Adaptacja powieści “The Price of Salt” Patricii Highsmith to klasyczny melodramat – historia zakazanej miłości, rozgrywającej się w Nowym Jorku, gdzieś na początku lat 50. XX wieku. To teatr dwóch aktorek – fenomenalnej Cate Blanchett i nie mniej zachwycającej Rooney Mary. To film, obok takich produkcji jak „Życie Adeli”, „Daleko od nieba” czy „Obywatel Milk”, który w jawny, ale nieprzesadzony sposób, porusza tematykę homoseksualizmu. W „Kinie konesera” zostanie zaprezentowany we wtorek, 8 marca o godz. 17.45.

Z Arturem Cichmińskim o filmie „Carol” rozmawiał Bartosz Łojko.

Therese Belivet (Rooney Mara) pracuje w domu handlowym, ale marzy o karierze fotografa. Nie jest też specjalnie towarzyska. Choć ma chłopaka, który chce zabrać ją do Europy, Therese tak naprawdę nie wie, czego pragnie od życia. Dopiero kiedy pozna szukającą świątecznego prezentu dla córki Carol Aird (Cate Blanchett), wszystko się zmieni – jej światopogląd, dojrzałość emocjonalna, podejście do innych ludzi. – To film o miłości. Pięknym, czystym uczuciu, które każdy z nas nosi w sobie. Subtelność i poetyckość przedstawionych wydarzeń to główna zaleta tego filmu – dopowiada dziennikarz Artur Cichmiński.

Carol2
Na zdj. Rooney Mara.

Na szczególną uwagę zasługują kreacje aktorskie oraz doskonale skonstruowane dialogi. Właściwie każdy element filmu jest bardzo starannie przemyślany. To, co bohaterki jedzą i piją, palą, ich ubrania, sposób poruszania się, rozmowy, zachowania, gesty, mimika czy nawet cisza – wszystko jest punktem odniesienia do ich wzajemnej relacji.

Siłą tego filmu jest aktorstwo – zarówno Cate Blanchett, ale też, a może i przede wszystkim, młodziutkiej Rooney Mary. – Widać jej zaangażowanie, swoisty zachwyt i to, jak idealnie wciela się w swoją postać. Obie kreacje zresztą są tak wyważone, a zarazem pełne autentyczności i kunsztu aktorskiego, że z pewnością zasługują na Oscara. I gdyby nie Brie Larson z „Pokoju”, kto wie, może statuetka trafiłaby do którejś z pań – komentuje ten fakt Artur Cichmiński.

Carol3Także scenografia tego obrazu przykuwa uwagę – ciepłe pastelowe barwy, znakomicie oddany Nowy Jork tamtego okresu – samochody, „ulica”. Doświadczamy kultury i obyczajowości tego świata. – Czujemy, jakbyśmy rzeczywiście przenosili się w lata pięćdziesiąte, z całą ich otoczką i klimatem. Wszystko jest namacalne, ale subtelne i oszczędne w środkach – wtrąca krytyk filmowy.

Film w żaden sposób nie przytłacza widza swą tematyką, jest wręcz powściągliwy. Mamy tu do czynienia z czystą, naturalną miłością. – Jest to kino wyważone, kontemplacyjne – takie, w którym zatrzymujemy się na chwilę, gdy zastanawiamy się nad istotą uczucia, czym jest w ogóle. Na pewno nie jest to film skrajnych emocji – kończy Cichmiński. By to jednak ocenić, a na pewno doświadczyć, warto wybrać się do kina.

W konkursie „Niebywałych Suwałk” i „Cinema Lumiere” można wygrać 2 pojedyncze bilety na pokaz filmu „Carol”. Wystarczy odpowiedzieć prawidłowo na pytanie: Za jaki film Todd Haynes zdobył nominację do Oscara? Odpowiedzi (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) prosimy przesłać do nas mailem: redakcja@niebywalesuwalki.pl KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY!

Na zdj. Artur Cichmiński (fot. Wojciech Otłowski).
Na zdj. Artur Cichmiński (fot. Wojciech Otłowski).

Artur Cichmiński, ur. 1972 w Suwałkach. Dziennikarz newsowy, felietonista, komentator wydarzeń branżowych. Przeprowadzał wywiady z kluczowymi postaciami rodzimej sceny oraz ekranu, w tym między innymi z: Robertem Więckiewiczem, Maciejem i Jerzym Stuhrem, Andrzejem Sewerynem, Marcinem Dorocińskim, Markiem Kondratem, Andrzejem Chyrą, Tomaszem Kotem czy Wojciechem Pszoniakiem, a także Agnieszką Grochowską, Sonią Bohosiewicz, Stanisławą Celińską, Magdaleną Cielecką, Joanną Kulig i wieloma innymi. Poza tym wywiadu udzielali mu tacy twórcy polskiego kina jak: Agnieszka Holland, Andrzej Wajda, Wojciech Marczewski, Juliusz Machulski, Janusz Majewski, a także Patryk Vega, Wojciech Smarzowski czy Janusz Morgenstern oraz wielu, wielu innych.

Oprócz poszukiwania i redagowania newsów dotyczących rodzimej branży filmowej, rozmów z jej przedstawicielami, zajmuje się również realizacją reportaży z planów filmowych, uroczystych premier oraz festiwali filmowych. Wśród ostatnio odwiedzonych planów była chociażby „1920. Bitwa warszawska” Jerzego Hoffmana, „Róża” oraz „7 dni” Wojciecha Smarzowskiego, „Lęk wysokości” Bartka Konopki czy „Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć” Patryka Vegi, a także „W ciemności” Agnieszki Holland.

 Jako ekspert i komentator zapraszany jest do stacji telewizyjnych: Superstacja, Polsat, TVP Info, TVP Kultura. Krytyk w magazynie Qadrans Qltury. Również gość specjalny w studiach: radiowej Trójki, radiowej Czwórki czy radia Roxy Fm i Tok Fm. Oprócz portalu Stopklatka.pl publikował również w takich magazynach, jak Cinema, Machina, ale też Activist oraz Hiro. Często gości w programie w TVP Polonia – „Halo Polonia”.

Leave a Reply