Trzy utwory oratoryjne Krzysztofa Pendereckiego, które usłyszymy podczas koncertu symfonicznego w środę, 17 kwietnia o godz. 19.00 w sali przy ul. Podleśnej w Białymstoku to dzieła na chór mieszany a cappella: Chieruwimskaja pieśń, Missa brevis i „O gloriosa virginum”, które usłyszymy w wykonaniu Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją prof. Violetty Bieleckiej,  jednego z najlepszych obecnie zespołów, nie tylko w Polsce.

W drugiej części wieczoru Maestro Mirosław Jacek Błaszczyk poprowadzi Orkiestrę i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przez jedno z najbardziej znanych dzieł muzyki sakralnej, Mszę c-moll KV 427, zwaną Wielką, Wolfganga Amadeusza Mozarta. Usłyszymy znakomitych solistów: Annę Wolfinger – sopran, Joannę Krasuską-Motulewicz – alt, Pawła Cichońskiego – tenora, Mateusza Stachurę – bas oraz Andrzeja Klepackiego – kantora.

Chóralną Pieśnią cherubinów Penderecki upamiętnił 60. urodziny Mścisława Roztropowicza, przyjaciela, którego postawa wobec totalitarnego systemu ZSRR zbliżyła do Mistrza (w proteście przeciwko szykanowaniu jego profesora, Dymitra Szostakowicza, w wieku 21 lat porzucił konserwatorium, wspierał Aleksandra Sołżenicy­na, w końcu porzucił ojczyznę, z emigracji wspierając dysydentów). Nasz kompozytor poświęcił mu kilka utworów wiolonczelowych („Per Slava”, „Largo”).

Penderecki sięgnął po jeden z najważniejszych tekstów prawosławnej liturgii, słowa starożytnej modlitwy z IV wieku, towarzyszącej otwarciu Carskich Wrót, symbolicznych bram Raju. Cherubikon akcentuje symboliczne znaczenie Wielkiego Wejścia,  jako uroczystego wjazdu Chrystusa do Jerozolimy. Śpiewając Hymn, wierni mają odłożyć wszelką życia troskę, aby móc przyjąć Króla wszystkich – Jezusa Chrystusa, którego Ofiarą jest Święta Liturgia. Wierni mają wznieść się ponad ziemskie troski, aby móc dokonać Wielkiego Wejścia razem z Chrystusem do Jego Królestwa.

– Chór to inny instrument, głos ludzki ma swoje prawa i można pisać na niego tylko wtedy, kiedy się go dogłębnie pozna – powiedział Krzysztof Penderecki w jednym z wywiadów po polskim prawykonaniu Missa brevis. –  Głos ludzki jest najtrudniejszym instrumentem.

Mistrz poznał jego największe sekrety, pierwsza część koncertu w wykonaniu Chóru OiFP, zakończona miniaturą „O gloriosa virginum”, to uczta dla miłośników mistrzostwa zespołu prof. Violetty Bieleckiej.

W części drugiej usłyszymy Mszę c-moll W. A. Mozarta, w której wirtuozowskie fragmenty wokalne kontrastują z monumentalnymi partiami chóralnymi, dzięki którym utwór stawiany jest w jednym rzędzie z Requiem.

Artyści:

Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej

Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent

Violetta Bielecka – dyrygent, przygotowanie chóru

Anna Wolfinger – sopran

Joanna Krasuska-Motulewicz – alt

Paweł Cichoński – tenor

Mateusz Stachura – bas

Andrzej Klepacki – kantor

W naszym konkursie można wygrać zaproszenie dla 2 osób na ten koncert. Wystarczy do 16 kwietnia do godz. 16.00 wysłać do nas mailem: redakcja@niebywalesuwalki.pl odpowiedź na pytanie: W którym roku i przy jakiej okazji maestro Penderecki odwiedził Suwalszczyznę? Zwycięzcę wylosujemy. Zaproszenie wygrywa Joanna Popławska.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj