wdrożenia w całym kraju. Jest więc to i szansa, i wyzwanie dla tych placówek.

– mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

Oznaczenie ekologiczne w menu ma znaczenie

82% respondentów uważa, że dania z produktów ekologicznych powinny być jednoznacznie oznaczone w menu, np. przez symbol Euroliścia. Dla ponad połowy badanych (53%) takie oznaczenie miałoby wpływ na ich wybór, a 13% uznało je za kluczowe przy wyborze potrawy.

Czytelny komunikat dla konsumentów, którzy wciąż uczą się poszukiwania i rozpoznawania żywności ekologicznej na rynku, a także odróżnienia jej od produktów, które tylko „udają” eko, jest niemal tak samo istotny, jak sam skład potrawy.

– mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

Gastronomia z potencjałem wpływu na rozwój rynku eko

„Zielone” smaki w restauracyjnym menu to nie tylko odpowiedź na potrzeby konsumentów, ale także szansa na obustronne korzyści: dla lokali gastronomicznych na wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku i przyciągnięcie gości oraz dla producentów ekologicznych na pozyskanie stałych odbiorców.

Restauracja, która wprowadzi ekologiczne dania, może stać się niejako ambasadorem żywności BIO, przyczyniając się do jej popularyzacji. Klient, który spróbuje potrawy ze składników organicznych, często zaczyna szukać podobnych produktów także po powrocie do domu. To sposób na realne budowanie popytu.

– mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

Menu z ekologicznym rodowodem przestaje być ekstrawagancją, stając się sposobem na stworzenie relacji ze świadomym konsumentem.

[1: https://forsal.pl/finanse/finanse-osobiste/artykuly/9079923,polacy-w-restauracji-jaki-odsetek-obywateli-w-ogole-z-nich-nie-korzys.html#google_vignette ]

[2: https://poradnikrestauratora.pl/artykuly/35202/ ]

[3: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/wykorzystanie-turystycznych-obiektow-noclegowych-w-2024-r-,18,3.html ]

Najnowsze artykuły

Czy przeszczep włosów to dobre rozwiązanie?

Utrata włosów to zjawisko, które - według szacunków klinik...

Czy bajki mogą nam zaszkodzić? O roli opowieści w naszym życiu

Od najmłodszych lat dorastamy w świecie bajek. Zanim dziecko skończy 10...

Kolejna edycja Biegu Przyjaciół Wigierskiego Parku Narodowego zakończona

W sobotę, 12 lipca odbyła się kolejna edycja Biegu...

Obfite opady deszczu spowodowały znaczne szkody

W poniedziałek, 14 lipca 2025 roku, nad Suwałkami przeszła...

Zdjęcia z obozu Stalag IF Sudauen, Kinogranie w Augustowie, klimatyczne koncerty w Wigrach – co jeszcze w tym tygodniu?

Do końca miesiąca w dawnym kinie "Bałtyk" Krzysztof Kowalewski,...

Plakaty Mirosława Łakomskiego w Rozmarino

Do końca lipca w suwalskim Rozmarino można oglądać wyjątkową...
Reklama

Pozostałe artykuły

Czy bajki mogą nam zaszkodzić? O roli opowieści w naszym życiu

Od najmłodszych lat dorastamy w świecie bajek. Zanim dziecko skończy 10 lat, wysłuchuje ich średnie przez 4000 godzin – to więcej niż spędza na lekcjach matematyki...

Mieszkańcy regionu wschodniego wylogowują się na urlop – aż 68% ogranicza korzystanie z social mediów w czasie wakacji – pokazuje badanie OBTK

Z badania zrealizowanego na zlecenie agencji On Board Think Kong wynika, że większość Polaków deklaruje ograniczenie korzystania z mediów społecznościowych i internetu w czasie...

Recenzja: Deska SUP Thunder Cyber 320 cm – lekka, stabilna i wygodna nawet przy wietrze

Deska SUP Thunder Cyber o długości 320 cm to świetny wybór dla osób szukających lekkiego, ale stabilnego modelu do rekreacyjnego pływania - szczególnie na...