Jednym z ważnych wydarzeń na Suwalszczyźnie w Roku Moniuszki był VII Międzynarodowy Festiwal „Ars Musica” – właśnie dobiegł końca, ale z jakim finałem! Na scenie Suwalskiego Ośrodka Kultury wystąpili w niedzielę, 25 sierpnia młodzi adepci sztuki wokalnej, znana publiczności suwalczanka Natalia Winnik (de domo Ołów) i fenomenalna Anna Jeruć-Kopeć.

#DonMoniuszkoProject!, czyli adaptacja sceniczna opery komediowej „Nowy Don Kichot, czyli sto szaleństw” to druga część koncertu – Gali Moniuszkowskiej, będącej podsumowaniem seminariów i warsztatów, w których uczestniczyli młodzi wokaliści. Na przygotowanie „Nowego Don Kichota” mieli bardzo mało czasu – prace realizowane były w szaleńczym tempie. To był prawdziwy wieczór szaleństw! W dodatku z udziałem autentycznych potomków Stanisława Moniuszki reprezentujących Fundację im. Stanisława Moniuszki w Warszawie – Stanisława Wójcika i Elżbiety Stanisławy Janowskiej Moniuszko.

Stanisław Moniuszko nie doczekał się premiery „Nowego Don Kichota” – krotochwila w trzech aktach została wystawiona w Warszawie w 1923 r. To, że kompozycję usłyszała suwalska publiczność, to kolejne szaleństwo – partytura została zrekonstruowana z inicjatywy Marleny Borowskiej – sopranistki i pedagog PSM I i II st. w Suwałkach oraz dyrektor festiwalu w jednej osobie. Trwało to lata.

W suwalskiej adaptacji wystąpili: znakomita sopranistka Anna Jeruć-Kopeć, dawna uczennica Marleny Borowskiej – jako Diva Operowa; Tomasz Radziszewski – zdobywca nagrody dla najlepszego głosu męskiego festiwalu; Mikhail Smirnow; Aleksandra Pełszyńska – zdobywczyni nagrody dla najlepszego głosu kobiecego festiwalu; Jan Kubas; Paweł Horodyski; Roksana Maria Maciejczuk; Malwina Grzanka, Aleksandra Kozłowska, Natalia Statkiewicz. Artystów wsparli tancerze ZPiT Suwalszczyzna: Grzegorz Chomicz i Piotr Kuczek. W widowisku zadebiutowała również Tosia – córka Anny Jeruć-Kopeć. Przez cały koncert wokalistom towarzyszyła orkiestra festiwalowa pod batutą dobrze znanego suwalskiej publiczności dyrygenta – Kazimierza Dąbrowskiego.

Pierwszą część koncertu rozpoczęło orkiestrowe wykonanie Kwartetu smyczkowego d-moll, cz. IV Stanisława Moniuszki. W programie znalazły się pieśni kompozytora oraz najbardziej znane arie z oper europejskich. Ze sceny popłynęły dźwięki arii Broni w wykonaniu Aleksandry Pełszyńskiej – sopran; arii Broni z opery Hrabina w wyk. Roksana Maria Maciejczuk – mezzosopran, arii Ewy z opery Hrabina w wyk. Anny Obrączka – sopran, dumki Jadwigi z opery Straszny Dwór w wyk. Natalii Winnik – mezzosopran; recytatywu i dumki Zosi z opery Flis w wyk. Anny Jeruć-Kopeć – sopran. „Przeboje” oper europejskich, które usłyszeliśmy, to m.in.: Flower duet Duet kwiatów z opery Lakmé, aria Siebla z opery Faust czy aria Violetty z opery Traviata w wyk. Anny Jeruć-Kopeć.

Więcej o festiwalu, jego uczestnikach, prowadzących warsztaty i osobach zaangażowanych w realizację adaptacji dzieła Moniuszki w artykułach poniżej:

#DonMoniuszkoProject! wchodzi w fazę finałową. Tego nie można przegapić (audio)

Ars Musica i Gala Moniuszkowska z udziałem znakomitych artystów przed nami

Fot. Niebywałe Suwałki

Dodaj komentarz