Damian i Grzegorz Izbiccy, Piotr Wasilewski i Piotr Rydzewski tym razem stworzyli petycję w sprawie wyboru wariantu przebiegu trasy drogi ekspresowej (łącznik między Via Balticą a Via Carpatią) z Białegostoku do Suwałk przez Augustów. To bardzo popularny w ostatnim czasie temat, komentowany przez parlamentarzystów i samorządowców.

Przebieg trasy Via Carpathia nie jest przesądzony. Trwa analiza wariantu przez Raczki, Augustów i Sztabin

Poseł Tyszkiewicz: Via Carpathia tylko śladem S8

Chodzi o to, aby Via Carpathia połączyła Suwałki i Białystok po śladzie drogi S8. To wariant krótszy i tańszy w realizacji, niż trasa przez Ełk.

– W ostatnim czasie rozpędu nabiera planowanie i realizacja budowy trasy, która ma połączyć stolicę Województwa Podlaskiego z trasą S61, łącząc tym samym dwa największe miasta w województwie (Suwałki i Białystok) trasą ekspresową po raz pierwszy w historii. Branych pod uwagę jest wiele koncepcji przebiegu trasy, dwie najpoważniejsze z nich to Białystok – Ełk – Suwałki oraz Białystok – Augustów – Suwałki. Większość argumentów przemawia za drugą opcją. My, podpisani niżej mieszkańcy województwa optujemy i apelujemy o wybór wariantu przebiegu drogi ekspresowej z Białegostoku do Suwałk przez Augustów – apelują młodzi suwalczanie, autorzy petycji, zwracając uwagę, że „budowa trasy przez Augustów zapewniłaby bezpośrednie połączenie i najkrótszy wariant komunikacji północy województwa z jego centrum i stolicą”.

W stolicy województwa znajduje się wiele urzędów, instytucji wojewódzkich, a także szpitali, obiektów usługowych i handlowych, z których często korzystają mieszkańcy całego regionu. Trasa ułatwiłaby komunikację dużej części województwa. Województwo Podlaskie to także wiele regionów turystycznych – Augustów, Suwalszczyzna, parki narodowe m.in. Wigierski, Biebrzański, parki krajobrazowe np. Suwalski, a także Puszcza Augustowska, czy Knyszyńska. O każdej porze roku przybywa tu wielu turystów, trasa przez te rejony przyciągnęłaby wielu Polaków i pozwoliłaby na rozwój turystyki oraz lokalnych przedsiębiorców. Przy budowie tak wielkich inwestycji jak droga ekspresowa należy pamiętać o ekologii i ochronie środowiska. Wariant trasy Białystok – Augustów – Suwałki pozwoliłby na przebicie się przez Biebrzański Park Narodowy w jego najwęższym punkcie w okolicach Sztabina. Wierzymy, że nowoczesne rozwiązania technologiczne i inżynieryjne pozwoliłby na jak najskuteczniejszą ochronę tego obszaru. Trasa w tym wariancie jest również krótsza o kilkadziesiąt kilometrów, co obniża zużycie paliwa i czas emisji spalin, przyczyniając się w znaczący sposób do ochrony środowiska – czytamy w uzasadnieniu.

Przypomnijmy, że wariant przez Augustów i Sztabin popierają suwalscy radni, samorządowcy oraz poseł Robert Tyszkiewicz, autor ubiegłotygodniowej interpelacji do ministra infrastruktury.

2 KOMENTARZE

Leave a Reply