VII Turniej Muzyków Prawdziwych, który odbył się w dniach 1-5 września w Filharmonii Szczecin, okazał się szczęśliwy dla zespołu „Ancyjas” z Suwałk, który zwyciężył w kategorii Zespołów Śpiewaczych.

Wrześniowy Turniej Muzyków Prawdziwych w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie otwarty jest na wszystkich wykonawców – muzyków ludowych, muzykantów, rekonstruktorów, ale też współczesnych interpretatorów, często w nieszablonowy sposób łączących muzykę tradycyjną z jazzem, rockiem, elektroniką jak i muzyką eksperymentalną czy klasyczną. W Turnieju mogą mierzyć się zarówno ci wykonawcy, którym muzyka ludowa towarzyszy od urodzenia i którzy kontynuują tradycje swojego regionu, jak i ci, którzy świadomie poszukują w muzyce tradycyjnej swojej indywidualnej drogi artystycznej.

Turniej odbywa się jest w 4 kategoriach: solista instrumentalista, solista wokalista, grupy śpiewacze a capella, grupy instrumentalne i wokalno-instrumentalne. Uczestnictwo w turnieju ma charakter ogólnopolski i przyciąga wykonawców muzyki tradycyjnej lub z nią związanej ze wszystkich regionów Polski. W tym roku uczestników oceniali jurorzy: Weronika Grozdew-Kołacińska – pieśniarka o bułgarskich korzeniach, etnomuzykolożka, kierowniczka Pracowni Etnomuzykologii Instytutu Sztuki PAN; Maniucha Bikont – muzyczka i performerka; Piotr Zgorzelski – tancerz, muzyk i twórca zespołu „Zawierucha”.

Tegoroczny Turniej w kategorii Zespołów Śpiewaczych wygrał zespół „Ancyjas” na czele z Anną Szafranowską, który I nagrodę otrzymał ex aequo z zespołemNiezłe Ziółka”. III miejsce zajęły „Moszczanianki” również ex aequo z zespołem „Nachodne” z Sejn.

Zespół Śpiewu Tradycyjnego „Ancyjas” (w suwalskiej gwarze oznacza siłę nieczystą, ale niezbyt groźną) działalność rozpoczął w 2005 roku pod kierunkiem Anny Szafranowskiej. Grupa wykonuje tradycyjne pieśni z Suwalszczyzny a cappella tzw. „białym głosem” z zachowaniem lokalnej gwary. W repertuarze posiada pieśni śpiewane podczas całego roku obrzędowego od kolęd i pastorałek, przez pieśni wielkopostne, wiosenne, miłosne, weselne i pożniwne. Zespół brał udział w tradycyjnych widowiskach obrzędowych: „Biała sukienka złoty pas…Jak to na weselach bywało i co się jeszcze ostało” oraz „Wieczór panieński” w reż. Joanny Łupinowicz. Wykonywał pieśni bułgarskie w widowisku taneczno- muzycznym „Żar Bułgarii” w choreografii Mihaila Nicolova z udziałem Zespołu Pieśni i Tańca „Suwalszczyzna” oraz Dance Academy. Opracowuje i wykonuje tradycyjne pieśni mniejszości narodowych zamieszkujących Suwalszczyznę, tj. rusińskie pieśni staroobrzędowców, pieśni litewskie i cygańskie. Wiosną 2020 r. we współpracy z utalentowanym Romem Adamem Kozłowskim zespół wystąpił z programem tradycyjnych pieśni romskich pt. „Romanse Cygańskie”. W 2020 roku zespół obchodzi jubileusz 15-lecia. Warto podkreślić, że niektóre śpiewaczki „Ancyjasa” są w nim od początku działalności, kiedy zaczęły śpiewać jeszcze jako uczennice szkół gimnazjalnych i średnich.

„Nachodne” to zespół śpiewający tradycyjne pieśni techniką białego głosu zachowując melodie i gwarę. Tworzą go pasjonaci śpiewu w rożnym wieku od dzieci do dorosłych, mieszkańcy Sejn i okolicznych wsi gminy Sejny. Repertuar to pieśni suwalskie/sejneńskie oraz mniejszości narodowych zamieszkałych na terenach północno-wschodniej Polski. Zespół rozpoczął swoją działalność w kwietniu 2018 r . w Ośrodku Kultury w Sejnach. Przez śpiew najstarszych pieśni zespół chce ocalić od zapomnienia regionalną tradycję muzyczną oraz obrzędowość, upowszechniając dziedzictwo pokoleń, różnorodność oraz bogactwo kulturowe Sejneńszczyzny.

Zespół prowadzi Anna Szafranowska. pochodząca z Sejn animator i menadżer kultury, instruktor teatralny, pedagog, Mentor Kultury Regionalnej, instruktor śpiewu gospel, dyrygentka i założycielka chóru gospel „Suwałki Gospel Choir” – jeszcze w Młodzieżowym Domu Kultury w Suwałkach. Organizatorka wielu warsztatów muzyki i śpiewu Gospel w Suwałkach, Alitusie i Druskiennikach na Litwie.

Leave a Reply