Reklama

Praca dodatkowa — jak napisać list motywacyjny?

Data:

- Reklama -

O pracę dodatkową starają się osoby, którym zależy na zwiększeniu zarobków i mają na tyle wolnego czasu, by podjąć się jeszcze jednego zajęcia. Rekrutacja wygląda podobnie jak w przypadku klasycznych stanowisk i zatrudnienia na pełen etat. Problematyczne może być jednak uzasadnienie, dlaczego dana osoba chce podjąć kolejną pracę. W niniejszym artykule podpowiadamy, jak skonstruować dokumenty rekrutacyjne, w tym w szczególności list motywacyjny, którego pisanie stanowi dla wielu osób największe wyzwanie. 

Artykuł partnera.

Czym jest praca dodatkowa?

Praca dodatkowa daje możliwość zarobienia większych pieniędzy po godzinach lub w dni wolne. Pojęcie to nie zostało zdefiniowane prawnie, ale oznacza zatrudnienie na krótki okres, np. w systemie nadgodzin, na niepełny etat wieczorami lub w weekendy. Na pracę dodatkową decydują się często studenci. Najczęściej wykonuje się ją na podstawie umowy zlecenie lub o dzieło (wtedy nie trzeba odprowadzać składek ZUS i koszty zatrudnienia są o wiele niższe). Zdarza się również, że praca po godzinach jest wykonywana na kontrakcie B2B. W ten sposób zarabiają także freelancerzy.

Dlaczego przeciętny Polak wykonuje pracę dodatkową?

W Polsce poza studentami:studentkami i freelancerami:freelancerkami na pracę dodatkową decydują się również:

  • emeryci: emerytki chcący:e poprawić swoją finansową sytuację w obliczu niskich emerytur,

  • osoby planujące przebranżowienie się — praca po godzinach pomaga w przygotowaniach do zmiany zawodu,

  • osoby pracujące na B2B, dysponujące wolnym czasem, który można przeznaczyć na opłacalne zajęcia,

  • rodzice, którzy mają na utrzymaniu rodzinę i zależy im na wyższych zarobkach,

  • ssamotnie wychowujący dzieci — dzięki zajęciom po godzinach mogą one łączyć opiekę nad dzieckiem z pracą,

  • uczniowie:uczennice, dla których jest to możliwość dorobienia sobie bez konieczności rezygnacji z nauki.

Czy praca dodatkowa może mieć powiązanie z obecną pracą?

Praca dodatkowa może polegać na wykonywaniu zupełnie innych zajęć niż te, które wynikają z dotychczas pełnionych obowiązków. Tak wygląda to w przypadku osób planujących przebranżowienie się. Czasami zdarza się jednak, że dodatkowe zatrudnienie jest spójne z karierą zawodową. Oto przykłady:

  • osoba zajmująca się aktorstwem może po godzinach pracować na stanowisku statysty:statystki,

  • mając doświadczenie nauczycielskie, nic nie stoi na przeszkodzie, by zarabiać dodatkowe pieniądze, udzielając korepetycji, 

  • po technice zoologii można prowadzić dodatkowo hotel dla psów lub wyprowadzać psy,

  • praca w marketingu często polega na wykonywaniu różnych zleceń związanych z branżą — np. zarządzaniu social mediami, tworzeniu treści lub obróbce zdjęć.

Jak uzasadnić w liście motywacyjnym chęć pracy dodatkowej?

W aplikowaniu do pracy dodatkowej przyda się dobry list motywacyjny. Jak go napisać, aby przekonać do siebie dział HR? Standardowo tego typu dokumenty zaczyna się od opisania swoich mocnych stron w postaci dotychczasowego doświadczenia zawodowego oraz umiejętności twardych i miękkich. Natomiast w dalszej części należy wskazać, w jakim przedziale czasowym można podjąć zatrudnienie, a także uzasadnić chęć pracy po godzinach. Często ten fragment listu motywacyjnego jest najtrudniejszy do skonstruowania.

Motywacją do podjęcia zajęcia dodatkowego nie powinna być wyłącznie chęć zarobienia większych pieniędzy — o wiele lepiej będzie brzmieć: chęć rozwoju, pragnienie poznania lepiej innej branży, zamiar wyrobienia marki osobistej bądź dążenie do łączenia pracy z opieką nad dzieckiem. List motywacyjny do pracy dodatkowej należy zakończyć tak jak standardowy dokument tego typu, stosując zwroty formalne. Oto przykład:

Czy CV do pracy dodatkowej różni się od standardowego curriculum vitae?

Starania o pracę dodatkową ułatwi nie tylko dobrze napisany list motywacyjny, lecz także poprawnie skonstruowane CV. W przypadku osób, którym zależy na dorobieniu sobie po godzinach, wygląda ono tak samo jak tradycyjny życiorys. Najważniejsze jest doświadczenie zawodowe oraz umiejętności, które trzeba podzielić na dwa bloki (kompetencje twarde i miękkie). Wykształcenie jest mniej istotne, chyba że dane stanowisko wymaga ukończenia szkoły o konkretnym profilu. Natomiast bardzo ważny okazuje się wygląd curriculum vitae. Powinno ono prezentować się estetycznie, a jednocześnie musi mieć w sobie to coś, co zatrzyma na dłużej wzrok osoby rekrutującej. W stworzeniu dokumentów rekrutacyjnych pomogą profesjonalne szablony CV.

Po pracę dodatkową sięgają nie tylko osoby uczące się czy studiujące. Chęć dodatkowego zatrudnienia wykazują też ci, którzy  pracują na etacie, rodzice oraz osoby starsze na emeryturze. Każda z wymienionych grup może dorobić sobie do pensji. Prawidłowo skonstruowane dokumenty rekrutacyjne, w tym w szczególności list motywacyjny do pracy dodatkowej, pomogą osiągnąć ten cel. Stosując się do powyższych wskazówek, z pewnością uda się zainteresować dział HR na tyle, że osoba starająca się o zatrudnienie otrzyma zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.

Leave a Reply

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

%d bloggers like this: