To już kolejne stanowisko w sprawie uzupełnienia sieci dróg ekspresowych w województwie podlaskim o odcinek Białystok – Augustów – Raczki (połączenie z drogą S61) przyjęte przez Podlaski Zespół Parlamentarny. Na pismo z marca posłowie i senatorowie nie otrzymali odpowiedzi.

Stanowisko Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego zostało przyjęte na posiedzeniu w dniu 22 lipca 2021 roku i zostało skierowane do premiera Mateusza Morawieckiego oraz Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

– Podlaski Zespół Parlamentarny przyjął 17 marca 2021 roku jednomyślne stanowisko w sprawie uzupełnienia sieci dróg ekspresowych na terenie województwa podlaskiego o drogę szybkiego ruchu na odcinku Białystok-Augustów. Zostało ono przekazane Ministrowi Infrastruktury z oczekiwaniem, że argumenty przemawiające za tym rozwiązaniem zostaną wzięte pod uwagę w dalszych pracach nad optymalnym i spójnym systemem komunikacyjnym w tej części Polski. Na nasz dezyderat, mimo upływu czasu, podejmowanych rozmów i wystąpień sejmowych, nie otrzymaliśmy dotychczas odpowiedzi – piszą posłowie i senatorowie z Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego.

Autorzy stanowisko przekonują, że droga ta nie może być traktowana jedynie jako jeden z wariantów łącznika pomiędzy drogą ekspresową S61 Via Baltica i drogą ekspresową S19 Via Carpatia, stanowiący alternatywę dla połączenia Knyszyn-Ełk w ciągu obecnej drogi krajowej nr 65. Droga Białystok-Augustów-Suwałki-granica państwa stanowi ważny samodzielnie ciąg komunikacyjny o największym natężeniu ruchu w tej części Polski i jednym z największych w kraju. Jest to najkrótsze połączenie aglomeracji białostockiej i schodzących się na jej obszarze dróg ekspresowych S8 i S19, prowadzące do granicy z Litwą, pozostałych krajów bałtyckich i Skandynawii. Ma więc ono, a jeszcze bardziej będzie miało w przyszłości, ogromne znaczenie w ruchu międzynarodowym. Nie wolno także pomijać jego wpływu na rozwój cywilizacyjny i jakość życia mieszkańców w znacznej części województwa podlaskiego i północno-wschodniej Polski.

Posłowie ponownie piszą o wykluczeniu komunikacyjnym i społeczno-gospodarczo-cywilizacyjnym tego obszaru – tym bardziej, że omija go również budowana obecnie nowoczesna trasa kolejowa Rail Baltica. Droga Białystok-Augustów-Suwałki była we wcześniejszych planach inwestycyjnych przewidziana jako droga ekspresowa. Utrata tych parametrów była wynikiem rozporządzenia Rady Ministrów z 20 października 2009 roku zmieniającego przebieg trasy Via Baltica z korytarza Ostrów Mazowiecka-Białystok-Augustów-Suwałki-granica państwa na korytarz Ostrów Mazowiecka-Łomża-Ełk-Suwałki-granica państwa.

Podlaski Zespół Parlamentarny tworzą: Jarosław Zieliński, Mieczysław Baszko, Stefan Krajewski, Paweł Krutul, Krzysztof Truskolaski, Jacek Bogucki, Eugeniusz Czykwin, Mariusz Gromko, Lech Kołakowski, Marek Komorowski, Dariusz Piontkowski, Aleksandra Szczudło, Robert Tyszkiewicz, Robert Winnicki, Jacek Żalek.

Leave a Reply