Posłanka PO, Bożena Kamińska interpeluje do Ministra Infrastruktury w sprawie wykluczenia komunikacyjnego Suwałk, czyli w sprawie budowy drogi S16 na odcinku Ełk (S61) – Knyszyn(S19) w wariancie szczególnie niekorzystnym dla naszego miasta.

Na początku sierpnia informowaliśmy, że Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji sześć zadań polegających na rozpoczęciu bądź kontynuacji prac przygotowawczych dla odcinków dróg ekspresowych: S16, S17, S19 (Via Carpatia), S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina, S12 Piaski – Dorohusk oraz obwodnicy Ostrołęki w ciągu drogi krajowej nr 53. W praktyce oznacza to, że w przypadku drogi S16 w planowanym wariancie Suwałki czeka wykluczenie komunikacyjne. Mimo wystosowania wielu stanowisk w sprawie przebiegu S16 przez lokalne samorządy i przedsiębiorców, rząd pozostał głuchy na prośby dotycząc zmiany wariantu.

Bożena Kamińska do ministra Andrzeja Adamczyka postanowiła wystosować interpelację, w której pyta m.in. o to, dlaczego rząd, mimo protestów, nadal sądzi, że budowa S16 w tej wersji będzie najlepszym rozwiązaniem. Posłanka chce się też dowiedzieć, czy w związku z oporem lokalnych środowisk ministerstwo zamierza przeprowadzić konsultacje społeczne i poznać opinie niezależnych ekspertów w tej sprawie.

Treść interpelacji poniżej:

Szanowny Panie Ministrze,
Jak powszechnie wiadomo obowiązujące Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (t.j. Dz. U.2018.741) w dalszym ciągu zakłada budowę drogi ekspresowej S16 na odcinku Ełk (S61) – Knyszyn (S19). Należy przy tym wyraźnie podkreślić, że plany dotyczące połączenia drogi S19 Via Carpatia z S61 Via Baltica łącznikiem S16 Ełk (S61)-Knyszyn (S19) spotykają się z protestami wielu różnych środowisk. Swoich krytycznych stanowisk nie omieszkały wyrazić między innymi Rada Miejska w Suwałkach (17.08.2016 r.), Rada Miejska w Augustowie (30.08.2016 r.) , Rada Gminy Korycin (13.10.2016 r.) oraz Rada miejska w Suchowoli (28.06.2016 r.). Ponadto swój wyraźny sprzeciw przeciwko budowie wspomnianego połączenia wyrazili także przedsiębiorcy z regionu zrzeszeni w Podlaskim Forum Gospodarczym (17.10.2016 r.).

W związku z powyższym zwracam się z pytaniem do Pana Ministra:
1. Jakie są na dziś szanse połączenia dróg ekspresowych Via Baltica i Via Carpatia poprzez realizację wariantu Białystok – Korycin – Augustów (węzeł Raczki) zamiast forsowanego od dawna wariantu Ełk – Knyszyn?
2. Czy jest szansa na to, aby osoby odpowiedzialne za realizację łącznika drogi S19 Via Carpatia z S61 Via Baltica dostrzegą w końcu opór społeczny, a przede wszystkim argumenty środowisk optujących za innym, bardziej optymalnym wariantem wspomnianego połączenia drogowego od tego pojawiającego się w założeniach i
planach?
3. Dlaczego apele i interwencje organów oraz organizacji reprezentujących społeczności lokalne i branżowe z północnych obszarów województwa podlaskiego nie doczekały się należytego odzewu ze strony Ministerstwa?
4. Jaka jest realna szansa na to, że wobec przedstawionego stanu faktycznego w tym konkretnym przypadku dotyczącym budowy łącznika dróg Via Baltica i Via Carpatia dojdzie do konsultacji społecznych i uwzględnienia głosu niezależnych ekspertów?

Suwałki zostaną wykluczone komunikacyjne

Przedsiębiorcy przyjęli stanowisko w sprawie drogi ekspresowej S-19

Suwałki na marginesie? Sprawa dróg trafi do premier Szydło

1 KOMENTARZ

  1. Jedyne sensowne połączenie via carpatii z via baltiką jest z Knyszyna przez Ełk i dalej S16 w stronę Olsztyna i Gdańska. Dla kierowców którzy będą chcieli zjechać z via carpatii w stronę pomorza to bezsensowne nadrabianie wielu kilometrów jazdy do Suwałk,żeby następnie wracać do Ełku na S16.

Dodaj komentarz