Drugie oblicze szkoły w cyklu „Bączek książkowy”

Oprócz funkcji edukacyjnych – zdobywania wiedzy – szkoła ma też drugie oblicze, które uczniowie akceptują i lubią najbardziej.

Autor: ADA

Idąc śladem „Niezbędnika nastolatka – Jak wytrzymać w szkole i nie zwariować” autorstwa Anieli Cholewińskiej – Szkolik, dowiemy się, że szkoła to również doskonałe miejsce spotkań z przyjaciółmi i znajomymi. Lekcje nie są najlepszym czasem na rozmowy, ale przerwy należą już tylko do uczniów. Warto o tym przypomnieć naszym dzieciom i poradzić, jak mądrze gospodarować tym czasem.

Na początku roku szkolnego nauczyciele chętnie inicjują różne aktywności dzieci związane z wakacjami w postaci: wypowiedzi, prac pisemnych, wystawek plastycznych. Proponuję pomóc, szczególnie młodszym dzieciom, lepiej przygotować się do tych wakacyjnych prezentacji poprzez zgromadzenie materiału dydaktycznego – zdjęć, wycinków z gazet, rysunków, przewodników, ciekawych okazów przyrodniczych, zielników, albumów, książek „dotykowych w koszulkach”, własnoręcznie wykonanych. Wcześniejsze zadanie naszemu dziecku kilku pytań typu: Gdzie byłeś/aś podczas wakacji?; Jaką przygodę przeżyłeś/aś?; Jaką odkryłeś/aś tajemnicę?; Co ciekawego przeczytałeś/aś?; Co poleciłbyś/abyś zobaczyć kolegom/koleżankom z klasy? – pozwoli dorosłym zorientować się w umiejętnościach językowych naszej pociechy. Nierzadko wypowiedzi młodszych dzieci ograniczają się do kilku słów: hotel, basen, morze, plaża – bez podania nazwy miejscowości, egzotycznego kraju… A przecież wszystkie miejsca mają swój urok, historię, zabytki, legendy, tajemnice. Z doświadczenia wiem, że warto przenieść ten zwyczaj relacjonowania wakacji, ferii, weekendów na grunt towarzyski, koleżeński. Mobilizuje to dorosłych do podejmowania rodzinnych, wspólnych wyjazdów, zakupu książek popularno-naukowych i interesujących powieści. Przekażmy informacje naszym dzieciom.

Szkoła to miejsce spotkań ciekawych ludzi (na podst. „Niezbędnika nastolatka”). To tutaj zawiązują się przyjaźnie – nawet na całe życie, tutaj dziecko poznaje ludzi o różnych pasjach, z którymi może dzielić się swoimi poglądami, tutaj niejednokrotnie zakochuje się po raz pierwszy. Nawet nauczyciele dostarczają wielu emocji, które na lata pozostają w pamięci.

Szkoła oferuje zorganizowane wyjścia do kina, teatru, galerii, na ciekawe wystawy, wydarzenia. To z klasą dziecko pojedzie na niezapomnianą wycieczkę, spędzi szalone dni na zielonej szkole, Nie warto tego przegapić.

Tutaj dziecko może rozwijać swoje talenty i zainteresowania. Może uczęszczać na koła: przyrodnicze, teatralne, dziennikarskie, fotograficzne, plastyczne, muzyczne, językowe. Może uprawiać sport – pływać, grać w piłkę, tenisa stołowego, siatkówkę, itp. A jeśli lubi pomagać, a nie ma pomysłu, jak się do tego zabrać, na pewno podpowiedzi poszuka u opiekuna szkolnego wolontariatu.

W szkole dziecko ma szanse bawić się na niezapomnianych dyskotekach. W czym tkwi ich wyjątkowość? W tym, że niezbyt lubiana przestrzeń, kojarząca się z wysiłkiem i stresem nagle przeistacza się w szalone miejsce rozrywki, w którym nie obowiązują sztywne reguły. Można tańczyć, krzyczeć, śpiewać, a nawet zrobić sobie makijaż i zaskoczyć wszystkich swoim oryginalnym strojem.

W szkole jest wiele konkursów, w których dziecko może sprawdzić się na różnych poziomach umiejętności, organizacji i zasięgu. Gdyby nie chodziło do szkoły, o wielu konkursach wcale by nie wiedziało, nie mogłoby zostać finalistą lub laureatem któregoś z nich. Kto by się wówczas dowiedział, że w młodym ciele drzemie potencjał mistrza pięknego czytania, ale również doskonałego pływaka?

W szkole można wykazać się też przeróżnymi umiejętnościami – kulinarnymi, krawieckimi, organizacyjnymi, czy informatycznymi, etc. Nareszcie, dziecko będzie miało możliwość pokazania, do potrafi i w czym jest dobre.

Kilka słów o nowych technologiach, Niezbędnik nastolatka – Jak wytrzymać w szkole i nie zwariować (fragment) 

Dla Ciebie komputer, telefon, Internet nie kryją w sobie wielu tajemnic. Warto jednak wiedzieć, że w korzystaniu z nich obowiązują pewne zasady i należy ich przestrzegać.

Telefon. Dziś nie wyobrażamy sobie bez niego życia, jednak czasami powinniśmy o nim zapomnieć. Lekcja to nie jest odpowiedni czas na wysyłanie SMS-ów, granie, ustawianie nowych dzwonków. Pamiętaj, żeby przed lekcją wyłączyć telefon albo go wyciszyć. Najlepiej też schować telefon, aby Cię nie kusił. Korzystanie z telefonu, kiedy nauczyciel prowadzi lekcję, to wyraz braku szacunku dla jego pracy i wysiłku kolegów, dlatego bądź kulturalny i na 45 minut zapomnij o swojej komórce.

Jeśli nauczyciele w Twojej szkole udostępniają numery swoich telefonów, pamiętaj, żeby korzystać z nich tylko w pilnych i ważnych sprawach.

Nie zapominaj, że robienie komuś zdjęć bez jego zgody to już cyberprzemoc!

Internet. Nigdy nie kopiuj prac z Internetu i nie podpisuj się pod nimi swoim nazwiskiem. Zawsze podawaj źródło, z jakiego korzystasz, wykonując np. zadanie z jakiegoś przedmiotu. Zamieść też dokładny link, który pozwoli nauczycielowi sprawdzić wiarygodność Twojej pracy. Jeśli pracowałeś samodzielnie, a Internet pomógł Ci w wykonaniu zadania, nie masz się czego obawiać.

Nie nawiązuj kontaktów z nieznajomymi. Skąd wiesz, kto tak naprawdę ukrywa się pod intrygującym nickiem? Kontakty nawiązuj z rzeczywistymi ludźmi – ich przynajmniej możesz zobaczyć.

Zachowaj swoją prywatność. Nie podawaj w Internecie swoich danych osobowych, nie rozpisuj się o swojej rodzinie, domu, najlepiej nie umieszczaj swoich zdjęć. Nigdy nie wiesz, kto i w jakim celu może wykorzystać te informacje.

Nigdy nie umieszczaj cudzych zdjęć w Internecie! Czasem zupełnie nieświadomie możesz kogoś bardzo mocno skrzywdzić.
Jesteś szczęściarzem, jeśli nauczyciele w Twojej szkole często korzystają z nowych technologii. Zdążyłeś już zauważyć, jak ciekawa może być lekcja z wykorzystaniem tablicy multimedialnej, projektora i rzutnika. Bierz aktywny udział w zajęciach! To zachęci Twojego nauczyciela do częstszego przygotowywania takich lekcji.

A zatem życzenia miłych powrotów do szkół, spotkań z rówieśnikami, kolegami i koleżankami, ciekawych rozmów o wakacjach, filmach, książkach, wydarzeniach kulturalnych, słońcu słowem malowanym…

zachod_sloncaSłońce, Czesław Miłosz (w tym roku przypada 10. rocznica śmierci noblisty)

Barwy ze słońca są. A ono nie ma
Żadnej barwy, bo ma wszystkie.
I cała ziemia jest niby poemat,
A słońce nad nią przedstawia artystę.

Kto chce malować świat w barwnej postaci,
Niechaj nie patrzy nigdy prosto w słońce.
Bo pamięć rzeczy, które widział, straci,
Łzy tylko w oczach zostaną piekące.

Niechaj przyklęknie, twarz ku trawie schyli
I patrzy w promień od ziemi odbity.
Tam znajdzie wszystko, cośmy porzucili:
Gwiazdy i róże, i zmierzchy, i świty.

Warszawa, 1943

  • Książka zauważona

Mazurek Dąbrowskiego. Nasz hymn narodowy
Autor: Małgorzata Strzałkowska
Wydawnictwo Bajka. Maj 2014
Kategoria dla dzieci i młodzieży. Okładka twarda, nośnik – druk

Dzięki podziałowi na dwie części: Co każdy Polak o hymnie wiedzieć powinien oraz Dla wnikliwych, sięgnąć po nią może czytelnik w każdym wieku.

Pierwotnie Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, napisana przez Józefa Wybickiego. Polska pieśń patriotyczna z 1797 roku, do 26 lutego 1927 roku oficjalny hymn państwowy Rzeczypospolitej Polskiej. Autor melodii opartej na motywach ludowego mazurka jest nieznany.

Zróbmy z dzieckiem powtórkę z historii (analizę tekstu mazurka, np. wg Wikipedia.org lub www.mazurekdabrowskiego.pl). Pierwsza zwrotka nazwiązuje do ostatniego rozbioru Polski. Po klęsce insurekcji kościuszkowskiej w 1795 roku terytorium Rzeczypospolitej zostało całkowicie rozdzielone pomiędzy Rosję, Prusy i Austrię. Zwrotka wyraża zatem patriotyzm i wiarę w odzyskanie niepodległości itd.

Do książki dołączona jest płyta CD z unikatowymi nagraniami hymnu, m.in. wykonaniem według zapisu z 1800 r., gdy pieśń miała nieco inne niż obecnie słowa i melodię. Jak napisał w przedmowie prof. Jan Żaryn, książka jest darem dla wszystkich, którzy kochają Polskę.

dzieci44Dzieci 44. Wspomnienia dzieci powstańczej Warszawy (MOBI)

Autor: Jerzy Mirecki. Wydawnictwo Bellona. Sierpień 2014. Kategoria Ebooki – historia.

Książka jest owocem długoletniego trudu, jaki włożył w zebranie, opracowanie i udostępnienie czytelnikom relacji dzieci, które uczestniczyły w Powstaniu Warszawskim bądź tylko patrzyły oczami dziecka na obraz tragedii walczącej, płonącej i burzonej Warszawy. Zbiór relacji zawiera nie tylko wspomnienia ówczesnych dzieci Warszawy, ale też relacje o dzieciach – tak jak je zapamiętali dorośli żołnierze Powstania.

Publikacja zawiera kilkadziesiąt relacji, złożonych autorowi przez osoby, które przeżyły Powstanie, rozsiane dziś po całym świecie. Intencją autora było ocalenie tych wspomnień od zagłady i udostępnienie ich innym „powstańczym dzieciom”, jak również dzieciom tych dzieci, ich synom, córkom i wnukom.

tajemnica-drewnianej-sowy_54867Tajemnica drewnianej sowy
Autor: Magdalena Lewańska
Ilustrator: Ewa Gaj
Wiek: 8 – 12 lat
Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR
ul. Przy Bażantarni 11
02-793 Warszawa
tel. (22) 544 59 00, 544 59 01
stentor@stentor.com.pl

To miały być kolejne nudne wakacje z rodzicami – banalne wczasy…

Uważam, że jest to doskonała inspiracja do rozmów o historii, moralności, wyborach między dobrem i złem, do podejmowania wspólnych zabaw w odkrywanie tajemnic historii miejsc, w których przebywamy.

arka_czasuArka czasu, czyli wielka ucieczka Rafała od kiedyś przez wtedy do teraz i wstecz
Autor: Marcin Szczygielski
Ilustrator: Daniel de Latour
Wiek: 10 +
Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR
ul. Przy Bażantarni 11
02-793 Warszawa
tel. (22) 544 59 00, 544 59 01
stentor@stentor.com.pl

Książka nagrodzona Grand Prix w III Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren na współczesną książkę dla dzieci i młodzieży. Wyróżniona w literackim konkursie Polskiej Sekcji IBBY Książka Roku 2013. Książka wpisana na Listę Skarbów Muzeum Książki Dziecięcej.

Historię Rafała czyta się jednym tchem. Autor tak prowadzi narrację, że nawet nie wiadomo kiedy czytelnik przenosi się na ulice okupowanej Warszawy. Ale „Arka czasu” to przede wszystkim opowieść o tym, co w życiu najważniejsze… o miłości, braterstwie, oddaniu, uczciwości i nadziei, która nie umiera nawet w tragicznych czasach. Lektura obowiązkowa. Szczególnie dla tych, którzy cenią sobie sobie wspólne czytanie z dziećmi. Krzysztof  Ziemiec

Marcin Szczygielski – pisarz, dziennikarz i grafik. Jest autorem książek i sztuk teatralnych skierowanych do dorosłych odbiorców (m.in. PL-BOY, Les Farfocles, Berek, Bierki), ale od niedawna pisze także znakomite powieści dla młodszych czytelników, które cieszą się dużym uznaniem. Pierwsza z nich, Omega, została ogłoszona „Książką Roku 2010” w literackim konkursie Polskiej Sekcji IBBY oraz zdobyła wiele nagród i wyróżnień. Z kolei za horror dla młodzieży Czarny Młyn autor otrzymał Grand Prix i zajął pierwsze miejsce w II Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren organizowanym przez fundację ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom. Jesienią 2010 roku ukazała się jego kolejna fantastyczno-przygodowa powieść dla dzieci pt. Za niebieskimi drzwiami.

Szczególne podziękowania składamy Wydawnictwu Piotra Marciszuka STENTOR za nieodpłatne udostępnienie książek: ARKA CZASU oraz TAJEMNICA DREWNIANEJ SOWY na potrzeby cyklu „Bączek książkowy”.

ksiazeczka_wycieczka_po_miastach_i_miasteczkachKsiążeczka – wycieczka po miastach i miasteczkach
Autor: Eliza Piotrowska
Wiek: dzieci młodsze
Wydawnictwo: Media Rodzina

Nie jest to typowy przewodnik turystyczny, ale zabawne rymowanki na temat wybranych miast. Dobre ćwiczenie kartograficzne z mapkami i jednocześnie zabawa z rymem.

Posłuchajki. Pora do przedszkola
Kategoria: audiobook
Autor: Anna Sójka
Czyta: Dorota Segda
Wydawnictwo Papilon

Historyjki terapeutyczne. W dyskretny sposób zwalczają obawy maluchów i ich rodziców związane z wyjściem dziecka z domu w „wielki świat”.

  • Głos książki

Tajemnica drewnianej sowy. Czyta: Krzysztof Kowalewski

Arka czasu. Czyta: Krzysztof Kowalewski

  • Zadanie literackie

Wymień tytuł książki suwalskiego pisarza Andrzeja Irskiego (Ireneusza Sewastianowicza), której akcja zaczyna się od pojawienia się na aukcji w Niemczech złotej blaszki z wygrawerowaną miniaturą Orderu Orła Białego. Główni bohaterowie – historyk sztuki Paweł Daniec (Pan Samochodzik) i Krzysztof Płatek, student historii sztuki, muszą odpowiedzieć na pytanie, co Hermann Göring miał wspólnego z najwyższym polskim odznaczeniem. Czy uda się im odnaleźć pamiątki po hitlerowskim zbrodniarzu? Nagrody – książki. Odpowiedzi prosimy kierować na adres: redakcja@niebywalesuwalki.pl

Dodaj komentarz