Pisma do przedstawicieli Rządu – m.in. byłej już premier Beaty Szydło, ministra Andrzeja Adamczyka, posłów, senatorów z naszego regionu, marszałka i wojewody, starostów i wójtów, przedsiębiorców, a także stanowisko radnych Rady Miejskiej trafiły do resortowego kosza. Minister Infrastruktury podjął decyzję, że drogi ekspresowe Via Baltica i Via Carpatia połączą się na S16 na linii Ełk – Knyszyn, a nie poprzez remont i rozbudowę do standardu S drogi z Augustowa do Białegostoku.

Suwałki na marginesie? Sprawa dróg trafi do premier Szydło

Przedsiębiorcy przyjęli stanowisko w sprawie drogi ekspresowej S-19

Minister Infrastruktury zatwierdził właśnie do realizacji sześć zadań polegających na rozpoczęciu bądź kontynuacji prac przygotowawczych dla odcinków dróg ekspresowych: S16, S17, S19 (Via Carpatia), S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina, S12 Piaski – Dorohusk oraz obwodnicy Ostrołęki w ciągu drogi krajowej nr 53. Łączny koszt prac przygotowawczych wyniesie niemal 77 mln zł. Na S16 (Ełk – Knyszyn) zadanie obejmuje: budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 67 km, przekroju 2×2 i nośności 115 kN/oś, budowę węzłów drogowych, dróg dla obsługi przyległego terenu, obiektów inżynierskich, wyposażenie drogi w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ochrony środowiska, budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury zewnętrznej kolidującej z drogą. Prace przygotowawcze będą prowadzone w latach 2019–2023.

To fatalna wiadomość dla Suwałk. Przyjęty przez ministerstwo wariant jest dla naszego miasta niekorzystny. Wpłynie negatywnie na czas przejazdu i koszty transportu. Dodatkowo również nie będzie bez znaczenia dla środowiska naturalnego w rejonie Biebrzańskiego Parku Narodowego, w którym to miejscu trasa ma przebiegać.

Przypomnijmy, jakie argumenty znalazły się w uzasadnieniu stanowiska przyjętego przez Radę Miasta w 2016 roku: Realizacja przedmiotowej inwestycji łączącej trasę Via Carpatia (S19) z Via Baltica (S61) poprzez Ełk będzie oznaczała również faktyczną rezygnację z poprawienia przepustowości połączenia drogowego Augustów – Białystok, co wraz z wzrastającym co roku natężeniem ruchu drogowego spowoduje znaczące wydłużenie czasu dojazdu z Suwałk i północnych części województwa podlaskiego do ośrodka metropolitarnego – Białegostoku. Wielu mieszkańców Suwałk i okolic, jak i miejscowości położonych na trasie drogi krajowej nr 8 jak Augustów, Sztabin, Suchowola czy Korycin, pokonuje codziennie drogę do Białegostoku, przemieszczając się do pracy, szkoły lub na uczelnię. Poprawa przepustowości połączenia drogowego Augustowa z Białymstokiem leży więc nie tylko w interesie Suwałk, ale i całej północnej części województwa podlaskiego.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Dodaj komentarz